Nekromanti Savage Worlds vs. DoD:Expert

Bassejr

Hero
Hej. Ska investera i ett nytt rollspel. Valet står mellan DoD:Expert och Savage Worlds.
Problemet jag ställs inför är att jag bara kan välja en av dem. Så jag vill höra från folk som har provat det ena eller andra spelet, eller båda två, vilket som är bäst.

Det jag specifikt letar efter är ett spel som är så universellt som möjligt. Jag vill kunna bygga världar som jag vill utan att vara bunden till en specifik karta. det gör inget om det nu finns en värld färdigbyggd, men jag vill inte behöva känna mig bunden till den. Förrutom det vill jag helt enkelt ha en awesome fantasy upplevelse, och lyckas förundra mina spelare, som vilken ledare som helst :gremtongue:

anth

Vetefan
Savage Worlds är betydligt mer generiskt än DoD.

DoD är fantasy, Savage Worlds är ALLT: Fantasy, nutid, framtid,...

Bassejr

Hero
anth said:

Låter som att jag borde luta mig åt Savage Worlds. Är det många böcker och moduler och grejer man måste ha för att kunna spela? Och finns det någon pålitlig återförsäljare i sverige du kan tipsa om?

RasmusL

Champion
Den här grabben snackar om en del Savage Worlds. Hur vettig han är kan diskuteras men han ger iaf sin åsikt om vad det är och hur bra det är.

LÄNK

Möller

Hubert Hortlax
SW är vad jag förstår ett levande rollspel. Det stöds fortfarande och finns fortfarande att få tag i.

Drakar och Demoner är nedlagt. Om du med DoD:Expert syftar på vad jag tror att du syftar på är spelet nedlagt sen över 20 år tillbaka.

Men, det finns flera generiska spelsystem. Varför väljer du mellan just DoD och SW?

Arfert

Facit
Savage Worlds. Utan tvekan. Speciellt om du hittar den senaste, inbundna boken, SW Deluxe Explorers Edition.
Sen finns det ju en hel del fantasymaterial till spelet, om man vill ha extra mycket. Som The Fantasy Companion eller Beasts and Barbarians.

NilsK

Ligist
Håller med. Savage Worlds Deluxe är riktigt bra och täcker in dina behov bäst. Finns ju fina stand alone-böcker också om du vill ha med lite setting. Solomon Kane sägs vara schysst och Red Sands är inte dumt heller.

Bassejr

Hero
Möller said:
Men, det finns flera generiska spelsystem. Varför väljer du mellan just DoD och SW?
DoD:Expert är det rollspels system jag är "Uppvuxen" med. Det första systemet jag lärde mig, och det har en hel del sånt värde. Plus, jag tycker det är ett bra, ballanserat system. Det får folk tycka vad dom vill om.

SW är ett spel som jag hört mycket bra om, men jag är ändå lite tveksam eftersom jag ju gillar att göra mina scenarion lite väl politiska och dramatiska, och jag är inte säker på att det fungerar så bra med SW's ganska snabba och actionbaserade spelstil.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Aningen off topic men, nya RuneQuest kanske kan vara något? Det är ju BRP i botten, dvs samma som i DoD som du är van vid. Men något uppdaterat och utvecklat.

NilsK

Ligist
Har du kikat på Fate? Mindre actionbetonat än SW och mycket lämpat för intrigspel med sociala konflikter osv.

Organ

Out of time, out of mind
wilper said:
Aningen off topic men, nya RuneQuest kanske kan vara något? Det är ju BRP i botten, dvs samma som i DoD som du är van vid. Men något uppdaterat och utvecklat.
Om det är ett generiskt system som efterfrågas så kanske BRP-boken kan vara något. Det är ju RQ plus en massa annat man kan ha nytta av.

/Anders

Bassejr

Hero
Organ said:
wilper said:
Om det är ett generiskt system som efterfrågas så kanske BRP-boken kan vara något. Det är ju RQ plus en massa annat man kan ha nytta av.

/Anders
Vart går den att få tag på?

Botulf

Hero
Savage Worlds. Men om du vill ha något mer BRP/"DoDigt" så kör på antingen Runequest 6(DoD härstamamr från Runequest/BRP), Legend grundboken+monsterboken från Mongoose(egentligen också Runequest fast under anant namn och mycket billigare), Chaosiums stora gula Basic Roleplaying bok (som täcker fler genres än fantasy). Kan även göra ett slag för svenska Saga som känns väldigt "DoDigt" = tänk DoD Expert+DoD:Ivanhoe boxen fast bättre.

Annars som sagt Savage Worlds. Roligare system. Inte allt för krångligt och har massa bra tilläggsmaterial för den som vill köra fantasy. Redan omnämnda Hellfrost och Fantasy Companion exempelvis för mer klassisk fantasy. Shaintar för mer riktigt episk hjältefantasy. Sundred Skies för mer alternativ steampunk/postapokalyps fantasy med luftskepp m.m. Beasts&Barbarians, Totems of the Dead och Legends of Steel för sword&sorcery. MARS för sword&planet/panetary romance. En en jäkla massa andra coola settingsupplement och världar för andra genres. Och massor av fangjorda gratis konverteringar av allt mellan himmel och jord.

Om jag fick välja endast ett universalsystem och aldrig spela något annat spel igen så skulle jag välja Savage Worlds alla dagar i veckan.

Bassejr

Hero
Tack till alla som deltagit i diskussionen. Som resultatet ser ut nu kommer jag att satsa på Basic Role-Paying i första hand, sedan titta närmare på Savage Worlds moduler för att se om det finns någonting där för att motivera att jag sparar ihop till den senare.

EDIT: Ni får gärna fortsätta posta förslag på spel, argument, eller tips på SW moduler och BPR moduler.

Organ

Out of time, out of mind
Bassejr said:
Organ said:
wilper said:

/Anders
Vart går den att få tag på?
Den är fortfarande i tryck så den är nog enkel att få tag i. Kolla bokus eller adlibris.

/Anders

CapnZapp

Myrmidon
anth said:

Det som är ALLT är samtidigt INGET.

Mitt råd är att vill du ha fantasy - välj bort generiska rollspel.