Nekromanti Scenariotävling Götterdämmerung!

Mattis

Swordsman
Re: Scenariotävling Götterdämmerung! [Edited]

Oj, då kanske det inte är värt att leva på kanten för sakens skull. Tack för svaren!

Brunalven

Warrior

Även om det tas upp till process i USA behöver de använda sig av EU-regleringen för att öht kunna vinna gehör. Om de tar upp det till process och använder sig av inhemska regler tar de ju inte hänsyn till produktens ursprungsområde, vilket i sin tur kan innebära att processen leder till att ingenting kan verkställas gällande domen utanför USA. Dessutom skulle det innebära att svaranden antagligen skulle utebli från tvisten och målet skulle läggas ner om inte käranden kan tänka sig att besörja rättegångskostnaden.

peterb

Swordsman

Även om det tas upp till process i USA behöver de använda sig av EU-regleringen för att öht kunna vinna gehör. Om de tar upp det till process och använder sig av inhemska regler tar de ju inte hänsyn till produktens ursprungsområde, vilket i sin tur kan innebära att processen leder till att ingenting kan verkställas gällande domen utanför USA. Dessutom skulle det innebära att svaranden antagligen skulle utebli från tvisten och målet skulle läggas ner om inte käranden kan tänka sig att besörja rättegångskostnaden.
Bra att du påpekade de problem WotC skulle kunna tänkas få om de försökte få en domstol i USA att ingripa mot legitim användning av ett av deras varumärken inom EU. Poängen är väl snarast hur enskilda och företag upplever risken för obehag. Både för en enskild rollspelsentusiast som för ett företag skulle en sådan situation troligtvis upplevas som både skrämmande och kostsam. Att det sedan av olika anledningar kan finnas rätt så mycket luft i WotC:s anspråk är en annan sak.

Diskussioner av detta slag är i vilket fall som helst värdefulla, de har den positiva effekten att rollpelare blir medvetna om vilka regler som faktiskt gäller och inse att de får publicera sådana "tillbehör" som de själva skrivit och informera om med vilket eller vilka spel som tillbehöret är tänkt att kunna användas tillsammans med.

peterb

Swordsman

Dom kanske gör på det sätt Microsoft knäckte Lindows i Europa (och fick dom byta namn till Linspire, trots att Lindows redan vunnit i amerikansk domstol)... Man hotade helt enkelt ÅTERFÖRSÄLJARNA med stämning om de inte drog in produkten... och även om Microsoft kanske inte hade lagen helt på sin sida - och kanske skulle förlorat sina rättsfall - så hade de råd att processa, och de små ÅF (linux-entusiaster mestadels) hade de inte. WotC skulle kunna göra detsamma ("slutar ni inte sälja de där spelen som använder vår logga slutar vi leverera till er").
Det är iofs möjligt men ett sådant missbruk av dominerande marknadsställning torde kunna angripas med hjälp av konkurrenslagen.

Sen är det där med loggor och varumärken knepigt... när jag var med och jobbade med SJ på en reklambyrå blev vi fällda i marknadsdomstolen bara för att vi hade en gammal Rolls Royce i BILD, utan tillstånd! Inte ens loggan! Vi fick byta ut bilen till en gammal Packard. MD ansåg att det räclkte att man såg grillen på bilen (på avstånd) för att det skulle anses som intrång. 200.000:- i vite.
Utan att ha läst MD dom i detta fall så misstänker jag dock att vi här pratar om rennomé snyltning snarare än ett intrång i någon annans varumärke. Det finns ett annat liknande fall där ett företag påstod att deras produkt var produkt typens "Rolls Royce", vilket MD ansåg var just rennomé snyltning.

Att man får använda även varumärket "Rolls Royce" om det är nödvändigt och sker enligt god sed, det står utom tvivel. Ett bra exempel är om du tillverkar ett tillbehör som bl.a. är tänkt att kunna användas i en Rolls Royce, då får du naturligtvis informera konsumenter om detta.

peterb

Swordsman

Jag tror nu iofs inte att du har någon anledning att vara så orolig. Kunskap är ju det bästa vapnet mot rädslan och nu vet du att du får informera om att ditt tillbehör är avsett att användas tillsammans med andra d20 produkter. Se också Brunalvens kommentar .

Arfert

Facit

det där exemplet med SJ/rolls brukar stå med i läroböcker om marknadsrätt, så du kan säkert slå upp det...

exemplet med microsoft är sant, en bekant till moig som driver ett pyttelitet dataföretag i en källarlokal i Sundbyberg (med Linux som specialitet) fick påhälsning av advokater som hotade med stämningar och FETA skadestånd om inte lindows togs ur hyllorna... och de valde att inte bråka och lydde. Även om de kanske hade rätt i sak.

Den dära...

Veteran
Re: Pris eller princip?

Skall jag vara ärlig ser jag nog hellre scenariotävlingen som en minitävling oss amatörskribenter emellan. Vi som inte kommit så långt så att vi kan publicera våra verk på annat håll än gratisäventyr på internet. Priset är därför ganska lagom för mig som amatörskribent medan ni som tjänar ett par tusenlappar varje månad på det tycker priset är fjuttigt.

Dte är precis som när man spelar poker. Proffesionella skulle inte ens tänka på att spela om potter mindre än femhundra kronor (potter som hobbyspelaren aldrig sätter sig vid) medan det räcker med en femtiolapp var för vanliga hobbyspelare.

Inget illa ment men jag tror att tävlingen främst rör amatörer.

(O.B.S. Jag menar absolut inte att ni inte skall vara med i tävlingen, självklart blir det roligare med mer tävlande, jag gråter inte hejdlöst om även ni är med)

Osiris

Veteran
Angående ovanstående äventyrstävling;

Vad exakt menas med "Det onda ögat"? Är det något Götterdämmerunskt som man bara känner till om man innehar regelboken eller är det "Det onda ögat" i mer historisk synpunkt - d.v.s. konsten att paralysera och "trolla" med bara blicken inom traditionell häxkonst?

Skulle verkligen uppskatta hjälp, då ovanstående inskick är väldigt diffust.

Brunalven

Warrior
Det är meningen att det ska vara diffust eftersom det är helt upp till varje författare att bestämma vad "onda ögat" ska vara och vilken roll det ska spela i scenariot.