Nekromanti Sastaz's Dungeon Generator

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Celledor;n133088 said:
Riktigt nice, gillar att det inte bara är en karta utan beskrivning och annat kul kopplat till varje rum samt att det finns flera våningar.

Ser lite konstigt ut när trapporna hamnar mitt i korridorer, såg sedan i beskrivningarna att trapporna kunde vara annat än just trappor vilket är nice.
Jag funderade en hel del på lämplig symbol för "något som tar dig mellan typ våningsplan". Trappa var det bästa jag kom på, även om jag instämmer i nackdelen du tar upp - att man först tror att det är en trappa.

Är det meningen att den ibland ska skapa flera rum som bara är kopplade som en in/utgång?
Ja, i standardutförandet. Det går att stänga av genom att välja "tomb like layout" i inställningarna.

Det verkar inte gå att spara ner kartan genom att högerklick på den (ser nu att det inte är en bild) men det verkar bi bra utskrifter av sidan.
Ja precis, jag satsade på bra utskrifter. Karta som går att högerklicka (dvs en bild) vore najs men för tekniskt med sig andra nackdelar.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Celledor;n133092 said:
I ett av rummen (nr 21) som är 2x3 så fick jag denna text:

"Broken furniture everywhere. Graffiti on walls: "Tenkar's Tavern lies two days ride to the north" written in Common. 40 nomads (AC: 7, HD: 1, hp: 5, 4, 6, 4, 8, 6, 8, 5, 3, 6, 8, 6, 3, 3, 2, 6, 7, 6, 7, 5, 5, 8, 6, 2, 3, 2, 5, 6, 2, 2, 3, 8, 8, 5, 6, 7, 5, 4, 8, 8, Att: 1, Dmg: 1d6, Mv: 120 (40), S: F1, M: 8) make their home in this area. At the bottom of a sack full of dried carrots is 400 sp and 20 gp. The sack is trapped with a camouflaged pit trap: the pit is 20 feet deep (2d6 hp damage)."

Blir en rejäl fight i litet utrymme :)
Kanske går att begränsa antalet till storleken på rummet?
Ja det får nog bli lösningen - att begränsa antalet monster per rum. Det jag ville åstadkomma var att de 40 bor i en sektion av grottan. Men jag tyckte att det var svårt att få till bra. Först började jag med att ha några i varje rum, vilket är den vanligaste lösningen, men de rör sig ju ändå mellan de olika rummen i sitt habitat och blir det strid springer sannolikt alla in i samma rum ändå. Då blir det massa extra spelledartexter i stil med "om de 6 nomaderna i rum A anfalls kommer de 5 från rum B samt de 3 från rum C och två turns senare de 7 från rum D. Det där är jättesvårt. Kanske det snyggaste vore att visa på kartan vilka rum som "tillhör dem"? Castle of the Mad Archmage gör så och jag tyckte det gav en bra översikt.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Rymdhamster;n133281 said:
Det där var ju en irriterande bra fråga du ställer =) Jag tog en titt på kartan och tänkte att det är ju uppenbart att ingången ska vara rum ett. Men nu när jag försöker tänka vidare tog det stopp.

Ur ren numreringssynpunkt vore ju det bästa om alla rum bara hängde samman i en enda lång sträng, så att rum 1 ledde till 2 som ledde till 3 osv. Men så fort man börjar stoppa in lite förgreningar och alternativa vägar så skiter ju det systemet sig.

Jag brukar nog oftast (i den mån jag numrerar rum överhuvudtaget) försöka följa vägarna och numrera dem i sekvens något sånär. Så om ingång blir rum ett så leder den vidare till rum 2 som leder till 3 som leder till 4, men rum 1 leder också till rum 5 som leder till 6 som leder till 7. Rum 3 leder också till rum 7.

Typ så. Men det lär ju blir stört omöjligt att förklara för ett datorprogram. Allterantivet som nog tilltalar mig bäst är vänster till höger, uppifrån och ner. Då blir det i alla fall rätt lätt att snabbt hitta rätt rum i dungeonen.
Jag tror det kan gå! Jag har en funktion som liksom fyller grottan ruta för ruta som om man hade öppnat ett vattenflöde i ingången (eller vakum he he). Då kan man köra att rummen får nummer i den ordning de nås av vattnet. Ska testa, tack för tips!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Den här var ruskigt nice! Det enda luriga var rumsnumreringen. Hade kanske varit enklare att begripa sig på dungarna om man bara börjat överst t.v. och sen gått vänster först och sen neråt, som texten på en sida?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,751
Location
Göteborg
Riktigt fint! Kul att det inte bara är en karta utan beskrivningar och invånare också. Däremot är det lite väl många fällor för min smak - och ett eller två av monstren räcker gott. Men de andra är ju lätta att plocka bort om man vill.

Hur stor är en ruta ungefär?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Skulle det vara möjligt att göra så att man kunde få kartorna mer printervänliga, bara i vitt även där det är berg? Hade vart bra om man vill jobba igenom kartan lite innan, göra egna anteckningar mm
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Fridigern;n169194 said:
Skulle det vara möjligt att göra så att man kunde få kartorna mer printervänliga, bara i vitt även där det är berg? Hade vart bra om man vill jobba igenom kartan lite innan, göra egna anteckningar mm
Mmm, det hade varit smart! Finns ju en variant i "more options" som byter det svarta mot ett tiles-mönster, men det går ju inte å skriva på precis.
 
Top