Andy
Vila i frid
Jag skulle vilja ha hjälp eller hänvisas till en sida där jag kan få hjälp med sannolikhetsberäkning av tärningsutfall.
Här kommer case:et.
Jag skriver som vanligt på ett regelsystem för rollspel. Nu är jag inne på att använda mig av T6:or.
Grundmekaniken är att du slår 1T6 och ska få så högt som möjligt. Sen kan du få lägga till fler T6:or tack vare färdigheter, förmågor och utrustning. Säg att du slår 4T6 men du får endast välja den högsta tärningen. Hur ser du sannolikheten ut för de olika utfallen?
1T6 så är det 16,666% för varje värde. Men vad händer vid 2T6, 3T6, 4T6, 5T6, 6T6, 7T6, 8T6, 9T6 och 10T6 (högre än så behöver vi inte räkna)?
Dessutom så ger varje tärning utöver den högsta som visar en "6" +1 till resultatet. Det betyder att många slagna "6:or" kan skapa ett slutresultat över 6.
Jag hoppas att jag har varit tydlig? Hur ska jag räkna fram sannolikheten?
Sen ska samma räkneövning göras för T8, T10 och T12. Varje tärning som visar resultatet 6+ ger +1 til slutresultatet.
Jag är tacksam för all liten hjälp jag kan få.
/Andy som sliter sitt hår
Här kommer case:et.
Jag skriver som vanligt på ett regelsystem för rollspel. Nu är jag inne på att använda mig av T6:or.
Grundmekaniken är att du slår 1T6 och ska få så högt som möjligt. Sen kan du få lägga till fler T6:or tack vare färdigheter, förmågor och utrustning. Säg att du slår 4T6 men du får endast välja den högsta tärningen. Hur ser du sannolikheten ut för de olika utfallen?
1T6 så är det 16,666% för varje värde. Men vad händer vid 2T6, 3T6, 4T6, 5T6, 6T6, 7T6, 8T6, 9T6 och 10T6 (högre än så behöver vi inte räkna)?
Dessutom så ger varje tärning utöver den högsta som visar en "6" +1 till resultatet. Det betyder att många slagna "6:or" kan skapa ett slutresultat över 6.
Jag hoppas att jag har varit tydlig? Hur ska jag räkna fram sannolikheten?
Sen ska samma räkneövning göras för T8, T10 och T12. Varje tärning som visar resultatet 6+ ger +1 til slutresultatet.
Jag är tacksam för all liten hjälp jag kan få.
/Andy som sliter sitt hår