Nekromanti Scenario: Det coolaste ...

Ram

Skev
I alla färdigskrivna (som i köpta, hittade på nätet eller skrivna av min polare) äventyr/scenarion som du läst/spelat, vilken var den coolaste plot twisten, vändningen, lay-up:en, oväntade handlingen, bäst genomförda upplägget, mest stämningsfyllda, häftigaste scenen eller annan sådan där sak som bara gör att man ser tillbaka på det och tänker "Waaaaaow, det där var bara så awesome!"?

Ös på bara och hyllningsinlägg är välkomna!

Använd gärna spoiler-taggar om ny tycker att det behövs.

Troberg

Sinister eater
Spoiler alert (vilket torde vara uppenbart, men ändå)!

En expansion/scenariomodul till Palladium. Tror den hette 'Island at the end of the world'.

Lite bakgrund:

En ganska viktig NPC (om han ens existerar) i Palladium är Tristan. Han är viktig på grund av Tristan's Chronicles, nedtecknade historiebeskrivningar av högt värde för historiker. Det dyker upp en bok här, en bok där, och de har högt värde eftersom man såklart vill ha flera delar. De spänner dock över över lång tid, så det finns spekulationer om det är flera personer, eller rentav en gud. Inte ofta, men ibland, så har de också profetior.

Well, i början av den här ganska långa kampanjen så stöter karaktärerna på förföljelser/häxprocesser mot changelings. De får veta att dessa motiveras av två passager i en av Tristan's Chronicles:

"I see the end of the world, and the changeling is there"
"The changeling is to blame for his own destruction"

Detta nämns bara i förbigående, så man antar att det bara är lite motivering till varför världen funkar som den gör, lite bakgrundsfluff. Tristan's Chronicles används ofta på det sättet.

Sedan tuffar kampanjen på, och hela changelingspåret läggs åt sidan. Det är en lång kampanj. I slutet av kampanjen seglar karaktärerna så långt att de närmar sig världens kant. Där finns det en ö. Ön bebos enbart av changelings som flytt förföljelserna, men det pågår ett inbördeskrig där. Lite äventyr senare så visar det sig att ledaren för båda sidor är en schizofren changeling, som har två personligheter men inte är medveten om det.

Plötsligt trillar utdragen ir Tristan's Chronicles på plats...

Ram

Skev
En första från mig själv: Profetian i Oraklets fyra ögon. Den är så smart skriven, så precis lagom vad gäller detaljering så att man skall hitta rätt och öppen för att inte specificera vad som skall hända. Underbart hantverk. I mitt tycke det bästa som getts ut på svenska!

Ymir

Liten kantbaron
Det är extremt coolt/intressant i Giovanni Chronicles att
man börjar kampanjen som ett antal random individer som mystiskt bjudits in till ett slott, där det visar sig att man i själva verket är individuellt specialbeställda måltider till vampyrkonferensen där Camarillan grundas.

Mukwa

Swashbuckler
Introäventyret till Äventyrsspels Chock var coolt. Det handlar om ett hemsökt hus och rollpersonerna hittar anteckningar kring de som byggde huset. Rollpersonerna får reda på att husets ägare hängdes, men efter mer letande får de reda på att ägarna omkom när ett fartyg förliste flera år innan hängningen. Det är ingen jättetwist, men det var det första jag kom att tänka på. Jag kommer fortfarande ihåg när gruppens antecknare stannade upp och undrade om han verkligen hade skrivit rätt årtal, och efter det kunde man nästan ta på rysningen som gick igenom spelargruppen. Ett lyckat skräckspelmöte.

Annars är sådana där twister vanliga i färdigskrivna äventyr, men alltför ofta jäkligt platta och trista.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det jag tänker på i första hand är väl Skuggan av igår som var ett av wilpers gamla Drakar och Demoner-äventyr, men det är lurigt att plocka ut någon enskild grej. Det var en massa coola grejer både från äventyret och spelarpåhitt i alla fall.

Nåt som var mer rakt av från äventyret var det lilla jag spelade av Vildhjarta (två-tre spelmöten så vi blev inte klara):
Tyckte det var läckert när jag dök ner i den där sjön för att få tag på ringen som finns där och gäddan kom och sa att jag bara fick den om vi bytte själ. Och jag ba "Pah, ta den då" och får en liten lapp från spelledaren att jag nu hade en tjuvs själ.

Fuck yeah, sagostämning! Världens enklaste grepp egentligen, men jag hade liksom inte väntat mig det.

Rob_UBBT

Warrior
Jag får väl nominera "Death Frost Doom" av Raggi som en kandidat, den har en grym twist på slutet. Jag vill inte spoila den då jag kanske skall köra den på någon Hobo-con men det är en äkta modern klassiker som för alltid kommer att nämnas i samma andetag som "Tomb of Horrors" och andra mytomspunna äventyr.

G

Guest

Guest
Rob said:
Jag får väl nominera "Death Frost Doom" av Raggi som en kandidat, den har en grym twist på slutet. Jag vill inte spoila den då jag kanske skall köra den på någon Hobo-con men det är en äkta modern klassiker som för alltid kommer att nämnas i samma andetag som "Tomb of Horrors" och andra mytomspunna äventyr.
Agreed! Ett av de absolut bästa scenarion jag spelat och spellett. Och den har verkligen något med sig som får en att vilja spelleda det igen. :gremlaugh:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det coolaste upplägg jag har sätt är Call of Cthulhu: Escape from Innsmouth där man efter halva äventyret (mini-kampanjen är kanske ett bättre ord) blir uppdelade i fyra/fem olika grupper (en per spelare).

Dessa infiltrerar därefter Innsmouth och dåligheter börjar hända, det som är smart är dock att så snart det börjar bli riktigt illa så byter man grupp. Så spänningen ökar konstant för i och med att man trappar upp faran för de individuella grupperna så återvänder man till grupper där det är rätt lugnt.

God45

#PrayersForBahakan
Stövelkatten said:
Rob said:
Agreed! Ett av de absolut bästa scenarion jag spelat och spellett. Och den har verkligen något med sig som får en att vilja spelleda det igen. :gremlaugh:
+1

Ram

Skev
Någon som skulle vilja spoila lite, kanske i ett PM om ni inte vill göra det här?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Folk får gärna spoila det i ett PM till mig också. Lär inte köra äventyret själv, men det är alltid intressant att göra vad andra finner bra slut/tvistar. :gremsmile:

Semla

Veteran
Med risk för att försöka låta märkvärdig: :gremtongue:

Jag har själv skrivit några scenarier som använder tvistar eller bygger på kända psykologiska fenomen. I ett av dem så får spelarna veta att kan hämta ut ett arv. Den småskumma advokaten har dock "lite svårt att hitta pappren" och ber dem om en gentjänst, en liten oskyldig sådan. Genom en följd av händelser så stegras sedan hela tiden spelarnas insats; den första tjänsten handlar om att leverera ett brev, den andra om att köra bort några bråkstakar, osv. I den sista mördar spelarna till slut en oskyldig. Genom att be dem ta ett litet steg i taget lurar advokaten dem att gå mot sina principer. Denna teknik har i verkligheten använts av allt från maffian till totalitära stater.

Båda gångerna jag spellett scenariot har spelarna nappat och sedan stått där paffa när de tagits av polisen i slutet och beskrivits som skurkar. Snopnare spelare har jag aldrig sett. :gremsmile:

I ett annat, lite liknande scenario, är spelarna halvalver vars skog hotas av hemska troll. Halvvägs in upptäcker de att trollen egentligen bara kommit för att de motats bort från sina områden av människorna. Och i slutet märker spelarna att människorna motat bort trollen för att de misstänkte trollen för att röva bort deras barn. Men det är ju just det som alverna har gjort och gett upphov till spelarna... :gremsmile: