Nekromanti Savann [teaser] (+hjälp?)

Jade

Warrior
Savann

Här är vilddjuren stora, de är magnfika, och de kan vara livsfarliga. Regnen kommer periodvis, torkan är det enda man kan vara säker på. Här härskar stamfolken, och de strider ständigt inbördes om makten. En viktig faktor i detta maktspel är stamkrigarna, välsignade med djurandarnas gunst och speciella egenskaper. Lejonets man Kingit med sitt osvikliga mod, gamens Dirkxa som kan överleva på i stort sett allt och alla och gasellens kvicke B'gok, snabbast på savannen. En av dessa stamkrigare är du, så
välkommen till vår Savann.

En kort, väldigt kort, introduktion till Savann (detta är ett arbetsnamn, och tar gärna emot vettiga namnförslag!). Ett litet spel som utspelar sig på, i, och kring, en pseudo-afrikansk savann. Mer än så tänker ajg inte avslöja just nu... Men jag skulle uppskatta lite hjälp, faktiskt.

- Vad finns det exempelvis för djur på en typisk afrikansk savann? Och vilka egenskaper förknippar man med dessa kreatur?
Nedan följer de jag själv klurat ut;
lejon, gepard, leopard, hyena, sjakal, vildhund, krokodil, babian, giftorm
elefant, noshörning, flodhäst, antilop, gnu, giraff, zebra, vårtsvin, buffel, gasell, apa
gam, struts, kasuar

(kanske inte behövs fler iofs...)

- "Totem", är det något som snarare hör hemma hos indianer än i afrika? (Finns någon passande, mer afrika-ljudande,
motsvarighet?)

- Och schamaner? Hör de hemma i afrika? Eller är det mer passande med häxdoktorer, medicinmän eller åldermän? Om det finns en gubbe/gumma med "magiska" kunskaper och goda kontakter med andarna/förfäderna i en stam, vad bör man kalla denne?

Tackar på förhand de som bestämmer sig för att komma med hjälpande ord! :gremlaugh:

(P.S. Kan introduktionen bli mer klyschig? :gremtongue: *ironisk* Eller är jag överdrivet självkritisk nu igen?)

Radagast

Swordsman
Observera att Zebra stavas Sebra på svenska (enligt bl.a. Svenska Akademins Ordbok (SAOB), men jag är medveten om att det ofta stavas Zebra, vilket igentligen är felakigt).

Jag vet inte hur noga du är med arterna, men kan ju nämna att det finns 3 olika sebraarter och 4 olika hyenarter, för att nämna några. Gaseller och antiloparter vimlar det av där bl.a. Thomsongasellen och Gnun är det mest vanliga. Buffel och buffel, jag hade nog valt en specifik ras, och då den som är mest typisk för afrikanska savanner, nämligen Kafferbuffeln.

Skall du ha med träd? Då är ju Akacian ett måste. Bl.a. girafferna lever av dem.

Men här kommer ändå några djur:
Klippgrävling (klippdass) (tro det eller ej, men denna lilla krabbat är faktiskt närmast släkt med elefanten)
Öronhund
Jordvarg (en hyenart, dock skiljer den sig väldigt mycket mot de andra hyenorna)
Mangust
Utter
Myrkotte
Jordsvin

http://www.savannen.com/s_djura1.htm

// Radagast

Not: Gillar inte att Hyenor kallas för hunddjur i Monsterboken till Drakar och Demoner, det är en egen typ, och om de är närmast släkt med något så är det kattdjuren.

Jade

Warrior
Observera att Zebra stavas Sebra på svenska

oj! :gremblush: det hade jag verkligen INGEN aning om... jisses. men det ser väldigt konstigt ut.. men visst.. skall lägga det på minnet!

Jag vet inte hur noga du är med arterna...

njaaa.. hade väl inte tänkt vara så Jättenoggran med det... mer som, ja.. djuren ska mer vara "representanter" för sin art/arter/underarter.... för, exempelvis, gaseller i allmänhet har rätt liknande egenskaper... så resonerade jag iaf.... :gremsmirk: säger man "hyena" så får de flesta en slags inre mental bild av en hyena och hurdan den är... skriver man "thompsongasell" blir folk kanske lite osäkra...

men jag kanske tänker i nattmössen här....

Dimfrost

Special Circumstances
Zebra (OT)

Visst anses "sebra" vara den korrekta stavningen nuförtiden, och "zebra" vara föråldrat, men eftersom "sebra" ser så otroligt illa ut anser åtminstone jag att stavningen med Z är att föredra. (Ska man vara elak kan man påpeka att det är betydligt mer felaktigt att skriva "igentligen", men det ska man ju inte vara. Elak, alltså. :gremsmile: )

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Ett litet spel som utspelar sig på, i, och kring, en pseudo-afrikansk savann.
Perfekt! Äntligen kan jag få svar på en fråga som jag funderat mycket på:

När det regnar på savannen så är det stora oväder, med åska och hela köret. Savannen är ganska platt med ganska få träd. På den strövar giraffer. I regn blir giraffer blöta. Blöt päls är en bra elektrisk ledare. Giraffer är höga. Savannen är platt. Giraffer är högsta punkten på en stor yta och leder ström och står på marken. Blixten gillar att slå ner på högsta punkter som är i kontakt med jord. Borden inte savannen vara full av grillade giraffer efter ett åskväder?

- "Totem", är det något som snarare hör hemma hos indianer än i afrika? (Finns någon passande, mer afrika-ljudande,
motsvarighet?)
Jag tror de finns i alla naturfolks mytologier. Missa inte heller deras rituella danser, de är också en viktig del av kulturen och mytologin.

- Och schamaner? Hör de hemma i afrika? Eller är det mer passande med häxdoktorer, medicinmän eller åldermän? Om det finns en gubbe/gumma med "magiska" kunskaper och goda kontakter med andarna/förfäderna i en stam, vad bör man kalla denne?
Fenomenet finns, men jag tror att namnet på dem varierar med vem du pratar med. Jag tror att shaman eller medicinman är de mer politiskt korrekta. Häxdokter är ett äldre, nedsättande ord. Ålderman är något annat.

Insignia

Swashbuckler
Ljug lagom (stavning)

"Observera att Zebra stavas Sebra på svenska"

Enligt Nationalencyklopedin är båda stavningarna korrekta.

Jade

Warrior
Re: Hmmm....

*kliar sig i huvudet* jae... det där var ju en sån där svår fråga.. huff.

men som vanligt är det "många bäckar små..." som liger bakom det hela...

- har hittat en väldigt skicklig konstnär som gör lite afrikainspirerade och indianinspirerade bilder av "furries"/animorfa djur (vet inte riktigt vilken term som passar bäst).... mkt vackra bilder, som i sin tur har gett upphov till bilder i mitt egna huvud.... inte för att just de bilderna har så mkt med Savann att göra Egentligen, förutom att det är djur inblandade. :gremsmirk:

hitta henne här;
http://kyoht.com

- när jag började läsa "Otherland" av Tad Williams (har bara hunnit halvvägs. attans) så fastnade jag för !Xabbu (heter han väl).... och allt vad bushmen, masajer och annat heter... (jag har väldigt underliga associationsbanor :gremcrazy: )

- jag tycker om Afrika helt enkelt... Afrika och alla dess djur...

- såg nyligen Lejonkungen igen efter många års uppehåll.... djur, djur, djur.

- jag har dille på allt vad schamaner och andar heter. tycker det är jättefascinerande. och det är faktislt andar inblandade i Savann...

så.. ehm... sammanfattning... jag tycker om Afrika och djurlivet på savannen, samt afrikanska stammar och bushmen. Sen ville jag göra något av det, och allra helst blanda in lite andar och schamaner om möjligheten fanns.... :gremtongue:

sorry, det där är den bästa förklaringen jag kan ge.....

Jade

Warrior
Perfekt! Äntligen kan jag få svar på en fråga som jag funderat mycket på:

När det regnar på savannen så är det stora oväder, med åska och hela köret. Savannen är ganska platt med ganska få träd. På den strövar giraffer. I regn blir giraffer blöta. Blöt päls är en bra elektrisk ledare. Giraffer är höga. Savannen är platt. Giraffer är högsta punkten på en stor yta och leder ström och står på marken. Blixten gillar att slå ner på högsta punkter som är i kontakt med jord. Borden inte savannen vara full av grillade giraffer efter ett åskväder?

:gremcrazy: ojoj... jag som är en sån savann-expert....

nä. men nu ska jag avslöja en liten hemlighet, när det regnar tar ju girafferna på sig sina gummi-regnställ förstår du väl... och gummi är väl isolerande? :gremwink:

Fenomenet finns, men jag tror att namnet på dem varierar med vem du pratar med. Jag tror att shaman eller medicinman är de mer politiskt korrekta. Häxdokter är ett äldre, nedsättande ord. Ålderman är något annat.

okej. tack! det var något sådant jag misstänkte....

schaman får mig iofs att tänka på indianer... medan medicinman får mig att tänka sydamerika... jisses.