Sedan ett bra tag tillbaks (c:a 4 år vid det här laget) jag jag gjort försök att få ihop ett rollspelssystem som passar mig som SL... Numera är jag inne på skissperioden av den femte versionen, den tredje totala omskrivningen. De tidigare skritades vanligtvis pga att de modeller jag använde var 1) för orealistiska 2) var för krångliga eller 3) var för låsta vid en enda genre.
Så. Det nya systemet, fantasifullt nog döpt till Omega 2.0 (Omega 1 var den andra omskrivningen av systemet, originalet hette Necrotica och bör inte omnämnas alls), har följande problem:
Jag vill använda små tal - det blir lätt att räkna på, och systemet är till för att ,man ska stå ut med att använda det även om man som jag helst kör storytelling...
Jag vill ha en vettig sannolikhetsmässig bas för det hela.
Jag funderar på att använda 2t6 + Färdighetsvärde mot en Svårighetsgrad. Hur ser lämpliga FV'n ut i den statistiska modellen? Hur blir de om man använder 2t10?
Jag har inte så stora kunskaper i sannolikhetsmatematik, och har inte kunnat finna några lämpliga resurser om sannolikhetslära på internet - är det nån här som kan?
Så. Det nya systemet, fantasifullt nog döpt till Omega 2.0 (Omega 1 var den andra omskrivningen av systemet, originalet hette Necrotica och bör inte omnämnas alls), har följande problem:
Jag vill använda små tal - det blir lätt att räkna på, och systemet är till för att ,man ska stå ut med att använda det även om man som jag helst kör storytelling...
Jag vill ha en vettig sannolikhetsmässig bas för det hela.
Jag funderar på att använda 2t6 + Färdighetsvärde mot en Svårighetsgrad. Hur ser lämpliga FV'n ut i den statistiska modellen? Hur blir de om man använder 2t10?
Jag har inte så stora kunskaper i sannolikhetsmatematik, och har inte kunnat finna några lämpliga resurser om sannolikhetslära på internet - är det nån här som kan?