Nekromanti Scen 1, hård SF. Vad händer?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Jag tänkte göra typ en Lady Blackbird med mitt SF-projekt Horisont. Kort är tanken ganska cynisk och dystopisk SF (tänk Aliens utan aliens), i vårt solsystem. Det finns ingen FTL men väl artificiell gravitation. Men huvudsakligen är det riktigt smutshård SF jag strävar efter.

Men vad händer i Scen 1? Vad gör man i hård SF? Jag vill ha färdiga RP som ska kastas ut i den realistiska rymden, men det ska vara drama utan att vara uppåt väggarna. Inga flashiga rymdstrider och sånt, utan mer "jordnära", om uttrycket låter sig användas i det här sammanhanget. :gremsmile:

Är frågeställningen tydlig? Det ska alltså vara ett klassiskt äventyrsfrö.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rollpersonerna utgör en besättningen ombord på Enyo, och är på väg hem efter en expedition till dvärgplaneten Eris, nu när den råkade vara "hyfsat nära" Jorden (nästan vid Neptunus bana). Det är år sex av expeditionen och de är på väg hem med en hel klase mineralprover och andra prover.

På vägen hem uppträder en mystisk sjukdom ombord. Symptomen är periodvis sprängande huvudvärk, andnöd, hög puls, högt blodtryck, muskelryckningar, skakningar i händerna, minskade kognitiva förmågor, förvirring och slöhet. I vissa allvarliga fall har hyperventilering, stark förvirring, kramper och till och med medvetslöshet förekommit. De påminner till viss del om koldioxidförgiftning, men alla mätvärden pekar på normal koldioxidhalt i luften. Men om sjukdomen fortsätter att utvecklas som den gör så står det klart att besättningen aldrig kommer att nå Jorden, och förmodligen inte ens de av de yttre utposterna som man har delta-v att nå.

Och det är inte säkert att de yttre utposterna tar emot dem - de har trots allt varit på en hittills obesökt planet och dragit på sig en sjukdom när de är på väg därifrån. Vem vet vad för läskiga mikrober som de kan ha fått med sig och vad de gör med människor?

Det är faktiskt koldioxidförgiftning. I själva verket är det mätvärdena som är fel, vilket gör att koldioxidtvättarna i de livsuppehållande systemen inte fungerar som de ska. Mätvärdena beror i sin tur på en bugg som nollställer mätsystemet varje dygn vid midnatt, vilket har gjort att systemet rapporterar de mätvärden som fanns ombord för sex år sedan, när expeditionen nyss hade startat.

Bidra nu med en en karta över rymdskeppet och en katalog med system, inventarier och last, och låt rollpersonerna lösa problemet innan de dör.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jorden har ett problem: rymdskrot. Inte nog med att varje raketskott och satellitseparation har lämnat en massa överblivna delar, det finns en satans massa uttjänta satelliter i omloppsbana, utöver de aktiva. Som om inte det var nog, varje gång skrot krockar så splittras det till fler fragment, alla lika farliga som i sin tur kan orsaka fler kollisioner, den så kallade Kessler-effekten. Skrotet utgör ett reellt hot mot rymdfart i låg omloppsbana.

För att råda bot på problemet så har de rymdfarande länderna enats om att rensa upp, och har skapat en skrotsamlarorganisation. De arbetar med alla möjliga skoj saker, från lasrar som förångar eller bromsar mindre skrot till rymdskepp som genskjuter och fångar större skrot och sedan bogserar iväg det. Skrotsamlarna har inte särskilt hög status, eftersom de sysslar med manuellt arbete och sopor, så när årets budget ska processas så brukar det vara skrotsamlarnas budget som kuttas.

Nu har Rysslands skrytbygge, rymdskeppet Alexei Leonov, skadats av rymdskrot och alla skyller på alla. Eftersom detta i grunden är ett ekonomiskt problem som härstammar från politisk ovilja så innebär det att det finns en massa folk som har ryggar att skydda, så de sparkar neråt. På skrotsamlarna - rollpersonerna - som plötsligt inte bara måste navigera i omloppsbana, utan även i maktens och juridikens och opinionens mörka och farliga korridorer.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,094
För oss har det alltid blivit så att hard sci fi urartar i/förädlas till rymdskräck: paranoia, klaustrofobi, den tomma, mörka rymden och galenskap.

Rent intutivt känns det som att teman som baserar sig på urballade personliga relationer mellan medlemmar i besättningen är standardäventyret till ett sådant här rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Elysium, Mars. En nybyggarhåla i modern tappning, som står i ett spänt läge mellan nybyggarna och företagen som sponsrade kolonisationen av den röda planeten. Det ekonomiska läget på Jorden gör att det är nödvändigt för företagen att vända utvecklingen, och man vill gärna se någon form av return on investment från de marsianska kolonierna. Helt enkelt, producera mer för mindre.

Den marsianska ekonomin är rätt bräcklig: det handlar i stort sett om dagbrott av diverse sällsynta jordarter som raffineras, paketeras och slungas till Jorden med stora masslungor. I utbyte skickas reservdelar, förnödenheter och material för att bygga kolonierna till Mars. Nu vill minst ett av företagen att det ska produceras mer, till mindre pris, och det går naturligtvis ut över dem som ska producera. Så det börjar bli lite oroligt, med vandalism, förstörelse, sabotage och till och med kravaller. Inte för att det är särskilt stora kravaller - befolkningen på Mars är inte så jättestor - men på grund av omständigheterna och miljön är även små problem stora problem.

För att råda bot på problemet så skickas en bunt US Marshalls - rollpersonerna - till Mars, som planetens första laguppehållande styrka. Inte heller de har så mycket resurser, och med dessa resurser måste de på något sätt navigera i företags- och arbetarpolitikens kvicksand, utan att egentligen ha någon erfarenhet av vare sig den röda planetens miljö eller invånare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Etepete said:
För oss har det alltid blivit så att hard sci fi urartar i/förädlas till rymdskräck: paranoia, klaustrofobi, den tomma, mörka rymden och galenskap.

Rent intutivt känns det som att teman som baserar sig på urballade personliga relationer mellan medlemmar i besättningen är standardäventyret till ett sådant här rollspel.
+1

Tänkte ha färdiga rollpersoner, kanske med "specialförmågor" som triggar olika typer av negativa tillstånd, typ, "slå en extra tärning, men kryssa därefter Klaustrofobi-rutan", eller "Vinn konflikten på dina egna villkor, men välj sedan ut en besättningsmedlem som du från och med nu uppfattar som ett hot mot ert uppdrag och som måste neutraliseras".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Spelarna ska frakta en förseglad last från ett topphemligt labb.

Efter några dagars resa är transportkontainern uppbruten och tom. Snart efter börjar folk i besättningen dö på spektakulära sätt.

Skratta inom dig medan spelarna letar efter en alien, medan spionen som stal det topphemliga dekrypteringschippet i lasten i lugn och ro plockar besättningen, en efter en, för att sedan kunna ta skeppet till sin uppdragsgivare.
 
Top