Hälsofara
"Till skillnad från rökaren på restaurangen eller pälsdjuren på bussen så finns det mig veterligen ingen som har dött eller drabbats av otrevliga allergieffekter p.g.a. ord på en monitor."
Det handlar inte om en hälsofara. Det handlar om trivsel.
Folk dör inte om du inte tar av dig kängorna om du går in i min lägenhet. Som mest får de grusiga strumpor. Likförbannat kommer jag att kasta ut dig ur min lägenhet om du kliver in med kängor på, vägrar ta av dem och sedan sätter igång att förolämpa mig när du envisas.
"Dantes tolkning att Doedinan ägnade sig åt upprepade personangrepp är bara larvig."
Därom tvista de lärde. Du håller inte med Dante, och jag håller inte med dig.
"Och att ha tillgång till forumen är inte en rättighet, det är ett privilegium."
Jajjemen! Det är ett privilegium att släppas in i min lägenhet också. Vad sjutton är det som är konstigt med det?
""bråk" och "andra otrevligheter" är ganska vaga begrepp, och tillsammans med moderatorernas godtyckliga bedömningar blir man som användare fullständigt rättslös."
Mer eller mindre, precis som du är i min lägenhet om du uppför dig illa. Jag får inte ta till handgripligheter om du vägrar avlägsna dig från lägenheten, och jag kan inte ta till handgripligheter här. Jag får inte sno dina saker, genomföra en skyddsvisitation eller tillgripa våld för att få ut dig ur lägenheten. Jag kan inte göra dessa saker här. Jag kan ringa polisen och be dem bära bort dig, och jag kan banna dig härifrån.
"Att man vid eventuell kritik dessutom blir tillsagd att dra härifrån (Yassilus) etc., visar att det finns en hel del röta under skalet som skulle tjäna på att dras upp i ljuset."
Det visar snarare på att en del folk har en förmåga att inse vad som är hyfs och vad som inte är det. Det handlar inte om huruvida forumen är demokratiska eller inte (det är de inte), utan om vad som är trevligast för alla inblandade. YGL och TF ger dig rätt att säga vad du vill. De ger dig inte rätt att vara otrevlig, och det går alldeles ypperligt att säga vad man vill utan att hänfalla åt kukerier och förolämpningar.
Om Doedinan/PartyBoy kliver fram, förklarar att det inte var hans mening att förolämpa någon, ber om ursäkt om någon tog illa upp av hans uppträdande och lovar att uppföra sig i fortsättningen, så glömmer jag saken för hans del.
Då är det bara principen att dra fram i ljuset och den kan vi tjôta till dödagar om. För min del är den solklar: visa hänsyn, ha hyfs och ha folkvett, eller vingla härifrån. Du är inte hemma i ditt hem när du är på forumen, utan gäst hemma hos någon annan. Uppför dig därefter.
Hur det kan vara något problem med den principen övergår fortfarande mitt förstånd.