Nekromanti Scenarion med egna regler/en kampanj?

Hattifnatten

Warrior
Jag har suttit och tänkt att skriva ett skräck scenario med egna regler som är tänkt som ett one-shot för ca. fyra-fem timmar.

Jag har precis läst igenom Nils Hintze:s Gudarnas Krig i Fenix 6/11 och undrade om någon annan har gjort något liknande?

KamiFisk

Hero
Jag skulle rekommendera uppsala sviten- Mörkret mellan stjärnorna som bra inspiration.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Vet inte om det är exakt samma, men resonemanget med regler + äventyr var vad jag hade då jag skrev nybörjarrollspelet Leka med elden. Det är ett äventyr med några enkla regler som gör att man kan spela det. Vill du kolla på det, kan du ladda ned det här .

solvebring

Superhero
Jag måste bara flika in att jag aldrig riktigt förstått den typen av spelmakande (utom när det behöver få plats i en tidning eller vara toksnabbt plug n play) eftersom det då är lika bra att skriva ett helt spel. Jag menar, kärnan av vad ett rollspel är och det de flesta söker hitta och förstå kring ett spel är "Vad gör man?" och "Hur gör med det man gör?", dvs hur/vad ska man spela och hur genererar systemet detta?

... Det är just det som ett scenario med regler besvarar. Ta Lady Blackbird till exempel som jag ännu inte dragit tummen ur arslet och lirat fastän jag bara får mer och mer abstinens efter det. Det hade varit awesome som ett komplett spel. Systemet finns där, en utförligare förklaring på det vore rock n roll, ett schysst startscenario och spelexempel finns i och med Lady Blackbird. Finge man sedan en genomgång av alla de komponenter som krävs för att skapa sina egna äventyr och därmed settingar i den tappningen så hade det varit guld. Den boken hade jag köpt, no doubts.

... Det skulle iof tappa sin förmåga att vara lättläst, snabbspelat och enkelt, men likförbannat skulle det ha gjort sig som ett bra köpvärt spel.

Så, varför inte skriva ett spel om man nu ändå ska skiva just de bitar som är det viktigaste för ett spel?

Möller

Hubert Hortlax
Vad är syftet med scenariot? Ska du ha det för egen del eller är planen att publicera?

Jag är helt klart för självstående scenarion och kampanjer. One-shots är ibland det allra bästa.

Men ett eget regelsystem känns som lite mycket jobb att göra för något sådant. Jag skulle åtminstone se till att låna starkt från något redan skapat system.

solvebring

Superhero
2097 said:
Såvitt jag har förstått det så är Solar System (som är rätt likt Lady Blackbird) rätt så knackigt och fungerar inte för alla sorters situationer däremot är det nog en bra match för just den setupen som är i Lady Blackbird. Därför tycker jag det är sweet. En rollspels-singel att lägga på 45-varvaren och ösa.

källa: har läst både solar system och lady blackbird många gånger men inte spelat dom.
Det är möjligen mycket sant att ett komplett spel kan bli för luddigt, kan vara ett bra skäl - förutom det att ett scenario är mer plug n play-vänligt också.

Fast ändå tror jag att om man verkligen får till ett sådant scenario+systemet-projekt som funkar fint och gillas så sitter man nog på ett ganska så bra rollspel bara man ser till att inte gå för långt från kärnan. Kanske vore den här metoden rent av ett framgångsrikt sätt för spelmakande - likväl tycker jag att det är roligare om folk försöker ge lite mer av det de sitter på än bara ett scenario. Det scenariot är ju en möjlig nyckel till en rejäl utveckling: ett helt spel.

solvebring

Superhero
Möller said:
Men ett eget regelsystem känns som lite mycket jobb att göra för något sådant. Jag skulle åtminstone se till att låna starkt från något redan skapat system.
True, det var lite av min tanke också när jag läste tråden. Jag gillar oneshots fast jag tycker att om det ändå ska dit ett system så arbeta hellre på ett spel - det skulle iaf jag göra så som jag tänker nu.

Det är trots allt mycket som ska till för att skriva ett system och någonstans kan jag känna att det är sorgligt att det arbetet bara ska riktas mot ett scenario. Nå, till saken: däremot finns det ju massor med schyssta, korta scenarion som man kan spela genom att klistra på ett färdigt system av något slag. Då behöver man bara lägga krut på en grej men får ändå sin oneshot.

Jag har själv bara skrivit ett sådant öppet scenario för andras ögon, och det är min första och hittills enda färdiga och spelade fisktank. Vi spelade det på en kväll, fyra-fem timmar. Här har ni det. Det har skrivits utan något system i åtanke och spelleddes systemlöst. ... Om någon vill testa det så be my guest och maila/PM:a gärna feedback.

solvebring

Superhero
2097 said:
En singel som följs upp med en LP alltså, dvs att folk först lirar LB och sen kan dom hitta regler för att se resten av världen, skapa karaktärer osv.
Precis så ja, jävligt bra formulering förövrigt. :gremsmile:
2097 said:
och en setting som är för välbeskriven är en svårspelbar setting. det lilla lilla som glimtas i LB är precis lagom för att spåna vidare utifrån. här är det såhär och här är det såhär.
Jo, men det är det jag menar med att man ändå inte får gå för långt från kärnan när det gäller sådant här. Jag menar, bara för att det är ett komplett spel behöver man inte skriva en komplett, krånglig setting. Ingenting måste vara mer skriva-på-näsan bara för att det blir en hel bok. I LB's fall vore det ju att förstöra mycket av spelet genom att kräva en komplett modul till det liksom, nej, det ska ju vara just så simpelt som det är vad gäller till exempel världen och förberedelserna av scenerna som ska spelas - däremot vore det så jävla najs med en bok som diskuterar hur man på ett snabbt och bra sätt skapar just en sådan setting och situation som LB utgörs av. Kort sagt, bara för att det är ett spel behöver man ju inte döda det enkla och det oneshotvänliga. Många spel som relateras till indie är ju hela spel men likväl oneshots, liksom.

Rickard

Urverk speldesign
Antemannen said:
Jag har precis läst igenom Nils Hintze:s Gudarnas Krig i Fenix 6/11 och undrade om någon annan har gjort något liknande?
Många indiespel har den här uppbyggnaden. Nu har jag varken läst eller spelat spelen i fråga (så jag kan ha fel) men The Mountain Witch, My Life With Master och Polaris är i princip ett scenario med ett regelsystem pålagt.

MrG på forumet brukar skriva sådana typer av scenarion och jag antar att han brukar lägga upp sina scenarion på Rollspelsbarens hemsida.

/Han som verkligen skulle vilja se Lady Blackbird som film

Nässe

Myrmidon
Antemannen said:
Jag har suttit och tänkt att skriva ett skräck scenario med egna regler som är tänkt som ett one-shot för ca. fyra-fem timmar.

Spännande!

Har du några tankar om hur du vill att det ska vara- alltså regeltungt, regellätt, eller fokuserar du mest på berättelsen och vill ha input på den?

Jag har skrivit ett enkvällsskräckscenario till Fenix som kommer att komma under året, tror redan det är bilder och sådant klart. Jag kan skicka ett ex på mailen om du PMar mig, så får du se det i förväg.

Vill du ha något liknande Chtulhu så kan jag absolut komma med tips från en bok om Lovecraftskräck som jag kollar lite i, Stealing Chtulhu, tror jag den heter.

/ Nils

Nässe

Myrmidon
2097 said:
Såvitt jag har förstått det så är Solar System (som är rätt likt Lady Blackbird) rätt så knackigt och fungerar inte för alla sorters situationer däremot är det nog en bra match för just den setupen som är i Lady Blackbird. Därför tycker jag det är sweet. En rollspels-singel att lägga på 45-varvaren och ösa.

källa: har läst både solar system och lady blackbird många gånger men inte spelat dom.
Ja, precis, Lady Blackbird är till stor del exakt som Solar system, men lite lite nedbantat- och det spelet passar ju absolut bäst för kampanjer- om man inte redan kört det en massa gånger och vet precis vad man sysslar med. . sen har det ju en väldigt tydlig idé om vilken sorts berättelse som man ska vara ute efter för att det ska funka, och då kan jag tänka mig att man kan uppleva att det inte passa för alla situationer. Jag har kört säkert hundra spelpass i Solar system och inte upplevt att det finns situationer där det inte fungerar, men det handlar nog om spelstil.

Jag var på ett rollspelsläger en gång, och jag och några till hade svår rollspelsabstinens första kvällen. Inga spelgrupper hade hunnit styras upp då, så vi slog oss ihop och gjorde ett enkelt en-kvälls-äventyr.

Vi kom överens om någon sorts generisk fantasymiljö, och enades kring några enkla regler (typ grundegenskaper och färdigheter på skala 2-12, 2T6 ska komma under).
Detaljerna i världen var inte så viktiga, för äventyret började med att rollfigurerna tog sig i land på en öde ö efter att ha lidit skeppsbrott. De fick bestämma 1 tärning saker som de lyckats få med sig från båten.

Därefter följde lite utforskande av ön och försök att hitta något ätbart och så vidare. Efter hand började mystiska saker hända, saker försvann spårlöst och det hördes mystiska ljud i skogen och så vidare.
Rollfigurerna hittade spår av att någon bott på ön tidigare.
Till sist började det dyka upp vandöda, och i ruinerna av en liten stuga hittade rollfigurerna anteckningar från en trollkarl som bosatt sig på ön och försökt lära sig nekromanti. För sent upptäckte han att även han själv förvandlades till en vandöd av bara farten.
Som tur är hade trollkarlen ett magiskt svärd i stugan som bet särskilt hårt på vandöda.

Efter att ha skrämt brallorna av spelgruppen i några timmar (…för länge :-(, enligt dem som bodde i rummet intill) så lät jag dem hitta en grotta som ledde till en underjordisk vik, där det också fanns en båt som de kunde lämna ön i.

Allt som allt, vederbörligt mycket "Å shit vi kommer dööö!" blandat med kamp mot monstren och mysterielösning.
Jag var rätt nöjd med äventyret, givet att det svängdes ihop i farten.