Scenbaserat resurssystem

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,145
Location
Uppsala
Då jag just nu fyller hjärnan med tankar kring Dinoblast så kom jag på en ide som jag skulle vilja disskutera. Vet inte om det är bra eller inte, eller om det finns liknande men min idé var detta.

Varje spelare tilldelas ett antal poäng för sina färdigheter, som sedan används för att övervinna utmaningar och nå mål inom en given scen.

Varje scen inleds med att spelaren väljer en färdighet för hur denna väljer att lösa den aktuella situationen. De poäng som tilldelats denna färdighet representerar spelarens kapacitet att agera effektivt under scenen. När poängen förbrukas, blir konsekvenserna av ytterligare handlingar alltmer riskfyllda, man kan fortsätta lyckas men det blir allt mer kostsamt. Tänker att detta ska skapa en en eskalerande spänning och tvinga spelaren att överväga om det är värt att fortsätta eller hur de kan avsluta scenen.

När en scen avslutas får spelaren möjlighet att välja en ny färdighet för nästa scen, eller fylla på poäng i den tidigare färdigheten om scenen återupptas (men att välja samma färdighet om och om igen kanske förbrukar poängen helt eller för längre tid). Vill att detta ska uppmuntra spelare att byta taktik och anpassa sig efter situationens krav, snarare än att förlita sig på en enda strategi genom hela spelet.

Exempel:

Strid
Scenario: En grupp äventyrare har stött på en grupp fiender i en mörk skog. Spelaren väljer färdigheten Stridskonst med värde 10.
Spelaren använder 3 poäng på första fienden, 4 poäng på nästa, 2 för att manövrera till en bättre position. Det sista poänget används på en tredje fiende men får konsekvens av att spelaren tar en lätt skada. Ytterligare en fiende anfaller, det finns inga poäng kvar men spelaren fortsätter. Sista fienden besegras men spelaren får en kritisk skada. Flera fiender kan höras komma. Om spelaren fortsätter då kommer denna troligen att dö.


Förhandling
Scenario: Spelaren behöver övertala en skeptisk adelsman att bistå med trupper i ett kommande slag. Färdigheten Diplomati med värde 8.
Spelaren använder 5 poäng för att framföra övertygande argument men adelsmannen står på sig. Spelaren spenderar 2 poäng för att avslöja adelsmannens personliga vinster i affären , och sparar 1 poäng för att försäkra sig om att adelsmannen inte backar ur i sista minuten.


Utredning
Scenario: Spelaren försöker lösa ett mysterium kring en serie stölder i en stad. Färdigheten Detektivarbete med värde 12.
Spelaren använder 4 poäng för att förhöra vittnen , 3 poäng på att undersöka en misstänkt plats, och 4 poäng på att analysera ledtrådar. När endast 1 poäng återstår inser spelaren att de är nära att avslöja tjuven. De kan antingen använda den sista poängen och riskera att dra fel slutsats, eller avsluta scenen för att samla ny information från annat håll.

Utforskning
Scenario: En äventyrare har gett sig in i en okänd grotta på jakt efter en förlorad skatt. Färdigheten Överlevnad med värde 15.
Spelaren spenderar 6 poäng på att navigera genom farliga passager, 5 poäng på att avvärja en fälla, och 3 poäng på att hitta mat och vatten för att hålla sig vid liv. Med bara 1 poäng kvar måste spelaren överväga att återvända till baslägret för att vila och fylla på resurser, eller pressa vidare djupare in i grottan med risken för att drabbas av allvarliga konsekvenser om något går fel.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
Hur blir det med fyra spelare? Helst plötsligt sitter man med en pool på Stridskonst 40, Diplomati 24, Detektivarbete 48 eller Överlevnad 60.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,145
Location
Uppsala
Ett alternativ är att det inte är poäng utan antal tärningar som tex misslyckas på 1:or för att bygga in lite osäkerhet. Men att antal tärningar minskar på samma sätt. Man kan fortsätta utan tärningar men då kommer konsekvenser på en gång, allt värre.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,145
Location
Uppsala
Hur blir det med fyra spelare? Helst plötsligt sitter man med en pool på Stridskonst 40, Diplomati 24, Detektivarbete 48 eller Överlevnad 60.
Bra fråga, kanske går det inte att hjälpas åt på det sättet. Att det kostar allt mer, på något sätt. Eller att man då hittar samma saker med Dektektivarbete tex.

Om alla spelarna spenderar 5 poäng på samma fiende så blir alla av med 5 poäng. Om alla spenderar 1 var så blir det inte 4 totalt utan allt är mer individuellt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,145
Location
Uppsala
Eller att poäng blir dyrare om man sammarbetar samt att om en misslyckas vid samarbete så misslyckas alla.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,145
Location
Uppsala
Lite osäker på hur det funkar för fiender. Om de använder ett liknande system, i alla fall för "bossar" vad avgör hur många poäng de använder.
Ska detta vara något som väljs i det dolda och att den med högst vinner? Det skulle kräva att man har någon form av hitpoints som räknas ner.

Enkla fienden har 1 HP och en fast svårighet.
Bossar har t.ex. 3 HP och färdighetspoäng.
 
Top