Nekromanti Scenariotävling

MrG

Swashbuckler
Efter att den här tråden dog, funderade jag på om man kunde göra det på nått annat sätt. Om man skulle kunna t ex organisera nått kring alla konvnetsscenarion?

Om man skulle samla årets scenarion, ha en bunt jurygrupper som spelar och bedömer dem, och göra en grej av det? Där har du ju en naturlig spärr på hur långt det ska vara (typ fem timmar) och lätt att ha massa under kategorier (spelarpris, sl-pris, bästa karaktärer, plott, handouts, bästa fantasy, nutid, system osv).

Kan det vara kul, nån mer än jag som skulle kunna läsa allt och spela mycket av det för att bedömma?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tycker rent generellt det låter som en bra idé. Om inte annat går det ju knyta det till "Bästa Konventsscenario", "Bästa Scenarioplott på ett konvent" etc. Vet inte riktigt hur du tänkt med "bästa spelare" och "Bästa SL" dock...

För min egen del kan jag nog inte ställa upp i juryn - främst pga. jag aldrig skulle ha tid att spela igenom allt (i vår spelgrupp är vi tre SL och tiden att få tid för sina kampanjer är redan ytterst begränsad).

MrG

Swashbuckler
Vet inte riktigt hur du tänkt med "bästa spelare" och "Bästa SL" dock...
Usch vad dåligt jag formulerade mig... menade mest "Spelarpriset" och "Spelledarpriset" då spelledare brukar kunna hylla några scenarion som väldigt kul att spelleda, men inte alltid att spelarna haft samma favoriter.

Stora härken att spelleda (som Velor på SydCon V eller Gyllne fällen på LinCon-01) är jättekul som spelare och båda skulle få mina röster som spelarpris, medan välarbetade och snyggt layoutade scenarion går mer till spelledarnas hjärtan (som NisseNytts uppsala-svit, eller Irrbloss Adventure! scenarion som var väldigt bekväma att spelleda). Alla sånna scenarion är visselrigen kanon för båda parter, men har fått för mig att man kan få olika svar från spelledare och spelare om vilket som var bäst.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Ah, då är jag med på vad du menar. Jo, det tror jag nog låter som en mycket bra förslag. Jag håller med dig om din gissning och tror nog att vad spelarna och spelledarna uppskattar kan vara två vitt skilda begrepp. Med andra ord, inga frågetecken kvar för min del.

Jag tycker det låter som en bra tanke fullt ut nu :gremsmile:

Gasten

Warrior
Baranågotlitetietthörn

massa under kategorier (spelarpris, sl-pris, bästa karaktärer, plott, handouts, bästa fantasy, nutid, system osv).

Hmm, att ha system som en kategori i en senariotävling känns inte jättenajs. Det skulle snarare vare tex bäst passande system, eller bästa nytolkning av system...

nå, keep going!

MrG

Swashbuckler
Mer förtydligande av en klent forumlerad trådstart

Hmm, att ha system som en kategori i en senariotävling känns inte jättenajs.
Mer som tanke de år som det dyker upp massa scenarion till samma värld/system, som det ibland gjort för Kult, CoC, Vampier mfl

Annars instämmer jag i att det kan låta bli att ha en egen klass för system. Enligt mitt tycke kan man vanligtvis skriva lika scenarion med system som utan. Så ser inget behov av separat pris. Däremot om det skulle finnas lika många sceanrion till ett system som av en typ (t ex sf) så kan jag gott se det som en kategori.

Gasten

Warrior
Re: Mer förtydligande av en klent forumlerad trådstart

"Däremot om det skulle finnas lika många sceanrion till ett system som av en typ (t ex sf) så kan jag gott se det som en kategori. "

Jaha, så du menar Bästa Scenario till Spelet XXXXX?

Ok, sounds good.

Sen tänkte jag på att hur många spelledare spelar flera scenarion per konvent (Ska inte uttala mig för mycket om det eftersom jag inte varit på något än... Gothcon blir mitt första)? Det skulle lätt kunna bli lite ... partiskt ( "Vem har flest spelledare?" )

MrG

Swashbuckler
bedömingsgrunder

Sen tänkte jag på att hur många spelledare spelar flera scenarion per konvent (Ska inte uttala mig för mycket om det eftersom jag inte varit på något än... Gothcon blir mitt första)? Det skulle lätt kunna bli lite ... partiskt ( "Vem har flest spelledare?" )
Förmodligen skulle man dela poäng med hur många som kunde bedömma. Flesta spelledare spelleder ett eller två scenarion, utbytesspelledare och liknande brukar läsa en bunt scenario även om de sedan inte spelleder alla. Ett annat bedömningsprobelm är att egenraggade spelledare tenderar att vara partiska för hur man skriver.
Men här skulle man nog också kunna ha någon lösning när scenariona också får testas utanför konventen. Som små juryspelgrupper runtom landet.