Svagt psyke = ond?
Tur att den här diskussionen vände från att man skall hata småfåglar på vintern, eller barn i Somalia.
Varför gör man "onda" handlingar? Jo, genom att skada någon annan kan man få ut något själv.
Till exempel att flyga in två fulltankade flygplan i kontorsbyggnader med 5,000 människor, det är ondska. Man kan fråga sig vad för underutvecklade människor som ligger bakom det.
*Pengar om man rånar.
*Självförtroende om man utövar meningslöst våld eller hat. (Underskatta inte självkänslans betydelse i denna värld där upplysning väntar för dom som vågar! Typ. Genom att bestämma vad som är rätt och fel, vem som är bra och vem som är dålig blir livet mycket enklare.)
Det är så jag ser det. Någon med väldigt starkt psyke (=väldigt upplyst, harmonisk, lycklig, vänlig) kanske kan lösa varenda situation som uppstår utan att inkräkta på någon annans "resurser", men då krävs det VERKLIGEN ett starkt psyke.
Njae, är det verkligen så illa, jag tror att de flesta klarar det bra, det är snarare ett fåtal som inte klarar det.
Måste man vara vänlig och glad för att ha ett starkt psyke?
Ibland undrar jag o man inte behöver ett starkt psyke för att vara vänlig och glad =)
Så, någon med behov, som är för svag för att tillfredställa dom utan att inkräkta på andra.. Är ond. Jämför med hungrig..
Om mitt behov är att smiska hamstrar, eller sparka hundvalpar, då är jag sjuk.
Dålig uppfostran = Knappast så att man blir elak av för lite smisk anser jag, men om man inte får en harmonisk uppväxt så kan det ju skada ens framtida försök att uppnå harmoni. (Harmoni = När du är nöjd och utvecklas.)
Dålig uppfostran kan vara ett tecken på ondska. Ponera att någon lär sitt barn att man skall lösa konflikter genom att döda den som har fel.
Det är ondska.
Ur väldigt mångas synvinkel.