Nekromanti Sanzoku no Musume R?nya

anth

Vetefan
Jag har helt missat en ny japansk animeserie som började sändas nu på hösten

Sanzoku no Musume R?nya
Någon som börjat titta på den?

(den finns redan med engelsk SUB)

Ymir

Liten kantbaron
Jag har. Den gör definitivt Ronja rättvisa, men eftersom original-Ronja är mer eller mindre den bästa fantasyfilmen någonsin är det en ganska tuff måttstock att ge sig i kast med, så jag tror det får stanna där, alltså att animen gör originalet relativ rättvisa. Det är helt enkelt inte en pinsam eller det minsta beklaglig adaption, utan det är kul att den finns, om än lite meningslöst eftersom originalet är och förblir bättre. Men den tillför ju lite nytt och kul till mythoset, omdesignen av vildvittrorna är tex asfet.

Med det sagt så tycker jag att datoranimeringarna är asfula; figurernas hår ser helt miffo ut, ansiktsdragen känns stela och rörelserna ryckiga och tyngdlösa (det senare har dock alltid varit en svaghet hos Ghibli om man jämför med andra animationsstudior). Det är en stor skam eftersom anime ofta annars håller ganska hög standard på animationer. Karaktärsdesignen är också lite hit and miss; Mattis är typ 100% rätt och röstskådisen är som klippt och skuren, men Lovis har en idiotisk frisyr och typ kritvit hud, vilket känns jättekonstigt i en setting som Ronjas.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har också kikat på den, är två avsnitt efter tror jag (eller tre, det kom väl ett nytt nu i helgen). Precis som Ymir konstaterar jag att de generellt är väldigt trogna förlagorna. Det är klart att många saker kommer vara annorlunda, men mycket är sig likt.

Jag trodde jag skulle störa mig mer på animationen, men efter ett eller två avsnitt så var jag redan avtrubbad och konstaterar bara att det ser lite speciellt ut utan att störa mig på det.

Överlag gillar jag den, men jag tittar väl i första hand av nyfikenhet inför hur de tar sig an materialet.

Jocke

Man med skägg
Jag såg första avsniottet till frukosten i morse, tyckte det var rätt så bra. Särskilt mycket gillade jag att många av replikerna var direkt från boken.

Hade inget problem med cgi-animeringen, men det kan ju ha att göra med att det är det enda folk anmärkt på så att jag hade förestält mig något långt sämre. Det är klart det itne är lika vasst som en långfilm,liksom.

Ymir

Liten kantbaron
Jocke;n57454 said:
Hade inget problem med cgi-animeringen, men det kan ju ha att göra med att det är det enda folk anmärkt på så att jag hade förestält mig något långt sämre. Det är klart det itne är lika vasst som en långfilm,liksom.
men även andra pågående anime-tv-serier typ Parasyte the Maxim är totalt överlägsna animationsmässigt, vilket får Ronja att kännas minst sagt lite blek. Även om jag förvisso anser att studio Ghibli alltid varit rätt dåliga på karaktärsdesign är det helt enkelt lite under deras värdighet, somehow, att producera något som så tydligt är sub-par jämfört med andra pågående serier i samma medium.

anth

Vetefan
Personligen tycker jag det charmigaste med serien är att hon heter Loonja på japanska :)

Rhodryn

Hero
Just det ja... skulle ju se den när jag först upptäckte den för över ett år sedan. Men glömde någonstans där bort den... XD

Så tack för nekromantin... glömde skriva upp den också så jag skulle komma ihåg den...

*öppnar, och skriver in den i, hans stora "Anime" notepad fil, just in case han glömmer bort den igen*

Ish... den filen är riktigt stor redan, 4157 tecken stor... den största sektionen i den filen är min "Future Interest" sektion, och den har nu 95 olika animes inskrivna som jag är intresserad av att kolla på... XD