Nekromanti Sanförlust i CoC

Arfert

Facit
Medhåll

givetvis bidrar spelsystemen till stämningen. CoCs tajta BRP-regler + Sanityreglerna är väldigt viktiga för känslan i spelet tycker jag... när jag testade d20-versionen (som jag tycker är ett av de bästa d20-spelen som finns, regelmässigt) var det som att spela ett helt annat spel. Blev mindre bok-skräck och dammigt 20-tal och mer som en amerkansk TV-serie a la Arkiv X eller 4400 stämningsmässigt. Vet inte varför egentligen, men så var det.

MrG

Swashbuckler
Re: Kafka (OT)

Alltid knepigt när någon tar en mening från det man skrivit och argumenterar utifrån endast den. Speciellt som alla har sina värderingar i vad de lägger in i olika begrepp.

Om jag inte minns helt fel var min poäng att sansystemet inte var designat i första hand för att vara stämningskapande utan av andra anledningar. Åtmistone använder vi det som karaktäresbokförning av mental hälsa och för oss påverkar det inte stämningen negativt.

Visst kan säkert varje liten del påverka stämningen om man så vill, men och det jag försökt säga har mest handlat om att san-systemet inte stör oss (snarare funkar finfint). Men stämningen skapar vi rätt mycket med andra medel.

Och vi verkar helt eniga om att passar inte systemen stämningen slänger vi ut det eller rollspelet. Så om vi har en lätt olika sematik låt den biten vila, ok?

Lindenius

Swashbuckler
Mhm

Faktum är att om systemet inte är stämningsbärande, eller bär fel stämning, så är risken läbbans stor att jag anser att det inte har i rollspelet ifråga att göra och prompt kastar ut det.
Star Wars D20 någon?

//(sv)er(o)k