Nekromanti Scenario-idé; ge mig förslag

Mörker

Warrior
Jo, det här var tänkt att fungera som en fristående fortsättning på ett scenario jag spelledde för ett tag sedan, och jag tänkte be om era åsikter och förslag:
I det tidigare äventyret fann gruppen en kvinna och hennes barn hängda i ett gammalt träd och då vi hade en nekromantiker (som strängt hävdade sig bruka geotropi enbart) kunde han se de tvås sista ögonblick i livet (kan dock inte namnet på besvärjelsen). Han såg då ett flertal svartmuskiga och mörka gestalter, som inte skiljde sig särskilt mycket från tiraker.
Nu hade jag tänkt spinna vidare lite på detta, då inget hände mer då gällande dessa varelser. Det hela rör sig om en oerhört sällsynt form av tiraker, en mycket gammal stam som faktiskt sträcker sig tillbaka till de första.
Då rollpersonerna vandrar genom ett ogästvänligt område (gärna nära Khazimbergen) ser de vid en klipphäll ett fyrtio-/femtiotal tiraker (inga trukher eller gûrder) stå samlade nedan denna häll och spänt lyssna på den som står på hällen. Denne är aningen större och har synbart mörkare hud och päls och han ropar högt till de andra på en mycket grov Sakhra. Bakom honom står även en gûrd (som är hans personliga hjälpreda).
Vad detta handlar om är att denne svarttirak från det gamla släktet samlar en trupp tiraker för att leda dem mot närbelägna byar; och det hela är mycket väl förberett och det står tidigt klart att byarnas öde är att brännas och plundras, och invånarnas att dö till siste man.
Nu är det upp till rollpersonerna att försöka förhindra dessa bestars framfart, och med tiden får de också reda på mer om den gamla stammen samt varför allt detta händer och varför just här. Jag har också planerat att ha en artifakt med i leken; men inget är direkt fastställt.
Om någon har synpunkter eller invändningar så är jag tacksam om ni fortsätter skriva!

Tesfforp

Warrior
Re: Scenario-idé

Jag tycker att detta verkar vara en väldigt bra idé som jag själv gärna skulle spelleda. Har tyvärr inga förslag just nu, men de kanske kommer.

Skriver Anton och tycker att detta scenario vara mycket bra!

Ingtar

Veteran
Det finns inte så vidare mycket att tillägga...men visst man kan ju alltid slänga in några monster eller lönnmördare!

Det kanske händer att tirakerna stöter på en annan grupp tiraker och det blir ett litet slag och genom det kan man ju alltid blanda in dvärgarna eftersom de är på deras så kallade "mark" som detta händer?
Genom detta kanske dvärgarna tror att tirakerna har något lurt på gång så dvärgarna bestämmer sig för att ta reda på vad som försegår?

allt detta var bara något jag slängde ihop nu, det kanske inte är så genom tänkt men det kanske går att spela ändå? Det kan ju bli intressant om man gör något bra utav det hela?

DreadTom

Veteran
Tja, du kan ju antyda att tirakerna verkar ha samlat sina byten någonstans. Ska RP försöka finna bytet, och vad ska de göra med det? De som ägde det är uppenbarligen döda, men det finns kanske fattiga släktingar i grannbyar som skulle behöva del av bytet...

Ulftryggve

Veteran
Tycker det är en grym idé, skulle tänka mig att sno idén av dig. Så mycket att tillägga har jag inte.
Nu kanske jag gör bort mig, men borde inte tirakerna ha någon anledning med allt dödande och plundrande. Visst skulle det funka med att de bara försöker skaffa sig matriell rikedom, men historien bli lite ytlig. Jag är expert på att göra ytliga kampanjer/äventyr, skulle vilja säga att i stort sett alla kampanjer jag försöker göra rinner ut i sanden och blir trista.
Men du nämnde något om en artefakt, en gammal kvarleva från tidigare eoner. Jagar denna svarttirak denna artefakt eller har de redan den??? är svarttiraken den enda svarttiraken som finns kvar av hans släkte så han måste säkra sin plats i mundana och kanske väcka gamla svarttiraker till liv från en evighetslång dvala. Kanske hålls dessa svarttiraker fångna djupt nere i dvärgarnas komplexa samhällen, långt ner dit ingen dvärg går. Där hålls de gamla svarttirak hövdingarna fångna in kappslade i stora stenblock eller nått... Jag vet inte. Men det skulle ge dem en anledning att kanske göra det omöjliga och smyga sig in i ett dvärgfäste. :gremsmile: Fast något sådant skulle nog aldrig gå i lås. Jag antar att dvärgarna har ganska hög säkerhet i sina fästen. Men kanske svarttiraken utövar någon svartkonst som är glömd av människan. Med denna svartmagi kanske han lyckas förföra människor att arbeta för honom och infiltrera dvärgfästena. Fast det skulle nog inte heller funka... Jaja, bara några dåliga tankeställare som kanske inte ens passar in i din äventyrsidé.

Lycka till med skrivandet nu!

Mörker

Warrior
Jag skulle vilja säga att du tillförde en hel del till mitt tänkande, så tack för ditt inlägg... jag redogör mina idéer direkt.
Jovisst, de har väl dels den materiella rikedomen att vinna, men om vi spinner vidare mer på artefakten (som han redan har), det faktum att han är svarttirak och lägger ger det en ockult touch (som allt jag rör vid tycks få) så kanske vi ändå har något. Artefakten kan kanske vara ett vapen eller någon form av ritualsobjekt (mer om detta senare)...
Sedan har vi det faktum att få femtio tiraker att lyda en annan, det är inte lätt så jag får utgå från att hans speciella ras och artefakt hjälper honom på något sätt.
Dessutom hade jag tänkt som så (det går ganska bra med artefakten) att denna svarttirak måste kanske någon gång i veckan utföra en ritual (som hans gûrdmedhjälpare hjälper honom med) för att kvarhålla sin kraft, och kanske till och med liv... det är föga troligt att dessa gamla lever kvar då de knappt tycks föröka sig.
Hans egna skäl att bränna och slakta byar är en annan sak. Hämnd? Sökande? Blodtörst? jag vet inte så noga...
Därför får ni hjälpa mig! :gremgrin:

Honken

Hero
Jag har en liten idé. I min värld utspelar den sig i östra delen av den Jargiska provinsen Lemira. Det är ett handelshus, eller eventuellt bara en handelsman som vill ha kontroll på årets skörd av grödor. Han har åkt runt i byarna och köpt optioner på böndernas skörd. Efter det att skörden är intagen blir ett flertal byar utsatta för tirak räder. Det visar sig för den nyfikne att de som blivit utsatt tillhör de som inte sålt till just den ovanstående köpman/handelshus.

Det konstiga med räderna är att byar i västra Lemira blivit utsatt. Tirakerna brukar vanligtvis inte göra räder så långt från Khazim bergen. Alla räder sker nattetid, det gör att man inte ser att de räder som företas i västra delen är egentligen bara rövarband som klätt ut sig till tiraker.

Detta går väl spinna vidare på tror jag. Kanske hitta någon ond människa i bakgrunden, eller någon annan varelse. Själv kör jag lowfantasy stuket...

/Honken

Ulftryggve

Veteran
Ja du... Slakten på människorna... Om det var hämd borde den inte ske så pass småskalig om det inte är någon speciell person som bor i dessa områden som han söker. Det kan vara någon ättling till en krigare som för länge länge sedan var mycket framstående i kriget mot svarttirakerna men som nu mer eller mindre glömts bort. Kanske har denna ättling till denna krigare någon speciell kraft som svarttiraken kan utvinna med sin artefakt genom en ritual. Kanske är detta någon av spelarna (om de nu är uppfödda i trakten vill säga), fast han inte vet om det. Kanske om de snokar vidare så finner de att svarttiraken söker en ättling till krigaren och de kanske hittar en gamal profetia med en bild på personen de söker. Det är ju alltid lite läskigt att hitta en bild på sig själv om man letar i en bok som är skrive LÅNGT före den tid man själv lever i. Är det inte någon av spelarna så vet de iaf vem svarttiraken söker och kan förhoppningsvis leta upp honom innan det är försent och skydda honom.
Ännu en idé... Skulle kanske funka... Så vad tycker du???

Tesfforp

Warrior
Re: På tal om lönnmördare..(OT)

Vet ni vad misslan Smörblomma sade när hon fick höra talas om lönnmord?
Inte? Så här är det:
Lönnmord är så fegt! Lönnarna kan ju inte ens försvara sig!

Skriver Anton som gillar misslehistorier!

Sankt Creigh

Warrior
Re: På tal om lönnmördare..(OT)

Nu har man ju fått sig en himla massa goda idéer.
Det här vill jag gärna se resultatet av om det inte rinner ut i sanden!

( + Fler misslehistorier Anton! :gremlaugh: )