Äventyr: I stadens skugga (Finns i Ulvriket - Det eviga kriget)
Av: Thomas Johansson, Måns Broman
År: 2008 (Den här boken var den nyaste coolaste grejen när jag precis började rollspela. Så jag har inte läst den innan men framsidan fyllde mig med lite nostalgi ändå.)
Det här är en fantastisk dystopisk sandlåda med spår av The third man noir doftande moralisk apokalyps. Sjukdomars roll som en samhällsfaktor blandas med intriger mellan hemligapoliseb, militären och byråkratin medan gatorna håller på att koka över och sjukhusen förvandlas till massgravar.
Äventyrsstruktuen är tydlig, helt öppen, gjord för att förvandla spelarna till huvudpersonerna i sitt eget passionsspel av konspirationer men samtidigt så lätt att plugga in att du kan spelleda det här efter en enda genomläsning. De två sidorna med alla viktiga karaktärer, vad de vill och hur de ska rollspelas är precis vad du behöver ha som en spelledare.
Gillar du inte Mutant hade jag ÄNDÅ köpt detts och kört det till ett annat spel. Kanske Noir? Det är så bra att det är värt det.
5 av 5. Ett riktigt, riktigt bra äventyr.
You know, I never feel comfortable on these sort of things. Victims? Don't be melodramatic. [gestures to people far below] Tell me. Would you really feel any pity if one of those dots stopped moving forever? If I offered you twenty thousand pounds for every dot that stopped, would you really, old man, tell me to keep my money, or would you calculate how many dots you could afford to spare? Free of income tax, old man. Free of income tax - the only way you can save money nowadays.