Nekromanti Schaman-ras?

Ezping Orm

Hero
Det enda jag direkt kan avråda från, är en dvärgisk schaman - sådana existerar inte (till 99,9999...% säkerhet).

Hmm, intressant. Varför är det så???

Drakvrede

Swordsman
Hmm, intressant. Varför är det så???
Två skäl - för det första är ju dvärgar allmänt sett mera skeptiska till magi än andra varelser (om jag inte minns fel), och då är det ju bara naturligt att de oxå misstror schamaner. Dessutom är ju denna konst lite av fiendens vapen (tirakerna), för dvärgarna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Schaman-ras? (något spoilerartat)

Dvärgarnas samhälle är mycket homogent - det finns inte så mycket avvikande kulturer. Till detta lägger vi att Vontar ser shamanism som en huvudsakligen ond kraft, och att dvärgar generellt är rätt religiösa, så får vi ett antal faktorer som leder till att dvärgashamaner är sällsynta. Det enda jag tänka mig är Drezin, med sina skumma tirak-shaman-kontakter (se Tirakboken).

Ezping Orm

Hero
Två skäl - för det första är ju dvärgar allmänt sett mera skeptiska till magi än andra varelser (om jag inte minns fel), och då är det ju bara naturligt att de oxå misstror schamaner. Dessutom är ju denna konst lite av fiendens vapen (tirakerna), för dvärgarna.

Drezindvärgar borde kunna bli schamaner. Det är mer possitivt inställda till magi och har dessutom en del kontakter med tirakiska schamaner.

Vanar - Tokons Druider kan Schamanism, iaf en del av dem, de Ashariska urinvånarna har Scamaner, och en annan skribent har helt rätt, de är indian-inspirerade.
Även flertalet nordliga barbariska vanarer kan vara Schamaner.
Kamorianer - Schamanistisk religion
Henéa - Samma som Kamorianer
Tiraker - Egen sorts schamaner, skaffa isåfal Tirakboken
Adasier - Kan mycket väl vara shamaner, vet lite om dem.

De intressantaste skulle imo vara en asharisk urinvånare, eller kanske en civiliserad ashar som varit lärling till en sådan.
Kanske en kamorian...