Nekromanti Scener som är perfekta exempel på fenomen i spel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har märkt att ett av de bästa sätten att förklara en reglemekanism, en företeelse i en spelvärld eller liknande är att säga "det är som den där scenen i..." och dra till med någon film eller bok som passar ämnet, snarare än att ge sig in på en komplex beskrivning av vad det nu är man vill beskriva. Någon som har några bra exempel på saker som kan användas på detta vis, oavsett spel? Mitt exempel är dessvärre en spoiler för de som vill bli överraskade av A Feast for Crows, men jag tycker ändå att den är perfekt för att beskriva hur man "säljer av" keys i tSoY, öfrutsatt att man läst boken:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Jaimes brännande av Cerseis brev. 10 XP direkt.</font></td></tr></table>

Ett annat exempel jag använder, den här gången för att beskriva vad HP i D&D är tänkt att symbolisera, är Akilles i filmen Troja, framför allt i den inledande striden. Där ser vi en höglevel-fighter som inte gör löjliga saker i stil med att skaka av sig svärd genom ögat och liknande, men ändå lyckas ta sig igenom vad som borde vara träffar utan att bli annat än utmattad.

Har ni några andra bra förklaringsexempel?

Storuggla

Champion
Re: Scener som är perfekta exempel på fenomen i sp

Problemet med den metoden är att ens spelare måste, precis som du påpekade i fallet med din spoiler, ha läst boken/sett filmen. Ofta har jag märkt att det finns en som inte begriper liknelsen eftersom han inte vet vad fan vi snackar om. Då stöter man på patrull.
Dock är det en fin metod, eftersom man kan beskriva spelvärldar eller kampanjer på detta vis, bara man letar nog. Vem vill inte spela i en kampanj där Twin Peaks möter Saltkråkan möter Åsa-Nisse möter Morden i Midsomer? :gremgrin:

Storuggla, i mutant såklart

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Givetvis funkar det bara om man håller sig till gemensamma referensramar, men om man har spelat med en grupp ett tag brukar sådana utveckla sig. AFFC är en sådan grej i vår grupp, så jag skulle inte ha problem med att använda den där, medan den kanske inte är lika lyckad att använda på annat håll (å andra sidan kan man ju tolka det som en uppmaning att läsa böckerna, och då är det ju ändå välgörenhet). Alternativt kan man ju använda sådant alla känner igen, typ grejerna i ditt exempel, eller en kampanj jag en gång pitchade som "en korsning av Kult, The Kristet Utseende och Carl von Linnés Lapplandsresa".

Foggmock

Myrmidon
Re: Scener som är ... [ANT]

Twin Peaks möter Saltkråkan möter Åsa-Nisse möter Morden i Midsomer?

Vet du, innan jag läste din sista underskrift så tänkte jag instinktivt "Mutant!"... :gremgrin: :tekopp:

Lindenius

Swashbuckler
Venus blessing

Virtuen Venus Blessing i Ars Magica brukar jag beskriva som "Gilderoy Lockhart i Harry Potter and the Chamber of Secrets".

//erik. en liten detalj jag vet, men so what?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Duellen i klosterträdgården i början på De tre musketörerna är hela mallen för hur strid i Höstdimmas regler funkar.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus

Bobby!

Mitt exempel är dessvärre en spoiler för de som vill bli överraskade av A Feast for Crows, men jag tycker ändå att den är perfekt för att beskriva hur man "säljer av" keys i tSoY
Yes! Jag har länge tyckt att A Song of Ice and Fire bjuder på många fina exempel på hur Keys skaffas och säljs av och skapar och driver story. Jaime står för flera stycken utöver exemplet ovan.

När jag spelade TSOY förut så hade vi en jaktscen genom vildmarken som vi beskrev som när de lubbar efter orcherna i Två Tornen.

I The Mountain Witch har jag kört en del med bildspråket från Lone Wolf and Cub för att beskriva scener också (förresten Lukas, var inte du med på TMW i Indierummet på GothCon?).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"I The Mountain Witch har jag kört en del med bildspråket från Lone Wolf and Cub för att beskriva scener också (förresten Lukas, var inte du med på TMW i Indierummet på GothCon?)."

Jodå. Om det arrangeras nästa år igen spelar jag glatt då också. :gremsmile: Jag gillade "stillbilderna", och vi har börjat med samma teknik i de andra spel vi spelar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Akilles och D&D

Ett annat exempel jag använder, den här gången för att beskriva vad HP i D&D är tänkt att symbolisera, är Akilles i filmen Troja, framför allt i den inledande striden. Där ser vi en höglevel-fighter som inte gör löjliga saker i stil med att skaka av sig svärd genom ögat och liknande, men ändå lyckas ta sig igenom vad som borde vara träffar utan att bli annat än utmattad.
Uhm...men han blir ju inte träffad en enda gång...han undviker eller blockerar alla träffar. Vilket man, om jag inte missat nåt, gör med helt andra mekanismer än HP i D&D.

- Ymir, påpekar

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus

Jodå. Om det arrangeras nästa år igen spelar jag glatt då också. Jag gillade "stillbilderna", och vi har börjat med samma teknik i de andra spel vi spelar.

Roligt att höra. Och jag spelar gärna något tillsammans om vi träffas igen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Inte aktivt, i alla fall. Men ärligt talat är det stridssystemet tillräckligt abstrakt för att man ska kunna tolka in lite vad som helst, men enligt de renaste av källor (AD&D 1e PHB) gäller följande:
"Let us suppose that a 10th level fighter has 55 hit points, plus a bonus of 30 hit points for his constitution, for a total of 85 hit points. This is the equivalent of about 18 hit dice for creatures, about what it would take to kill four large warhorses. It is ridiculous to assume that even a fantastic fighter can take that much punishment. The same holds true to a lesser extent for clerics, thieves and the other classes. Thus, the majority of hit points are symbolic of combat skill, luck (bestowed by supernatural powers), and magical forces."

Det där sistnämnda låter rätt mycket som Akilles, enligt mig.

Hellzon

Långsamma Vargen

Bobby Magikern said:
Ett annat exempel jag använder, den här gången för att beskriva vad HP i D&D är tänkt att symbolisera
Förlåt, men jag kunde inte låta bli att tänka på Bromir mot orcherna i LOTR:FOTR här. Även om det säkert är ett dåligt exempel. :gremgrin:

/Hällzon - har inga bättre exempel just nu

Rising

Vila i frid
Eddie Izzards kommentar om James Bond; "har ni tänkt på att han alltid får användning av alla manicker som Q förser honom med? Han kommer aldrig tillbaka från ett lyckat uppdrag och säger 'magnetklockan och laserglasögonen fungerade som smort, Q, men vad var dealen med byxorna som förvandlades till sylt?'"; det är en mycket bra utgångspunkt för att förklara ändamålsinriktat samberättande: James Bond tar sig inte ur knipa med hjälp av Q's manicker (så ser det bara ut på ytan), utan egentligen är det så att manusförfattarna försätter 007 i knipor som han kan ta sig ur mha Q's manicker. Formen följer ändamålet, inte tvärtom.

Eventuellt kan jag också hänvisa till Chekov's Pickadoling; den literära teknik som säger att "Every detail, object and character must have significance to the conflict". Jag har dock märkt att spelare ändå kan ha problem att förstå principen. "Vad händer om man dör först, då? Det där är ju inte trovärdigt!"

Då kan man ta Pulp Fiction som ett exempel. Vad som är ändamålet i varje delhistoria i Pulp Fiction är att planer är på väg att gå åt helvete. Enkla bilresor slutar i bögvåldtäkter eller att man skjuter huvudet av killen i baksätet, och enkla dejter slutar i överdoser. Inga av dessa händelser är egentligen "trovärdiga" utifrån dess orsaker, men de uppfyller dess ändamål på tillfredställande sätt. Det är inte "otroligt" att Jules och Vincent klarar sig utan en skråma när en snubbe hoppar fram ur ingestans och tömmer ett magasin mot dem; utan det är nödvändigt att skumma saker kommer hända med duon, för de har helt enkelt en sådan dålig dag. Och när vi ser filmen vet vi ju redan att åtminstone Vincent kommer överleva, det är ju en flashback.

Exempel ur böcker och film är rätt bra för att beskriva ändamålsinriktat samberättande, för de är ju ändå ändamålsinriktade själva. Det brukar vara mycket svårare att använda böcker och film som exempel för att illustrera hur orsaksinriktade regler fungerar, eftersom varken böcker eller film kan kallas kausala.

---

Ett annat bra exempel är skillnaden i dramatisk och odramatisk konfliktresolution. I Die Hard så spelar det ingen roll om man har överrumplat sin motståndare och står och siktar rakt mot hans tinning. ALLA konflikter i hela filmen blir ändå fajter på jämna (eller åtminstone sportsliga) villkor. Bruce siktar rakt på Klaus men får ändå en armbåge i bröstet så att det kan bli en brottningsmatch, osv.

I Sandman blir det dock nästan inga dramatiska konflikter alls. Varken Brute & Glob, Corinthian eller Destiny har någon egentlig chans mot Dream. Sandman är helt enkelt inte någon spänningsberättelse i vanlig dramaturgisk benämning. Det viktiga är vad som händer, inte hur det går. Själva konflikterna kan i slutändan lösas med antiklimax. Detta påminner mycket om min egen spelledarstil.

olaberg

Hero

Du har missat något. HP speglar det faktum att en duktigare figur är duktigare även på att ducka.

Rising

Vila i frid

HP speglar det faktum att en duktigare figur är duktigare även på att ducka
Det skumma är väl att ens duckförmåga återställs med formler som heter saker som cure light -wounds-.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Visserligen får man ju tänka på att anledningen till att ens duckförmåga minskar är att man blir utmattad och stridstrött. Alltså kan det vara vettigt att en besvärjelse som återställer ens hälsa också återställer utmattning och liknande.

Hey, jag försvarar D&D. Bizarrt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rocky och D&D

Uhm...men han blir ju inte träffad en enda gång...han undviker eller blockerar alla träffar. Vilket man, om jag inte missat nåt, gör med helt andra mekanismer än HP i D&D.
Jag föreslår två helt andra filmscener som bra representerar hur D&D:s regelsystem fungerar.

1) Det första exemplet är godtycklig boxningsmatch i godtycklig Rocky-film. Alla som sett en normal boxningsmatch vet att boxarna brukar hålla händerna framför sig för att blockera inkommande slag från motståndarna. Så gör inte de tuffa grabbarna i Rocky, de fångar slagen på hakan istället och ibland med magen. Så borde en strid i D&D se ut.

2) Det andra exemplet gäller höglevelkaraktärer och är hämtat från Sin City. [Viss spoiler följer i nästa mening, så den som tror att handlingen i Sin City är viktig och inte sett filmen eller läst serien kan vilja sluta läsa nu.] När de ska steka Marv i elektriska stolen behövs det två (2) flippanden på strömbrytaren innan han ger upp. Killen har rent absurt många Hit-point, precis som en sådan hårding ska ha.

/tobias

Storuggla

Champion
Re: Rocky och D&D

Jäkla tragiskt att jag först kopplade till seriehunden Rocky och inte till sluggerrocky.
Bra exempel dock! Nu gillar jag inte inflation i hit points, men man ska se hit points som... en massa stuff. Inte bara som KP.

Storuggla, akronymakryl

Pom

Swashbuckler
Eftersom du frågar

På min sida om Xenakampanjer i DnD har jag en avdelning som beskriver vilka feats, spells, skills och annat som illustreras i vilka avsnitt av serien.

Rising

Vila i frid

Visserligen får man ju tänka på att anledningen till att ens duckförmåga minskar är att man blir utmattad och stridstrött. Alltså kan det vara vettigt att en besvärjelse som återställer ens hälsa också återställer utmattning och liknande.
Helt okej, men om karaktärerna exempelvis förlorar HP av eld så behöver både den som blivit "skadad" och den som "duckat" samma helning för att bli återställd; och låglevelmagiker kan tydligen inte bli tillräckligt skadade för att behöva helas med starka helningsbesvärjelser, medan högelevelkrigare kan använda dessa besvärjelser bara för att hämta andan efter att ha duckat en hel del.

Det finns många, många fler exempel på forumet.

Jag personligen tycker att HP funkar bra i problemlösningsrollspel. Men när man låter karaktärerna hela sig med addition så blir det lite väl orealistiskt för min del. Jag gillar bättre när helning får innebära fördubbling av ens HP och liknande effekter.