conykula
Veteran
jag har bara en liten frèga fèr man tillbaka sina sanitypoints efter terapi, alltsè alla?/ call of cthulu
Nej, troligen inte alla. Var glad om du får tillbaka några alls, mentalvården var, milt sagt, primitiv på den tiden.jag har bara en liten frèga fèr man tillbaka sina sanitypoints efter terapi, alltsè alla?
Lyckligtvis inskränker sig mina erfarenheten av mentalvården till att ha levererat mat till psykakuten (Jo, de släppte faktiskt iväg mig!), men den bild du ger stämmer rätt bra med min. På det hela taget verkar modern psykiatri präglas av en stark defaitism.Det är den väl fortfarande? Hur många blir egentligen friskare av mentalvården idag? Handlar det inte mer om att försöka ordna någon sorts förhållanden så att de mentalsjuka kan leva mer eller mindre halvnormala liv under övervakning och kontroll med diverse mediciner?
"Sensory deprivation." Förekommer än idag, men bara på väldigt experimentell nivå.man satte folk i isolering i mörka rum och så vidare
Men knappast i månader i sträck..."Sensory deprivation." Förekommer än idag, men bara på väldigt experimentell nivå.
Vilket även elchocker, plötsliga kallbad, kontinuerligt oväsen och förhindrande av sömn gör, alla metoder som användes under 20-talet...Förekommer också som tortyrform... vilket jag tycker är ett intressant sammanträffande.
Å fan. En anledning till att inte bli allvarligt psykiskt sjuk, alternativt hålla tyst om det om man redan är det.Elchocker används fortfarande i riktigt svåra fall.
Personligen tror jag att alla psykiska sjukdomar utan undantag beror på bingolotto (och möjligen teletubbies).Personlgien är jag rätt förtjust i lsd-experimenten från 50- och 60-talen. Och SPK (Sozialistischen Patienten Kollektiv) vars psykdoktor utgick från att psykiska sjukdomar berodde på klassamhället.
Så det är inte Staffan Westerbergs fel längre? Jag är säker på att jag läste i någon CoC-modul att han är en inkarnation av Nyarlathotep!Personligen tror jag att alla psykiska sjukdomar utan undantag beror på bingolotto (och möjligen teletubbies).
Vådan av TeletubbiesPersonligen tror jag att alla psykiska sjukdomar utan undantag beror på bingolotto (och möjligen teletubbies).
Detta är fasansfullt nog helt sant. Det berodde på att den lila Teletubbien Tinky-Winky (åh gud jag vet vad en Teletubbie heter varför gör jag det hämta syret fort phu phu) anges vara manlig men går runt med en handväska. En psykolog hävdade att dels innebar detta otvetydigt att teletubbien var homosexuell, och dels skulle det göra alla barn som tittade homosexuella eftersom programmet är avsett specifikt som TV för barn som inte kan tala, vilket (enligt psykologen, då) innebär att påverkan blir oemotståndlig. Man kan ju fråga sig vilket spädbarn under talålder som har koll på att en handväska är en könsbunden ikon, men det gjorde varken psykologen eller den vridna motionsställaren, som dock blev nedröstade eftersom alla andra insåg att han var idiot.En Brittisk protestmotion lades som ville att Teletubbies skulle forbjudas for att det gjorde barn homosexuella. Detta kan mycket vel vara ett otroligt skrattretande rykte, men mig skulle det inte forvana om det fanns sanning bakom det...