Re: OT
Du ville ta del av mitt system, här är det i sin enkelhet, är lite mer avancerad i strid.
Man har en färdighet med värde 1-6, kan vara hur högt som hellst egentligen.
En grundegenskap med värde 1-5.
Grundegenskapen avgör vad man ska slå under på varje tärning, färdigheten hur många tärningar man ska slå.
Motståändsvärdet, svårigheten är hur många tärningar som måste lyckas.
Alltså, pelle har 4 i grundegenskapen, 3 i färdigheten. Motståndsvärdet är 2. Han slår 3,4,6, två
tärningar har lyckats, vilket betyder att han lyckas
Eventuella överblivna lyckade tärningar avgör hur bar man lyckades. Ju fler kvar desto bättre. Tärningar som fattas visar hur illa man misslyckas.
Att få tre lyckade tärningar för lite är alltså mer illa än att få en lyckad tärning för lite.
Misslyckade tärningar i färdighetsslagen är inte värdelösa, varje misslyckad tärning kan sänka valfri annan tärning ett steg. Det betyder att om kalle i ovanstående fall hade slagit 4,5,5 hade den ena 5an kunnat sänka den andra, han hade då fått 4,4. Två lyckade tärningar istället för en.
Tillägg jag funderar på:
Man får alltid slå minst lika många tärningar som motståndsvärdet.
Om motståndsvärdet är 4 och man har färdighetsvärde 1 och grundegenskapsvärde 4 slår man 4 tärningar. Låt säga att man slår 1,1,2,4 Först väljer man ut en lyckad tärning för sitt färighetsvärde (om e sådan finns).
Men man väljer en tärning som är så nära sitt grundegenskapsvärde som möligt, i detta fallet 4.
Om sedan resterande tärningar sammanlagt visar lägre eller lika med grundegenskapsvärdet har man lyckats. I detta fallet 1+1+2=4, alltså har detta slaget lyckats, trots det låga färdighetsvärdet och det höga motståndsvärdet.
STRID:
Alla väljer två handlingar per runda, man kan välja attack+attack, då blir attacken bättre, eller attack+försvar (skjuta samtidigt som man kastar sig bakom skydd) osv.
I en ny runda får man välja en ny handling, medan en handling måse vara kvar.
Normalt slår man ett färdighetsslag för varje handling
Om en attack träffar räknas prickarna ihop på de tärningar som träffar, resultatet visar vart man träffar, dessutom ger alla överblivna tärningar som träffar extra skada, vilket betyder att samma slag avgör vilken skada man gör (vapnet har en fast skada), vart man träffar och såklart OM man träffar.
EDIT: Möblerade om i texten lite