Nekromanti Sanningen bakom den tredje konfluxen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har spellett en kampanj i Ereb-trakten nu under ett antal äventyr (nionde och nästsista äventyret i kampanjen klarades av tidigare i natt) som mestadels utspelat sig kring Aidne-trakten och Monturerna. Det är inte nu förrän i senare delar som sakta en tanke kring den tredje konfluxen har växt fram. Det här är i mångt och mycket ett spekulativt (pretto) inlägg som kan ignoreras, men jag känner ändå att jag måste få ur det ur mig. Kanske tycker någon mitt svammel är av intresse.

Vi vet alla att den tredje konfluxen innebar en mörk tidsålder för Ereb då köttbitarna svepte genom Ereb och åt sig mätta och decimerade såväl befolkningstalen som civilisationen. Imperium Jorpagna föll samman. Men vad låg bakom? Konfluxerna är Erik Granströms skapelse i sig, men jag ser det inte särdeles relevant att betrakta vad han egentligen hade i åtanke. Istället är jag mer intresserad av att betrakta det som står i de moduler som Target Games släppt och därmed kan anses vara officiella. I grund och botten finns det fyra moduler som mina tankar grundar sig i - Ereb Altor, Den Femte Konfluxen, Monturerna och Krilloan (spoilers för dem förekommer i posten... you know the drill... :gremwink: ).

I Den Femte Konfluxen få man intrycket av Keriaka vill återskapa det korståget som skedde över Ereb genom att dominera konfluxen. Av det som står i Ereb Altor framgår det att folk trodde det var något slags "korståg" mot civilisationen pga. de lysande "stenar" som fanns på köttbitarna. Allt gott såväl och de kanske mest uppenbara källorna till den tredje konfluxen.

I Krilloan beskrivs Oktagonen, en familj av demonfurstar skilda från de i Infernos-kretsar. Två stycken av dessa demonfurstar är av intresse att lägga på namnet. Imaria beskrivs närmare i Monturerna och det beskrivs där att hon strävade efter att dominera den tredje konfluxen, men att det i slutänden inte alls blev så. Exakt varför framgår inte i Monturerna, men om man kollar närmare i Krilloan finns det en annan demonfurste av intresse. Tupagon. I den korta beskrivningne som finns av Tupagon i Krilloan benämns det att dennes kultister i faktum föder upp köttbitare för ett kommande korståg. Detta i mina ögon indikerar att det mycket väl kan ha varit någon av Tupagons tjänare som lyckades dominera den tredje konfluxen och därmed låg bakom Erebs förfall. På något sätt tilltalar det mig att en demonisk tjänare lyckades dominera en konflux och därmed psrida kaos över världen. Hur går det ihop med Keriaka då? I Krilloan så står det att Tupagon ofta dyrkas av insektoider och på så sätt mycket väl skulle kunna vara den som Keriaka själv dyrkar och önskar hylla genom att sätta nya köttbitare till världen.

Så min spekulation som så lyder i att den tredje konfluxen orsakades av Tupagon-kultist, antagligen en insektoid/raugon, vilket dödade civilisationen under en lång tid och försatte världen i kaos. Någon som kan finna hål i min teori? Eller är det någon som överhuvudtaget bryr sig? Asch... Nu när jag fått ut mig det så känner i alla fall jag mig bättre.

Brior

Swordsman
Utan att vara insatt i demonfurstarnas leverne så låter dina teorier helt OK och de knyter samman den tredje konfluxen med den femte på ett snyggt sätt. Jag har alltså inget att invända och även om jag hade det så ska ju rollspelsmoduler anpassas av varje spelledare efter egen smak.

Även nu, då jag skriver om dessa företeelser i romanform, så försöker jag hålla möjligheterna öppna för tolkningar snarare än att dogmatiskt slå fast att "så här är det!". Det är ju trots allt det man INTE vet som gör både rollspel och romaner spännande. Bästa sättet att åstadkomma denna intressanta vaghet är att att låta präster och "experter" från olika håll tvärsäkert lägga ut texten, gärna motsägelsefullt, snarare än att berätta saker rakt av som allvetande berättare.

Robert Jonsson

Wee.. Någon kommenterar texten - och då inte vem som helst :gremsmile:

Jag håller med om att det är roligare då saker och ting ligger uppe för tolkning (alternativt ligger dolt så att man får läsa mellan raderna - vilket ofta också öppnar upp för tolkning). Precis som skräck ofta är bättre då man inte känner till hotet, så är fantasin mycket större om man inte får allt svart på vitt. Att låta deltagarna få åsikter från två håll är bra sätt att skapa ovisshet, men som skapare av kampanjer för min spelgrupp så vill jag helst ha en klar "sanning" för mig som SL att arbeta utifrån. :gremsmile:

Jag kan ju passa på att fråga dig nu Brior, då du är här och jag är för nyfiken för att låta bli. Du var ju involverad i skapandet av Ereb och lade ju grundstenar för mycket av mytologinav vad jag förstått. Var du involverad i skapandet av Samkarna? Anlendingen jag frågade är ju att det omnämns att insektoider har kulturer där och jag undrade om du då hade tänkt dem annorlunda än de raugoner som senare beskrevs i t.ex. Trakorien-trakten? Bara nyfiken hur du hade tänkt.

Brior

Swordsman
Ereb och Samkarna

Jodå, jag var i högsta grad delaktig. Som ni kanske minns släpptes i tidningen Sinkadus först en Ereb-karta som var mycket lik Europa. Läsarna blev förgrymmade över detta och jag fick äran att rita om kontinenten i den form den sedan fick. Fortfarande finns det förstås stora likheter med Europa och mycket var givet: Kopparhavet, redan publicerade moduler etc. Jag hittade dock på länder som Ransard, Magilre, Klomellien, Efaro och förstås Trakorien.

I samma veva fick jag hitta på Erebs äldre historia med konfluxer, Jorpagna etc. samt världen bortom Ereb, dvs Soluna och Samkarna, Akrogal och allt det andra. Allt detta publicerades i Sinkadus. Sedan har andra detaljutformat eller lagt till områden utan min medverkan, medan jag själv återvände till Trakorien.

Samkarna var tänks som en regnskogskontinent med insektoida arkipelager i väster, medan Soluna mer var en ökenkontinent i regnskugga bakom Samkarna - allt för att kunna förlägga motsvarande typ av riken och äventyr där förstås.

Om jag inte minns fel så publicerades detta efter Trakorienmodulen så att Raugonerna redan fanns beskrivna. Min tanke var att Raugonerna kom från de insektoida varma områdena där de kanske har större riken och att de man träffar i Ereb bor på flytande kolonier som drivit eller paddlats norrut. De insektoida områdena i Samkarna tänkte jag mig som en biologisk häxkittel där många olika arter bokstavligen krälar över varandra. Några är intelligenta eller åtminstone strukturerade i samhällen som våra steklar medan andra kanske är tunga solitära dräpare som stora Bönsyrsor eller så. Den stora mängden är förstås mat i komplexa ekologier.

Robert Jonsson

Re: Ereb och Samkarna

Ah, Soluna minns jag med glädje eftersom jag skrev rätt så mycket om det själv under min tidsperiod som aktiv DoD-fanatiker. Hmm... Måste sammanställa både kampanjen och kampanjmaterialet någon gång, men de hundratals sidorna känns mest som ett oöverstigligt berg för tillfället (mycket ksulle dessutom behöva skrivas om :gremblush: ).

Jag vill minnas en karta som publicerades i en Sinkadus (minns inte numret och det var länge sen jag kollade på kartan (den var väl målad avTomas Arfert, förresten?) ) men jag ville minnas att jag inte tyckte den var så där enormt annorlunda. :gremblush: Vill i alla fall minnas att jag använde Sinkadus-kartan som handout under ne del tidiga äventyr...

Då du säger, om raugonerna, "de insektoida varma områdena" menar du på Samkarna i regnskogen eller menar du ökenområden i Soluna?

Får tacka i övrigt om dina tankar om de insektoida-tankarna i Samkarna för övrigt! :gremsmile:

Edit: Tog bort text jag skrivit om Raugonerna då jag missförstod vad som stod skrivit i Briors post :gremblush:

Brior

Swordsman

Jag tänkte mig närmast insekterna i det fuktiga Samkarna längs ett brett bälte ganska långt söderut (Jag beskrev att Altor hade en kall nordpol och en varm sydpol vilket speglade en kamp mellan två elementarkulturer.) Inget hindrar dock att insekter av anpassad typ finns även på Solunas torrare mark.

Robert Jonsson

Jag tänkte mig närmast insekterna i det fuktiga Samkarna längs ett brett bälte ganska långt söderut
Jag syftade specifikt på raugnoerna i det här fallet, men jag antar att det besvarar min fråga.

(Jag beskrev att Altor hade en kall nordpol och en varm sydpol vilket speglade en kamp mellan två elementarkulturer.)
Jo, jag vet - och jag gillade det. Det var ett undertema som jag använde mig av då jag skrev äventyrskampanj Det Solunska Ödet. Ett krig av varelser i allians med söderns salamandrar som erövrade nästan halva Soluna.

Inget hindrar dock att insekter av anpassad typ finns även på Solunas torrare mark.
Nej, man har ju altid friheten att göra vad man vill med rollspel (en av de saker som är så roligt). Men nu tänkte jag ju som sagt var på raugonerna specifikt.

Kaigon

Helmgast
Själv håller jag på att planera och förbereda inför att spela den fjärde konfluxen, inte för att rollpersonerna har en huvudroll i konfluxen, men de kommer att vara där och interagera när den väl händer.
Det jag tänkte på var hur mycket du låter vara osagt och flexibelt inför den tredje konfluxen. Jag antar att rollpersonerna inte kan se till att den inte inträffar, men hur mycket kommer de att kunna påverka? (och hur hårt tar du den historia som är skriven, tillåter du att historien skrivs om?)

Robert Jonsson

Jag är för historieomskrivning om det innebär att det tillför spelet någonting.

Egentligen har den nuvarande kampanjen inget alls med den tredje konfluxen att göra. Hela alltet började med att de anlände till Monturerna under år 608 e. Odo (alltså långt efter den tredje Konfluxen) och under sina äventyr där fick de reda på vem Imaria var och hur hon fängslades vid den tredje konfluxen.

Detta ledde till att de började gräva vidare i det hela och fick reda på vad som skedde under den tredje Konfluxen - dvs. Köttbitarnas korståg. En av Karaktärerna har demonblod i sig och hans fader tillhör en av tjänardemonerna åt Gendilj. Då de insåg att de bägge var demoner inom Oktagoneen så började de nystandet efter information.

Det intressanta kom fram då, för i texten beskriven i Krilloan så fanns det en liten strof vid beskrivningen av Tupagon att de födde upp dessa köttbitare. Detta fick mig att haja till då jag plötsligt såg en internmaktkamp mellan Oktagonens demonfurstar, eftersom jag alltid undrat hur det uppstod och vad för motiv det skulle ligga bakom (dessa tankar förstärktes även under läsandet av modulen Den Femte Konfluxen och hur Granström hade beskrivit Konflöuxerna regeltekniskt).

Så RP är inte deltagande i Konfluxen, utan de gräver fram information och pusslar ihop ledtrådar i efterhand. Däremot funderar jag på att slutföra krönikan om den sjätte Konfluxen som påbörjades i Altors Baksida, men det är en helt annan historia... :gremtongue: