Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har märkt att ett av de bästa sätten att förklara en reglemekanism, en företeelse i en spelvärld eller liknande är att säga "det är som den där scenen i..." och dra till med någon film eller bok som passar ämnet, snarare än att ge sig in på en komplex beskrivning av vad det nu är man vill beskriva. Någon som har några bra exempel på saker som kan användas på detta vis, oavsett spel? Mitt exempel är dessvärre en spoiler för de som vill bli överraskade av A Feast for Crows, men jag tycker ändå att den är perfekt för att beskriva hur man "säljer av" keys i tSoY, öfrutsatt att man läst boken:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Jaimes brännande av Cerseis brev. 10 XP direkt.</font></td></tr></table>
Ett annat exempel jag använder, den här gången för att beskriva vad HP i D&D är tänkt att symbolisera, är Akilles i filmen Troja, framför allt i den inledande striden. Där ser vi en höglevel-fighter som inte gör löjliga saker i stil med att skaka av sig svärd genom ögat och liknande, men ändå lyckas ta sig igenom vad som borde vara träffar utan att bli annat än utmattad.
Har ni några andra bra förklaringsexempel?
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Jaimes brännande av Cerseis brev. 10 XP direkt.</font></td></tr></table>
Ett annat exempel jag använder, den här gången för att beskriva vad HP i D&D är tänkt att symbolisera, är Akilles i filmen Troja, framför allt i den inledande striden. Där ser vi en höglevel-fighter som inte gör löjliga saker i stil med att skaka av sig svärd genom ögat och liknande, men ändå lyckas ta sig igenom vad som borde vara träffar utan att bli annat än utmattad.
Har ni några andra bra förklaringsexempel?