Nekromanti Sant eller falskt om sporrsträck

Targon

Hero
Någon som verkligen kan något om hästar får gärna bekräfta eller falsifiera följande följande reflektion om sporrsträck.

Med full gallopp tillryggalägger en normal häst 5 km i fyra minuter. Efter varje full gallopp måste hästen dock skritta lugnt i runt tio minuter, dvs runt 500 m (3.5 km/t), för att återhämta sig. Distansen för varje gallopp/skritt-etapp (14 minuter) är alltså 5,5 km. På en timme tillryggalägger hästen därmed runt 23 km. När hästbyte sker efter 30 km har hästen sammanlagt galopperat/skrittat i 1 timme och 16 minuter. Med denna fart bör en sträcka på 80 km (exklusive uppehåll för tre hästbyten - i genomsnitt en kvarts uppehåll vid varje skjutshåll efter varje 26 kilometersetapp) kunna tillryggaläggas på omkring 3 timmar och 24 minuter.

Irratic

Veteran
Re: rilktigt jävla jobbig e jag

NU!!!!
För det första beror tranport sträckan på i vilket skick hästen är i vilken sorts underlag & vilken sort häst det är, jag menar en lite ponny rör sig inte lika fort men orkar längre sträckor, medan en arab rör sig snabbare men är ömtåligare för underlag & väder

Targon

Hero
Jepp, jobbig var ordet!

Jag menar alltså en helt vanlig standard ridhäst (vanligtvis sto), skodd, någorlunda inriden och ett helt ok kap för kungliga postiljonväsendet. Araber är dock uteslutna på grund av sin exklusivitet i den tidigmoderna miljö jag önskar placera exemplet. Underlaget är normalt, dvs rakt, föga kupperat, jämt och välskött väglag. Alltså, förhållandena som jag utgick från, gällande såväl häst som väg, är att betrakta som så standardmässiga man någonsin kan få det till.

Targon

Hero
Inga synpunkter? Nåväl, då antar jag att..

...det är fråga om ett tyst instämmande och att min reflektion är att betrakta som i överensstämmande med sanningen.

Krille

Super Moderator
Re: Inga synpunkter? Nåväl, då antar jag att..

"...det är fråga om ett tyst instämmande och att min reflektion är att betrakta som i överensstämmande med sanningen."

Det är nog mer sanningsenligt att anta att folk här inte är hästfolk, och därför inte har nån jefla susning.

Illern

koppariller
Jag har för mig att de romerska budryttarna med hästbyten typ var tredje mil kom runt 8 mil per dag. Tyvärr är jag inte helt säker och minns inte var jag läste det så att jag kunde kolla upp det. Förutom häststationer var tjugonde romersk mil krävs därtill schyssta landsvägar vilket ju romarna var osedvanligt bra på.
Jag är rätt säker på att topphastigheten för en något så när normal häst är runt 55 km/h och att en kapplöpningshäst kan tangera 70 km/h. Därmed borde 5 km på fyra minuter vare lite i saftigaste laget.

Brasklapp; alla mina kunskaper är teoretiska kunskaper och jag har inte testat på riktigt :gremsmile:

Illern

koppariller
Re: Rättelse

Nu hittade jag en uppgift; enligt Populär Arkeologi brukade de romerska budryttarna klämma 10-15 mil på en dag med fin väg och hästbyten.