Jag som skapare har naturligtvis inget tolkningsföreträde för ett verk, jag kan inte säga att någon tolkar mitt verk "fel" eller att folk borde "förstå hur jag menade".
Det enda jag som skapare kan göra är att skapa. Det är min del i det hela. Om jag inte tycker om den reaktion jag får på mitt skapande är det enda jag kan göra att skapa annorlunda.
Som läsare är det enda jag kan göra att konsumera och reagera utifrån min förförståelse. Tycker jag inte om det jag läser kan jag reagera, tycker jag inte om en skapares reaktion på min reaktion kan jag låta bli att konsumera verk från den skaparen.
Jag tycker egentligen att "ansvar" och "skuld" är helt oanvändbara begrepp i sammanhanget. I de flesta sammanhang, faktiskt.
Om jag som skapare skapar ett spel som av en del uppfattas som rasistiskt, så kan jag aldrig säga att de "tolkar fel". De tolkar utifrån sin förförståelse, och om jag inte håller med om deras tolkning så har jag uppenbarligen misslyckats i min kommunikation, och behöver vara tydligare nästa gång - kanske försöka jobba medvetet för att nästa verk inte ska tolkas rasistiskt utifrån den förförståelse de personer som tolkade föregående verka så har.
Därför finns det egentligen bara två rimliga, konstruktiva reaktioner på att någon hävdar att något jag skapat är rasistiskt:
1) Om jag bryr mig om hens åsikt och inte tycker om att hen tycker så: Gör annorlunda nästa gång.
2) Om jag inte bryr mig om hens åsikt, eller ser det som positivt att hen tycker så: Gör inte annorlunda nästa gång.
Jag kan aldrig skylla på någon annan för något jag skapat. Jag kan säga "oj, det perspektivet hade jag inte tänkt på" eller "det där gjorde jag medvetet" eller "oj, då måste jag formulera mig annorlunda/bli tydligare".
Men så föredrar jag att förhålla mig till saker konstruktivt också, istället för att spela "the blame game" och grotta ner mig i någon form av allmänmoraliska påhitt.