"* FV kan ej överstiga GE"
Själv tycker jag det är en alldeles utmärkt regel. Jag vill nämligen inte att det skall gå inflation i höga FV-värden.
"* Vapenrestriktionerna
* Rustningsrestiktionerna"
Personligen inget som stör mig. Sedan så finns dessa restriktioner medtagna och förklarade under regeltolkningar på Riotminds hemsida där de klart och tydligt säger att det är upp till varje SL att själv bestämma huruvida han vill använda dem eller inte. Fast detta är jag säker på att du redan vet iofs.
"* 5 yrkesnivåerna (ska man nödvändigtvis ha niver, bör de vara fler)"
På vilket sätt är detta en "dålig" regel. Det är trots allt yrkesnivåer vi pratar om och de är alla namngivna. Vilka yrkesnivåer saknar du?. Kan inte heller se varför det måste finnas många nivåer i ett regelsystem som använder levlar. Sedan skall jag iofs erkänna att jag inte har något emot fler nivåer det jag inte kan köpa är argument, dvs bara för att man använder levlar så måste de vara många. Sr inget inget självskrivet med tesen "levelsystem skall ha många levlar."
"* Vissa yrken är betydligt sämre än andra, om man ser till sifforna."
Tja vill man att alla yrken skall ha samma förutsättningar för att "äventyra" så är det klart är detta inte är bra. Dock kan man se det som, vilket jag gör, ett uttryck för att olika yrken har olika förutsättningar för klara det liv som äventyrarlivet medför. Så om detta är dåligt beror helt på vilka ambitioner Riotminds har vilket inte jag vet.
"* Vissa yrken får bonusar vissa FV, medan andra inte får det. (Varför får hantverkare plus på flera färdigheter medan Underhållaren inte får på något)."
Har inte ens reflekterat över detta som något konstigt, olika yrken ger olika förutsättningar helt enkelt. Att inte alla yrken fått olika bonusar i olika färdigheter tycker jag inte heller är konstigt då de i stället har andra fördelar gentemot dessa yrken.
"* Endast 3 yrken har alternatva "karriärvägar"."
Har inte heller här ens reflekterat över detta tidigare. Rent spontant kan jag säga att jag inte tycker att alla yrken måste ha det. Återigen, det är ett sätt att diffrentiera yrkena.
"* Yrkesbegränsningarna på hur många attacker/pareringar man får ha."
Tycker jag är en fullt naturlig regel i linje med övriga regler. I och med att RM valt att ha yrken i spelet tycker jag att det är helt ok att olika yrken har olika antal attacker. Det som jag i sådana fall är lite missnöjd med är att RM inte valt att variera antalet attacker och pareringar mera mellan de olika yrkena. Som det är nu får krigare/riddare max (4/4) sedan finns det inget yrke som kan ha mer än max 2 attacker. Vad gäller pareringar så kan helig krigare ha 3 pareringar men alla de andra endast 1. Jag skulle vilja istället viljat se att något yrke haft t.ex. 3 attacker och 3 pareringar (3/3) ett annat 3/2 eller 2/2, 4/3 osv. Jag tror du fattar poängen.
"* Färdigheterna höjs med FP som man får i en stor klumpsumma - baserad på GE - oavsett om man använt några färdigheter eller ej."
Personligen har jag aldrig varit med om något äventyr där man inte använt några färdigheter så jag ser inget problem med detta.
"* Höja färdigheter: Det finns både multiplar beroende på FV + att olika färdigheter kostar olika mycket i grunden. Tillsynes godtyckliga grundkostnader (är det så mycket svårare att Hantera fällor än att Måla?)."
Här håller jag med dig. Kostnaden för vissa färdigheter känns lite konstig, även om jag inte bryr mig så mycket över det, de kostar det de kostar och det är lika för alla. Det som jag istället mer reagerat över, trots att jag inte vill ha inflation i höga FVn, så är det att man använder så höga multiplar vid köp av höga FVn då man endast får samma mängd FP vid YN-höjningarna. Detta medför att man får mindre för FPna vid högre YN som dessutom kräver mer ÄP för att stiga. Är inte helt emot multiplarna men undrar om de inte bordet slutat på x3 eller så. Eller så kanske de borde tas bort helt på yrkesfärdigheterna men vara kvar på övriga färdigheter.
"* Vapenfärdigheterna fungerar _helt_ annorlunda än alla andra färdigheter."
Personligen tycker jag detta är en mycket bra lösning. Jag gillar SK och det man gjort med vapenfärdigheterna. För mig är nämligen, i dessa hänseenden, strid mycket mer än vad man håller i handen. Dvs strid är reaktion, snabbhet, fysik, kondition, smärttålighet, list, finter, vilja, mod, förmåga till improvisation plus lite till snarare än om man håller ett bredsvärd eller slagsvärd i handen. Man har så att säga en stridskapacitet som är oberoende av vapnet. Jag har i detta hänseende i tidigare versioner, läs EDD, tyckt det varit konstigt att man t.ex. kan ha FV 17 i bredsvärd men plockar man upp ett slagsvärd eller kortsvärd så är man i princip helt plötsligt helt oförmögen på att slåss då man får runt FV 5 eller så med dessa vapen bara för att man inte har dem som en vapenfärdighet.
"* SK är helt bundet till yrke."
Tycker jag inte är något som är konstigt då man i vissa yrken lär sig att slåss medans man andra inte gör det. Jag skulle snarare tycka det vore konstigt om yrket inte skulle påverka SK.
"* Ytterligare tärningsslag samt tabelläsande krävs vid fummel och perfekt slag."
Fummeltabell har mig veterligen funnits i DoD sedan EDD så det är väl inget att klaga på. Dock är det nytt numera att man även skall slå på en tabell vid perfekt slag men ärligt talat hur jobbigt är det egentligen att kasta en tärning, imho inte speciellt. Vill man nu inte låta slumpen avgöra en perfekt träffs effekt så är det väl inte svårare än att du struntar i tabellen och gör som du alltid gjort. Samma visa person som du hänvisar till skall även ha sagt att det är lättare att strunta i en regel än att hitta på den själv./images/icons/wink.gif
"* En magiker kan dö, rakt av, om han har otur på snedtändningstabellen."
Jag tycket inte detta är en dålig regel då syftet med detta så som jag tolkar det är att tydliggöra vilka mäktiga krafter man manipulerar med som trollkarl. Skulle man nu man inte gilla detta så löser man detta enkelt på ett av följande sätt. 1. låter helt enkelt den drabbade spelaren slå. 2. stryker den "dödliga effekten" på snedtändningstabellen.
Vad vill jag då ha sagt, jo vi har alla olika tycke och smak, en regel som du gillar kanske en annan tycker är urkass osv. Mina motargument skall inte heller tolkas som ett försök för att få dig att tycka annorlunda, du tycker som du tycker och det har du rätt till och skall fortsätta att göra så om du nu inte tycker det ligger något i vad jag tycker, men det är det upp till dig att avgöra. Jag ville bara säga att jag tycker annorlunda än du./images/icons/smile.gif
Det här blev långt, dax att sluta innan du tröttnar helt på att läsa vad jag tjötar om./images/icons/grin.gif