Nekromanti Sannolikheter - Gammalt, uttjatat, tråkigt?

Troberg

Sinister eater
Re: Gammalt och uttjatat, man knappast trakigt

...nån som ser mönstret?
Japp. Problemet är att det funkar bara bra för en väldigt kort kurva. Använder man 3D6 så kommer ett värde på 15 (som iofs är ganska bra, men inte orimligt bra) att kosta 65536, det vill säga lika mycket som 4096 färdigheter på 4.

Man behöver en lite flackare kurva. Den enkla talföljden där kostnaden för varje steg är lika hög som det värde man vill ha funkar bättre där.

1 kostar 1
2 kostar 3 (1+2)
3 kostar 6 (1+2+3)
4 kostar 10 (1+2+3+4)

Den sticker inte iväg licka snabbt på de höga värdena, men är samtidigt tillräckligt extrem för att inte göra dem alltför lättillgängliga.

Troberg

Sinister eater
Re: Kombinera enkelhet med "klockkurva"

Någon som vet om det finns såna tärningar?
Japp. Jag har två D6 graderade 2, 3, 3, 4, 4, 5. Har aldrig använt dem...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Titta, det där verkade ju riktigt vettigt... Och inte svårt att räkna ut heller...

Är det korrekt att normalfördelningskurvan för 2t6 helt enkelt ser ut som en pyramid? Har jag fattat det rätt då?

*försökte mig på en lätt modifikation av ASP-koden eftersom jag kommit fram till att 2t6 ger såpass små tal som jag eftersträvar*

Krille

Super Moderator

"Är det korrekt att normalfördelningskurvan för 2t6 helt enkelt ser ut som en pyramid? Har jag fattat det rätt då?"

Jupp, utom lite av terminologi. En "normalfördelningskurva" är en kurva som är normalfördelad, det vill säga ser ut som en klocka, ungefär som 3T6-kurvan. Fördelningskurvan (utan "normal-") för 2T6 är pyramidformad, helt enkelt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Var bara det jag undrade... tackar!