En liten kul video om sannolikhet för "advantage"-slag:
The unexpected logic behind rolling multiple dice and picking the highest.
Jag såg videon för en stund sedan och tänkte posta, men du hann före.En liten kul video om sannolikhet för "advantage"-slag:
Att medelvärdet för att rulla N tärningar och ta det högsta resultatet är N/(N+1) av maxresultatet.Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
Bolongo har redan svarat, men här är lite mer utförligt:Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
Hur är det vid X=1 ?Om man slår X st Y-sidiga tärningar och väljer den bästa tärningen, vad kommer man slå i snitt?
(X/(X+1)) * Y
Då blir medelvärdet hälften av Y. 1/2 * YHur är det vid X=1 ?
+1/2Om man slår X st Y-sidiga tärningar och väljer den bästa tärningen, vad kommer man slå i snitt?
(X/(X+1)) * Y
Då den egentliga formeln är ((X/(X+1)) * Y )+0,5 så blir snittet på 1 ensidig tärning 1. Vilket känns som att det ligger hyfsat nära verkligheten.Då blir medelvärdet hälften av Y. 1/2 * Y
Vilket är lätt missvisande.
För den som tycker matematiska formler är rena grekiskan så kan det sammanfattas med att medelvärdet för ett tärningsslag med en bonustärning där man väljer den högsta är två tredjedelar av maxresultatet. Så om man använder T20 så hamnar medelvärdet på 13.3.Eftersom jag inte orkar titta på en halvtimmes video - vad är det han säger i videon? Sammanfattat alltså.
Varför använder inte fler spel en T1:a?!Då den egentliga formeln är ((X/(X+1)) * Y )+0,5 så blir snittet på 1 ensidig tärning 1. Vilket känns som att det ligger hyfsat nära verkligheten.
Massor av spel gör det - fast T1 brukar nästan alltid förkortas till bara 1.Varför använder inte fler spel en T1:a?!
I mitt spel slår man först en T20, och sen slår man en T1 och multiplicerar resultaten.Massor av spel gör det - fast T1 brukar nästan alltid förkortas till bara 1.
Nej, två tredjedelar av maxresultatet var för en tärning med oändligt många sidor. Om man använder t20 så hamnar medelvärdet på 13,825För den som tycker matematiska formler är rena grekiskan så kan det sammanfattas med att medelvärdet för ett tärningsslag med en bonustärning där man väljer den högsta är två tredjedelar av maxresultatet. Så om man använder T20 så hamnar medelvärdet på 13.3.