klara, färdiga...
Jag föredrar färdiggjorda karaktärer därför att:
1, rent rollspelsmässigt är det en större utmaning att få en karaktär en kvart före spelstart och försöka gestalta denna på ett bra sätt, jämfört med att själv hitta på en karaktär, då man ofta undviker karaktärsdrag som man anser sig ha svårt att gestalta.
2, Egna karaktärer hamnar ofta mer eller mindre omedvetet i samma fåra. Vissa spelar helt enkelt bara slagskämpar, andra bara smidiga tjuvar (eller varianter på dessa). Men med färdiga karaktärer kan man få spela saker man aldrig i sitt liv haft en tanke på att spela.
3, Man slipper sitta och vänta i två timmar på att alla ska göra karaktärer. Och då är RPna ofta bara menlösa siffror. Att skapa en trovärdig och intressant personlighet & bakgrundshistoria tar ofta ännu längre tid.
4, SL kan på förhand läsa igenom karaktärerna och få järnkoll på dessa samt få tips på hur han/hon kan spela ut karaktärerna mot varandra.
5, "En bra död är bättre än dåligt rollspelande" En SL behöver inte vara snällare mot en RP bara för att denna varit med ett bra tag vilket kan leda till större press på spelarna.
6, Sannolikhetslära & trovärdighet: Hur stor är risken att samma grupp av människor skulle råka ut för hemskheter, exempelvis insikter i "Cthulhu mythos" eller revor i illusionen, flera gånger då merparten av människorna i respektive kampanjvärld aldrig råkar ut för detta.
7, Incitament: Med specialdesignade karaktärer slipper man fåniga inledningar av typen "ja, ni sitter på ett värds hus då en man kommer in och ger er ett uppdrag". Alla karaktärer har sina egna, förhoppningsvis trovärdiga anledningar att tex hjälpa dr Kamenski.
Detta är bara några av fördelarna med att använda sig av färdiga karaktärer. Alla argument är väl inte helgjutna, men funkar för mig och mina spelgrupper. Men i slutändan är det upp till SL och spelgruppen. Smaken är som baken - full av skit... eller nå't