Nekromanti Satt och bläddrade lite...

Storuggla

Champion
...i mitt skabbig ex av WFRP. Och vips så hittade jag en underlig sak.
Om man spelar människa, så får man 2t10+20 i Intelligens, Fellowship, Leadership, Initiativ, Coolness, Willpower och Smidighet. Tummen upp.
Sen tittade jag på profilen för en vanlig genomsnittlig människa.
Tjommen hade 50 i ovan nämnda egenskaper! Man börjar alltså som sämre rent egenskapsmässigt än genomsnittstomten! Lämppat för grisodling på hög nivå, kanske?

Sen så kan Svin-Enok och Pet-Ulf (två genomsnittliga människor) som har ett knytnävsslagsmål nästan lika stor chans att fumla ihjäl sig som att sänka motståndaren... (baserat på WS 33-20, effektivt värde på 13. Fummel på 22, 33, 44, 55, 66, 77, 88, 99, 00).

Tja, det var vad jag ville ha sagt.

Storuggla, Middenheimbo

Lambi

Swordsman
Re: Klantar är... ... klantiga...

Vet iofs inte vad WFRP är för ngt... men det kanske är raka motsatsen till hjälterollspel... man kanske SKA gå runt och klanta sig... som klantar brukar göra... /images/icons/wink.gif

Brukar kalla folk med lvl under hälften sin egen i DnD för klantar... rätt logiskt ju... dom är ju generellt sett klantiga och kan inte göra ett shit... muHAHAHAAH /images/icons/hairy.gif

Me bugar sig inför OT-mästaren... (återigen MOHAHAHAHA!!! /images/icons/crazy.gif)

Archer

Swashbuckler
I andra tryckningen och framåt råkade man duplicera värdena från Halflings till människor. Därför är värdena i bestiarumet fel.

Den rätta profilen för en människa är (om mitt minne inte sviker mig totalt);

M WS BS S T W I A DEX LD INT CL WP FEL
3 33 29 3 3 6 30 1 29 29 29 29 29 29

Det ska väl sägas också att värden för varelserna i Bestiarumet ska mer eller mindre ses som att de är "untrained", dvs de har inte genomgått en basic career än.

Om du har tillgång till Warhammer Campaign (The Enemy Within) har du en uppsättning färdiga NPCs (människor) som är bättre passande att använda sig av.

Archer

Swashbuckler
Re: Klantar är... ... klantiga...

Är snarare så att varelsernas värden ska ses som att de gäller för en helt otränad varelse. Det vill säga att värdena gäller för den varelse som har växt upp (en normal uppväxt för den varelsen) och inte har någon vidare träning.

Man bör dessutom ta i beaktande att Tests (som används för att lösa situationer i WFRP) är något som endast görs då utgången verkligen är osäker. De flesta av olika sysslor som normala människor tar för sig behöver man inte göra några tester för.
Utöver detta ger olika färdigheter olika bonusar på olika typer av tester, så att om man har en hög med färdigheter som ger bonus på till exempel hantverkar-tester, kan man komma upp i ganska stor chans att lyckas, utan att ha höjt sina grundegenskaper. Utöver detta kan man få olika bonusar och avdrag på olika tester beroende på situationen (bedöms av SL och fungerar som i de flesta andra spel).

WFRPs system är inte perfekt, och det är udda nog för att förvilla den som är van med en hög andra system. Men det fungerar. Liksom alla rollspelssystem har det sina perks and flaws.

Just fenomenet med att två otränade kämpar kan stå och svinga hej vilt utan att få in en träff som är betydande är en av de mer komiska bieffekterna av systemet.
Man bör dock betänka och inte missa att man kan få en massa bonusar (bra sätt för gröngölingar att klara sig bättre) genom att använda lite olika taktiker så som charge, stå på högre mark, osv. Ens chans att träffa modifieras också om du vinner eller förlorar en rond.

panurg

Veteran
Ikke analyser WFRP.Bare spill det.Tenk ikke på reglene, bare godta dem...........

Man Mountainman

Storsvagåret
duplicera

-_-'

Du menar fördubbla, hoppas jag, för annars har WFRP ett gäng ganska mäktiga Halflings

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Archer

Swashbuckler
Jag menar att värden från en halfling delvis råkade mixas ihop med en människas (eller om de till och med ersatte människans värden). Hur som helst, Halflings har högt Initiative, människor har det inte.