Jag var på ett rollspelsläger en gång, och jag och några till hade svår rollspelsabstinens första kvällen. Inga spelgrupper hade hunnit styras upp då, så vi slog oss ihop och gjorde ett enkelt en-kvälls-äventyr.
Vi kom överens om någon sorts generisk fantasymiljö, och enades kring några enkla regler (typ grundegenskaper och färdigheter på skala 2-12, 2T6 ska komma under).
Detaljerna i världen var inte så viktiga, för äventyret började med att rollfigurerna tog sig i land på en öde ö efter att ha lidit skeppsbrott. De fick bestämma 1 tärning saker som de lyckats få med sig från båten.
Därefter följde lite utforskande av ön och försök att hitta något ätbart och så vidare. Efter hand började mystiska saker hända, saker försvann spårlöst och det hördes mystiska ljud i skogen och så vidare.
Rollfigurerna hittade spår av att någon bott på ön tidigare.
Till sist började det dyka upp vandöda, och i ruinerna av en liten stuga hittade rollfigurerna anteckningar från en trollkarl som bosatt sig på ön och försökt lära sig nekromanti. För sent upptäckte han att även han själv förvandlades till en vandöd av bara farten.
Som tur är hade trollkarlen ett magiskt svärd i stugan som bet särskilt hårt på vandöda.
Efter att ha skrämt brallorna av spelgruppen i några timmar (…för länge :-(, enligt dem som bodde i rummet intill) så lät jag dem hitta en grotta som ledde till en underjordisk vik, där det också fanns en båt som de kunde lämna ön i.
Allt som allt, vederbörligt mycket "Å shit vi kommer dööö!" blandat med kamp mot monstren och mysterielösning.
Jag var rätt nöjd med äventyret, givet att det svängdes ihop i farten.