Nekromanti Scenario-utmaning! Tema: Påsk!

solvebring

Superhero
Jag tänkte smälla upp en utmaning till alla dem som känner sig triggade att anta den.

Utmaningen är förövrigt en utmaningen i att slutföra jobbet - inte att vinna. Jag vill nämligen att alla som ställer upp också ska få del av alltsammans.

Bidragen hade jag tänkt att lägga upp på solvebring.se.

Här kommer utmaningens regler
:
1. Scenariot måste vara ett komplett äventyr eller ett mycket omfattande äventyrsuppslag inför ett äventyr.

2. Scenariot ska omfatta 2-10 A4-sidor exklusive ev. framsida, SLP:s och liknande. Ca 1000-20.000 ord skulle jag tro. Brödtextens teckenstorlek bör inte överskrida 12 pt, inte heller underskrida 10 pt. Rubrikerna bör anpassas till det. Radavståndet bör inte överstiga 1,5 rader. Dela upp texten i mindre stycken. Se till att använda vanligen förekommande, lättlästa teckensnitt. Se till att din text är bekväm helt enkelt.

3. Scenariot ska vara skrivet på svenska, alternativt engelska om du nu måste.

4. Dokumentets filtyp ska vara PDF. Har du inget designprogram eller möjlighet att skapa PDF i din ordbehandlare så checka program som t.ex. CutePDF (Windows) eller Cups-PDF (Ubuntu).

5. Temat är: Påsk, dvs. högtiden.

6. Settingens riktlinjer är: "Motsvarande nutid", lantlig miljö. I övrigt är det fria händer.
Med andra ord ska scenariot inte tillhöra någon fast setting eller bestämt system.

7. Bidragen bör ha skickats in senast den femtonde april.
Bidragen skickas till: andreas.solvebring@gmail.com.

Edit: Förlängning av max antal sidor.

solvebring

Superhero
Tala förresten gärna om när/om ni antar utmaningen så att jag kan flytta deadline beroende på hur mycket det blir att kontrollera.
Jag kommer nämligen att se över alla bidrag så att de är okej rent formmässigt och inte strider mot humant förnuft.

Utmaningen är förövrigt en utmaningen i att slutföra jobbet - inte att vinna.
Så man kan inte bli utnämnd till "Bästa påskrollspelsförfattare 2011" och känna sig överlägsen resten av forumet en stund?

solvebring

Superhero
Mannen i skogen said:
Utmaningen är förövrigt en utmaningen i att slutföra jobbet - inte att vinna.
Så man kan inte bli utnämnd till "Bästa påskrollspelsförfattare 2011" och känna sig överlägsen resten av forumet en stund?
Jag har funderat i de banorna, mjo. Det beror på. Skulle folk triggas mer av en tävling om äran att bli "Bästa påskrollspelsförfattare 2011"; 1:a-, 2:a-, 3:e-plats och övriga, så kan vi göra så. Är öppen för förslag på den punkten.

Jag är på om man kan vinna sin vikt i påskgodis!

Och kanske annars också... :gremsmile:
Om jag kommer på något bra tävlingsbidrag.

solvebring

Superhero
Mannen i skogen said:
Jag är på om man kan vinna sin vikt i påskgodis!

Och kanske annars också... :gremsmile:
Om jag kommer på något bra tävlingsbidrag.
Hahaha! Tja, mja. Det vet jag inte om jag har någon lust att ställa upp med. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Motsvarande nutid? Går 1920 bra?
Ja, 1920-talet skulle gå jättebra. Så länge det inte ligger för långt ifrån modern tid eller modern historia, så går det alldeles utmärkt.

Vill man hitta på en fantasi-setting som motsvarar vårt 1950-tal i mode och teknik till exempel så går det jättebra. Vi kan kort och gott säga att riktlinjerna för förhållningar kring settingen bör ligga i linje med 1900-talet.

Äldre än så börjar bli lite väl "historiskt". Jag vill helt enkelt att man i någorlunda mån ska kunna knyta an till tidskänslan som scenariot etablerar.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Men Solve, det finns ju redan ett - #conspiracy-theories (sid. 38). Om jag inte missminner mig var plotten att påskharen blivit deprimerad pga att all påsköl var stulen. Ett av de mest bisarra äventyren jag spelat, med en av de bisarraste spelledarna (han sa "Jaaa, det kan jag tänka mig" till alla potentiella förslag man hade). Jag är bara glad att jag slapp betala för det...

solvebring

Superhero
Tkullander said:
Men Solve, det finns ju redan ett - #conspiracy-theories (sid. 38). Om jag inte missminner mig var plotten att påskharen blivit deprimerad pga att all påsköl var stulen. Ett av de mest bisarra äventyren jag spelat, med en av de bisarraste spelledarna (han sa "Jaaa, det kan jag tänka mig" till alla potentiella förslag man hade). Jag är bara glad att jag slapp betala för det...
:gremlaugh: Hahaha!
Skål för det då.

Well, det hade bara varit kul med en hög nya, sköna scenarion - speciellt vad gäller att få igång de gamla anorna på Rollspel.nu igen. Alltför många bra fantasier och idéer går till spillo här numera, tror jag. Alla blir äldre, alla får allt mer att göra på annat håll. Därför hade det varit extra kul med lite händelser här igen. Trobergs dogmaprojekt var ju ett tag sedan. Hur som helst hade det varit kul att kunna inleda en tradition i att återkommande, varje år, ha en scenariotävling för de större högtiderna; påsk, midsommar och jul.

Fast om inte annat har jag funderat kring planer på att försöka få Föreningen WRNU att sätta upp sådana tävlingar i framtiden. När föreningen väl får bidrag kanske man kan ordna lite priser osv.

Hur som helst, jag är inte bitter eller så. Jag konstaterar bara - så att ingen undrar vad som egentligen hände med detta. Kort och gott, om ingen är intresserad så är det lika bra att closa tråden liksom.

Du fick i alla fal igång mina tankar så här långt:

I Lilleby ska det firas påsk. Alla barnen har påsklov och ska gå påskkärringar och samla godis.
Häxorna i Lilleby har planer på att lyckas ta sig till Blåkulla för första gången på flera år. En av häxorna har nämligen lyckats bli invald i kommunfullmäktiga och dessutom drivit igenom en kommunal förordning om totalstopp på fyrverkeripjäser. Ingen mer svavelrök som hindrar kvastfärder, m a o.
En annan av häxorna, som jobbar på polisen, driver dessutom på polisstationen att de måste "statuera några exempel" för att folk ska fatta att förbudet mot fyrverkerier är på riktigt.
Exemplen som ska statueras gäller i första hand byprästen, som är nästan den ende utöver häxorna som vet att fyrverkerierna gör någon praktisk nytta. Prästgården bevakas av polishäxan, redo att häkta honom om han visar något tecken på brott mot kommunal fyrverkeriförordning.
Prästen måste alltså få fyrverkerierna förbi häxornas vakande ögon och till den gamla kultplatsen i skogen, där de avfyras i rätt ögonblick. Sådan tur att det kommer en grupp barn som går påskkärring till prästgården.
När häxorna väl kommer till Blåkulla kommer det förmodligen inte vara populärt att de har uteblivit i många år. För att fjäska lite för mörkrets furste har häxorna planerat att ta med sig var sitt barn att offra till honom.
Vilken otur för barnen.

---

Rollfigurerna är barnen förstås.

Sen behövs det väl filas på hur rollfigurerna blir ordentligt indragna i berättelsen, och hur det uppdagas att påsksmällarna har en viktig betydelse, och att det är VÄLDIGT illa att bli kidnappad av ett kommunalråd, en polis och deras kompisar, och hur det visar sig att detta har med vartannat att göra.

Men det kanske blir ett senare tillfälle, eller en annan spelkonstruktör.

GnomviD

Heresiark
solvebring said:
Inte så intressant antar jag.
Tvärtom, väldigt intressant! Däremot har jag inte tid att fixa iordning det Dread-scenariot som jag började småspåna på. Så jo, till Midsommar kanske. :gremsmile:

solvebring

Superhero
GnomviD said:
solvebring said:
Inte så intressant antar jag.
Tvärtom, väldigt intressant! Däremot har jag inte tid att fixa iordning det Dread-scenariot som jag började småspåna på. Så jo, till Midsommar kanske. :gremsmile:
Well, då får man väl göra ett försök då, eller längre fram i alla fall. Jag kanske ska fundera lite längre på det också så att utmanings-/tävlingsformerna blir lite mer seriösa.