Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,531
När en tärning slås blir normalfördelningen en rak linje. Slår du 1T20 är det precis lika troligt att du slår 1 som 20. Om man däremot slår en tärningskombination, säg 3T6, blir det istället en sannolikhetskurva som toppar tydligt runt 11.
Vad finns det för fördelar kring detta för rollspel? I vilka situationer är det ena bättre än det andra?
När det gäller färdighetsslag blir det lätt knepigt med progressionen tänker jag. Det kostar vanligtvis mer och mer ERF att öka sina färdigheter ju högre upp man kommer. Men vid 3T6 är skillnaden mellan 17 och 18 i FV inte lika stor som den mellan 10 och 11. Ändå är det vanligt att steget 17 -> 18 kostar mycket mer än det 10 -> 11...
Vad är mest fördelaktigt? Vad föredrar DU? Hur argumenterade du kring detta när du skrev ditt system?
Vad finns det för fördelar kring detta för rollspel? I vilka situationer är det ena bättre än det andra?
När det gäller färdighetsslag blir det lätt knepigt med progressionen tänker jag. Det kostar vanligtvis mer och mer ERF att öka sina färdigheter ju högre upp man kommer. Men vid 3T6 är skillnaden mellan 17 och 18 i FV inte lika stor som den mellan 10 och 11. Ändå är det vanligt att steget 17 -> 18 kostar mycket mer än det 10 -> 11...
Vad är mest fördelaktigt? Vad föredrar DU? Hur argumenterade du kring detta när du skrev ditt system?