Nekromanti Sannolikhetsfråga

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Antag att du slår 1 T6 där 4+ är lyckat. Du får slå om om du slår 5,6.

Slår du 4,3,5,6 så får 3 lyckade tärningar och du slår om 5 och 6. Du får 1 och 4. Du har totalt 4 lyckade tärningar.

Men du kan inte slå om på 4,5,6 Det funkar ju inte för då kommer alla lyckade också slås om.

Kan man istället göra så här att man slår om en 5a men slår man en 6a får man slå 2 extra tärningar? Skapar det här en galen obalans?

Krille

Super Moderator
Vad är det du vill uppnå, och vad är problemet med omslag på 5-6 som gör att du inte uppnår det?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
LÄtta vapen exploderar på 6
Tunga på 5,6
Fordonsvapen (missiler) på 4,5,6

anth

Vetefan
Eftersom du arbetar med Exploding dice och inte med OB - så är det ju inte "omslag", utan man får slå NYA tärningar.

Frågan du ska ställa dig är hur många tärningar du vill att folk ska slå.
Det är t.ex. en VÄLDIGT stor skillnad på att bara explodera på 6:or, jämfört med att explodera på både 5:or och 6:or.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så missiler kanske ska explodera på 5 och 6 och alla andra vapen på bara 6 men där maskingevär har 7T och kniv 3T typ.

anth

Vetefan
Nu har jag gjort en snabb uträkning (som därför kan vara fel), men jag fick följande.

Att slå 456 utan exploderande tärningar ger 0,5 träffar per tärning.
Att slå 456 med exploderande 6:or ger 0,6 träffar per tärning.
Att slå 456 med exploderande 5-6:or ger 0,75 träffar per tärning.
Att slå 456 med exploderande 4-6:or ger 1,00 träffar per tärning.

Eller med andra ord:
Exploderande 6:or ger 20 % mer träffar.
Exploderande 5-6:or ger 50 % mer träffar.
Exploderande 4-6:or ger 100 % mer träffar.
- än att inte ha exploderande tärningar alls.

Det kan helt enkelt vara bra att veta hur mycket exploderande tärningar ökar antalet "träffar".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Yes! Så 5,6:or får bli missiler och 6:or överiga vapen där man får fler T på tunga vapen och färre på lätta.

Sapient

Swashbuckler
Vi kan titta på sannolikheten, men hurvida det uppstår en "galen obalans" eller ej, beror ju också på vilken regelmekanik som inträder vid ett större antal lyckade tärningar...

Den grundläggande sannolikheten att få 4-6 på en T6 är ju 50%. Om du då dessutom får slå om på 5-6 (33% sannolikhet) så ökar ju chansen för antalet lyckade tärningar ganska snabbt.

Det blir ca 16 procents sannolikhet att slå två lyckade slag, elva procent att få slå en tredje gång, ~6 procents sannolikhet att få tre lyckade slag. Det ligger alltså i ungefär samma storleksordning som för att slå en "natural 20" i D20.

Får man dessutom slå om sexor två gånger, så betyder det att chansen för tre lyckade slag ökar. Du har nu 24 procents sannolikhet för två lyckade slag (istället för 16) och ca. 16 procents sannolikhet att få slå en tredje gång. Därmed ökar inte sannolikheten för att slå tre lyckade slag så väldigt mycket (från 6 till 8 procent). Men du kan mycket väl få en betydligt längre kedja av slag, eftersom om du hela tiden har ca. 16 procents chans att få slå två träningar.

(Caveat lector: Jag sitter hemma med hjärnan full av snor, så jag kan ha missat något väsentligt antagande som egentligen borde vara uppenbart...)

Därefter är som sagt allt upp till vad som händer med de extra lyckade tärningarna - eller till följd av dem...

Anledningen att jag kapade vid tre lyckade resultat, är att den sannolikheten som sagt i stort sett motsvarar att slå en "natural 20" eller andra liknande "perfekta slag" osv. (20 på en T20 = 5%) Det är en rimlig och beprövad nivå för en "belöning".

Men vad som sker, måste du bestämma. Gör man extra skada för varje lyckad tärning? Hur mycket då? Om det är möjligt att göra ett i princip obegränsat antal omslag, så är det klart att detta per definition är obalanserat. Men det måste inte vara spelförstörande - om det är klart och tydligt inlemmat i spelstrukturen att det är möjligt.

Det måste då kanske finnas andra typer av avgränsningar eller sätt att hantera resultat som skulle kunna vara orimliga. T.ex: Nisse attackerar en stridsvagn med sin fällkniv. Han slår en sexa! och en sexa till! och en sexa till! osv. Vad innebär det spelmässigt? Tja, han har nog inte så mycket sprättat upp stridsvagnens pansar - som lyckats tricksa sig genom dess spärreld utan att ta skada, klättrat upp på vagnen och slitit upp luckorna - och den vägen besegrat besättningen. I så fall är det nog bara kul för spelarna, och inte spelförstörande...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja som jag skrev ovan, jag tror jag kör på exloderande på 5 och 6 samt 6 beroende på vapen.

Ang det sista stycket så kan ett vapen inte skada något med en högre pansarklass än vapnet har penetrationsklass. En kniv kan inte skada en pansarvagn. Men däremot kan man använda kniven för att öka chansen att kapa stridsvagnen om man använder den med en kreativ beskrivning - då stödjer reglerna att dess "skada" (heter attribut) kan öka chansen att kapa tanksen.