Moppar. Kom igen, startmotor? Och separat oljeblandning??? Den som inte skakar dunk borde inte köra heller.
Medhåll!
Faktum är att den som inte kan meka med sitt fordon själv, ska egentligen inte ha ett. Det gör naturligtvis att väldigt många bil- och mopedförare inte borde åka omkring. Gott så. Samtidigt innebär detta att jag fördömer i stort sett alla nya bilmodeller och definitivt de nya fjantiga EU-mopederna, eftersom de generellt inte kan repareras av annat än tillverkarens egna mekaniker... Jävla trams. Ge mig en gammal Zündapp och en Volvo 240. Det var grejer man kunde (och måste...) meka med.
Datorspel. Vad är det med speltillverkare och grafik? Nuförtiden är det "fysikmotor" och "grafikkort" och "realism" för hela slanten. Förr behövdes ingen "realism" för att göra spelen roliga. Det räckte med bra kontroller och ett skoj koncept. Slog Space Quest, Larry eller för den delen mer moderna grejer som UFO: Enemy Unknown för att de var realistiska och hade en schysst fysikmotor? Inte då. De slog för att de var bra, och roliga. Egentligen har det nästan inte kommit några spelvärda spel sedan nångång innan '95. Kanske t.om innan 90. Eller 80, välj själv beroende på ålder.
Glassar. är det bara jag som inbillar mig att glassarna var större förr i tiden? Nu får man ju knappt en munsbit, och det för betydligt högre priser än vad jag kommer ihåg...
Gå på bio. När jag var mindre kändes det lagom dyrt och lyxigt att gå på bio, då kostade det 50 spänn. Nu har jag nyss hystat ut 95 riksdaler, och normalpriset för bio på den lokala och inte särdeles bra bion ligger kring 70-lappen. Fyfan.
Datorer. Bort är den tid då datorer kunde hålla i decennier. Min mors första dator, en 486:a som jag växte upp med, ansågs ha kort livslängd. Den inköptes 95 och gick av daga 2005, efter tio års någorlunda flitigt bruk. Visst, CD-romen hade bytts, och möss dör ju efter en tid, men i övrigt höll den sig vid god vigör. Det sista den gjorde innan den gick bort var att köra UFO: Enemy Unknown. Säg den dator som håller i 10 år nuförtiden? Och har man verkligen
roligare med dagens datorer? Jag är tveksam. Hade jag bara haft internet på min 486:a är jag övertygad om att jag hade kunnat ha precis lika roligt.
//Krank, 81:a men ändå stofil på många områden. "Det var inte bättre förr, men det är sämre nu".