Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,540
Ålrajt.
Jag hade häromveckan ett speltest som sågade mig jäms med knäna. Två tredjedelar av systemet bedömdes som "i vägen och onödigt". Nu är regelmassan alltså i samma omfång som Baron Münchhausen. Även halva premissen av spelet föll bort (att man rollspelar huvudrollen i någon annans berättelse) och det sades att det hela borde vara ett rent berättarspel.
Det som är kvar är som följer:
Midnatt. Fullmåne. Ni sitter runt lägerelden och tittar på de fladdrande skuggorna som spelar över träden runt er. Det är dags för den första av er att berätta sin historia.
Spelarna turas om att berätta en spökhistoria á 10-15 minuter. De andra beväpnar sig med penna och tre lappar var. När som helst kan de skriva ner en sak på en lapp om något som SL nämnt eller beskriver. En karaktärs läspning, ett trasigt golv, ett gökur på väggen, eller vad som helst.
När som helst under berättelsen (när det är relevant) kan de också ge någon annans lapp till spelledaren och säga "Vänta lite nu. Borde inte [den här saken] spela roll?". Karaktärens läspning kanske gör att hens förklädnad röjs, det trasiga golvet kan rasa, och gökuret på väggen kanske innehåller en nyckel till den låsta dörren?
Inför varje berättelse tar man tre nya lappar.
När spelet är slut ska vi se vem som berättat "bäst" historia. Den som har flest använda lappar framför sig när spelet är slut har "vunnit".
******
Mina tankar om metaekonomi, glaspluppar och att överkomma hinder med att spendera dem var inte så skoj som jag trodde. Inte heller att spela huvudrollen i varandras historia.
Men låter ovanstående kul för er? Är det värt att speltesta det i en så simpel form innan jag går vidare?
Jag hade häromveckan ett speltest som sågade mig jäms med knäna. Två tredjedelar av systemet bedömdes som "i vägen och onödigt". Nu är regelmassan alltså i samma omfång som Baron Münchhausen. Även halva premissen av spelet föll bort (att man rollspelar huvudrollen i någon annans berättelse) och det sades att det hela borde vara ett rent berättarspel.
Det som är kvar är som följer:
Midnatt. Fullmåne. Ni sitter runt lägerelden och tittar på de fladdrande skuggorna som spelar över träden runt er. Det är dags för den första av er att berätta sin historia.
Spelarna turas om att berätta en spökhistoria á 10-15 minuter. De andra beväpnar sig med penna och tre lappar var. När som helst kan de skriva ner en sak på en lapp om något som SL nämnt eller beskriver. En karaktärs läspning, ett trasigt golv, ett gökur på väggen, eller vad som helst.
När som helst under berättelsen (när det är relevant) kan de också ge någon annans lapp till spelledaren och säga "Vänta lite nu. Borde inte [den här saken] spela roll?". Karaktärens läspning kanske gör att hens förklädnad röjs, det trasiga golvet kan rasa, och gökuret på väggen kanske innehåller en nyckel till den låsta dörren?
Inför varje berättelse tar man tre nya lappar.
När spelet är slut ska vi se vem som berättat "bäst" historia. Den som har flest använda lappar framför sig när spelet är slut har "vunnit".
******
Mina tankar om metaekonomi, glaspluppar och att överkomma hinder med att spendera dem var inte så skoj som jag trodde. Inte heller att spela huvudrollen i varandras historia.
Men låter ovanstående kul för er? Är det värt att speltesta det i en så simpel form innan jag går vidare?
Last edited: