Så oftast när vi sätter scener i rollspel går det till ungefär likadant. Vi beskriver platsen, vilka som är där, vad som håller på att hända, vem som spelar eventuella biroller, etc. Men det finns massor av roliga sätt att sätta och spela ut scener. Låt oss prata om dem! Vad för typ av specialscener har ni stött på i ert spelande, antingen genom spelreglerna eller för att ni velat experimentera? Vad för sorts scener har ni funderat på att sätta men inte fått chansen att prova? Vad för sorts scener kommer ni på nu när ni läser den här tråden och funderar lite på roliga scener man skulle kunna sätta? Här är några exempel på scener jag har spelat ut på sistone. I den här scenen är vi väldigt generösa med vad som tolkas som "scensättning"; allt som påverkar hur scenen börjar eller hur den spelas ut är godkänt!
Frågescen
Enkel variant. Istället för att jag gör allt jobb med att beskriva scenen ställer jag frågor till de andra spelarna. Vi är på en marknad. Vad finns det för stånd, vad säljer torghandlarna?
Gå runt bordet
Istället för att spela ut en scen som vanligt, med dialog och enskilda personer som spelar olika roller, så turas vi om runt bordet att ge små beskrivningar. I Lovecraftesque används detta i Journey Into Darkness-scenen, och vi har gjort det ett par gånger i Hantverksklubben. Det kan ge sköna stämningsfulla scener där inte så mycket händer, utan att det blir monolog av det.
Dagen efter-scen
Den här tekniken tror jag att @GnomviD uppfann i Hantverksklubben för att spela en krigare dagen efter att han vunnit en kamp med hjälp av magisk doping. Jag snodde sedan tekniken när jag spelade en kvinna som vaknade upp i säng med en snubbe dagen efter att hon druckit. Scenen funkar så att jag beskriver vad min rollperson gör (tar sig upp ur snge, går till köket och tar ett glas vatten, etc.) och de andra spelarna bryter in med brottstycken av vad som hände kvällen innan. Skitbra teknik!
Stumfilm
Det här är en väldigt specifik teknik, som jag tyckte var helt briljant, och som @Rickard uppfann när vi spelade Lovecraftesque. Rollpersonen var en avdankad stumfilmsskådis och scenen var en drömsekvens där hon befann sig i en svartvit film. Vi spelade över nätet och istället för att spela ut rollpersonens dialog gav Rickard den i textform i chatten. Det var skitballt, och jag önskar att scenen hade haft mer dialog så vi hade kunnat leka mer med tekniken. Det får mig att vilja spela i stumfilmseran bara så att jag kan använda tekniken igen.
Frågescen
Enkel variant. Istället för att jag gör allt jobb med att beskriva scenen ställer jag frågor till de andra spelarna. Vi är på en marknad. Vad finns det för stånd, vad säljer torghandlarna?
Gå runt bordet
Istället för att spela ut en scen som vanligt, med dialog och enskilda personer som spelar olika roller, så turas vi om runt bordet att ge små beskrivningar. I Lovecraftesque används detta i Journey Into Darkness-scenen, och vi har gjort det ett par gånger i Hantverksklubben. Det kan ge sköna stämningsfulla scener där inte så mycket händer, utan att det blir monolog av det.
Dagen efter-scen
Den här tekniken tror jag att @GnomviD uppfann i Hantverksklubben för att spela en krigare dagen efter att han vunnit en kamp med hjälp av magisk doping. Jag snodde sedan tekniken när jag spelade en kvinna som vaknade upp i säng med en snubbe dagen efter att hon druckit. Scenen funkar så att jag beskriver vad min rollperson gör (tar sig upp ur snge, går till köket och tar ett glas vatten, etc.) och de andra spelarna bryter in med brottstycken av vad som hände kvällen innan. Skitbra teknik!
Stumfilm
Det här är en väldigt specifik teknik, som jag tyckte var helt briljant, och som @Rickard uppfann när vi spelade Lovecraftesque. Rollpersonen var en avdankad stumfilmsskådis och scenen var en drömsekvens där hon befann sig i en svartvit film. Vi spelade över nätet och istället för att spela ut rollpersonens dialog gav Rickard den i textform i chatten. Det var skitballt, och jag önskar att scenen hade haft mer dialog så vi hade kunnat leka mer med tekniken. Det får mig att vilja spela i stumfilmseran bara så att jag kan använda tekniken igen.