Nekromanti Schaman-ras?

Doda

Veteran
Schaman-modulen har ju som bekant inte kommit ut än, men jag vet att Henéa-alverna sysslar med schamanism. De kan ju dock vara lite jobbiga att spela, då de ogärna lämnar sina skogar, föredrar att gå omkring nakna och hela tiden vill höja sain status bland en grupp äventyrare (genom diverse ibland ganska våldsamma utmaningar).

//Doda

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tirak! [ANT]

Tiraker är ju bara så mycket hårdare än henéa någonsin kommer bli! :gremgrin:

Drakvrede

Swordsman
Om jag vill spela schaman vilka raser är lämpliga då?
Förslagsvis väljer du en mera "primitiv" människoras, eller också henea, alternativt en tirak. Henea kan ju vara problematiska, på grund av deras flockkänsla. Tiraker är inte heller helt problemfria, eftersom de inte fungerar särskilt bra i icke-tirakiska samhällen. En mera ociviliserad människoras tycks sålunda passa bra, och dessutom fungera rollspelmässigt. Misslor är förvisso oxå möjligt, men andebesvärjande bland misslor är ganska ovanligt.

Det enda jag direkt kan avråda från, är en dvärgisk schaman - sådana existerar inte (till 99,9999...% säkerhet). Sanari passar inte heller som schamaner, men kanske spiritister. Men då frågan handlade om just schamaner, kan oxå sanari så gott som uteslutas.

I slutändan handlar det ju dock om spelledarens åsikter (och vad denne tillåter som rollpersonskoncept), men att låta en spelare spela en dvärgisk schaman förefaller mig minst sagt ogenomtänkt!

DreadTom

Veteran
Jimmy_SL kväkte:
några som har schamanism i sin religon kanske?
När jag läser den personens fantastiskt konstruktiva inlägg tänker jag på vad bilreparatören sade:

"Bromsarna gick inte att laga, så jag satte in en extra stark tuta i stället."

Hungmanmoojoo

Veteran
Vanar tror jag passar bra. :gremwink:
Min shaman kommer från Asharina slätten, heter Tchaketiktok, och blev liksom lite indian-aktig, tomahawk och höftskynke.. asball.

men när kommer den där schamanboken ut? Schamanism är ju VÄLDIGT vagt beskrivet, likaså andeplanet.

Drakvrede

Swordsman
men när kommer den där schamanboken ut?
Det vet man inte. Dessutom blir det ingen "schamanbok", utan en modul rörande främst andevärlden - schamaner utgör bara en liten del av andevärldens "innevånare", varför just "schamanmodul" inte riktigt stämmer. Det är dessutom därför som just namnet "Schamaner & drömvandrare" inte är någe vidare... :gremwink: "Anden & Drömmen" är måhända inte heller någon jättehit, men det är ändå bättre än "Schamaner & drömvandrare".

Varför vill förresten Neogames alltid att dess moduler ska heta något i stil med "AAA & BBB". Jag menar, vi har L&H, V&N, M&M, M&V, osv, osv...

Jimmy_SL

Warrior
Ät skit Thomas... Fan vad alla verkar hata mig här då :gremtongue: jag ville bara hjälpe honom lite, då slår han upp Mundana Modulen om han har den och läser lite snabbt om alla raser, och så VIPS!

"Jag orkade inte köpa Mundana Modulen. Så jag frågar dom på forumet i stället"

Slarn

Excentriker
Kamorianer är också ganska lämpade som schamaner, detta yrke är "ovanligt vanligt" förekommande bland dem. Deras totemdjurskultur är också rätt intressant.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Varför vill förresten Neogames alltid att dess moduler ska heta något i stil med "AAA & BBB". Jag menar, vi har L&H, V&N, M&M, M&V, osv, osv..."

Förutom rasmodulerna, som i stället heter "X - Y:s Z".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Och du snackar om att inte vara konstruktiv... börja bry dig om vettiga saker i stället för att bara göra opåkallade påhopp. Att kolla upp vilka som har shamanism som en del i sin religion är faktiskt inte så svårt.

Zaaken

Veteran
HAR NI KUL? Han frågar om en sak och det han får är två ideoter som sitter och käfftar med varandra ta er samman nu och svara till honom i stället...

Ja om du ska ha scahmanism så tycker jag du ska vara Hénea men det blir ju svårt men sen kan du ju i gentligen vara vilken ras som hälst en Dvärg hade varit grymt. Men anars går ju asharier bra också

Drakvrede

Swordsman
en Dvärg hade varit grymt
Jupp, men otroligt sannslöst osannolikt! Dvärgar har inga egna schamaner, och ingen tirak eller henea skulle väl lära upp dem. Kanske att en mänsklig schaman skulle kunna tänka sig att ta upp en dvärg som lärling, men jag tror att det är mycket tveksamt att så skulle ske. Nej, existensen av dvärgiska schamaner kan man så gott som utesluta.