Jag har för mig att någon redan skrivit till mig hur man skulle göra det här, men min sök-fu är kass idag.
Nå; jag har ett stridssystem. I det, är det generellt fråga om en-mot-flera. Spelarna, som oftast är de som är flera, slår xt6, där x är antal rundor striden är, och får lyckade utfall på 4-6. De har möjligheten att genom att nyttja diverse förmågor få upp till +5 extra automatiskt lyckade utfall. På en 3 rundor lång strid slår de alltså tre tärningar, och kan få upp till 8 "lyckade utfall".
Motståndaren rullar xt6 och har möjligheten att lägga till y extra lyckade utfall, där y är en variabel svårighetsgrad.
Om det blir oavgjort mellan två eller flera som får högst antal lyckade utfall, så slår dessa en till tärning - högst värde på den tärningen vinner.
Nu till grejen: Jag vill kunna räkna ut hur svåra jag ska göra fienderna (alltså, hur jag ska sätta y) beroende på hur många spelarna är och hur stor risk jag vill att det ska finnas att man förlorar.
Dvs, om det ska vara 3 spelare och jag vill att det ska vara 50% chans att vinna, hur hög ska y vara då?
Tanken är att jag ska kunna skapa en tabell över olika svårighetsgrader, där jag typ sätter 1-5 spelare på ena axeln och procenten att lyckas på den andra, och sedan svårighetsgraden i cellerna - så att man som SL lite snabbt kan se ungefär vad man kan höfta till vad gäller svårighetsgrader.
Nå; jag har ett stridssystem. I det, är det generellt fråga om en-mot-flera. Spelarna, som oftast är de som är flera, slår xt6, där x är antal rundor striden är, och får lyckade utfall på 4-6. De har möjligheten att genom att nyttja diverse förmågor få upp till +5 extra automatiskt lyckade utfall. På en 3 rundor lång strid slår de alltså tre tärningar, och kan få upp till 8 "lyckade utfall".
Motståndaren rullar xt6 och har möjligheten att lägga till y extra lyckade utfall, där y är en variabel svårighetsgrad.
Om det blir oavgjort mellan två eller flera som får högst antal lyckade utfall, så slår dessa en till tärning - högst värde på den tärningen vinner.
Nu till grejen: Jag vill kunna räkna ut hur svåra jag ska göra fienderna (alltså, hur jag ska sätta y) beroende på hur många spelarna är och hur stor risk jag vill att det ska finnas att man förlorar.
Dvs, om det ska vara 3 spelare och jag vill att det ska vara 50% chans att vinna, hur hög ska y vara då?
Tanken är att jag ska kunna skapa en tabell över olika svårighetsgrader, där jag typ sätter 1-5 spelare på ena axeln och procenten att lyckas på den andra, och sedan svårighetsgraden i cellerna - så att man som SL lite snabbt kan se ungefär vad man kan höfta till vad gäller svårighetsgrader.