Nekromanti Schmup RPG - assymetrisk rollspelsdesign

Krille

Super Moderator
Redan på Faraoernas tid när rollspelet Twilight 2000 dyrkades så fanns en struktur i omnämda spel vilket gav Böset (De Onda Röda bortom muren) mindre KP än De Förlorade Hjältarna.
Jo, men själva reglerna hur man blev av med dem var samma för rollpersoner som de röda.

Feng Shui frångår det en aning genom att säga att dess Bös has ihjäl om man lyckas med 5 eller mer, och spelaren får säga hur man har ihjäl böset. Där har man en assymetrisk regel, inte bara ett assymetriskt värde. Fast Feng Shuis bös träffar fortfarande med samma regler som rollpersonerna använder.

Här tänkte jag gå ännu längre: bös använder inte samma regel för att träffa rollpersoner, som rollpersoner använder för att träffa bös. Bös tar inte skada på samma sätt som rollpersoner. Det finns faktiskt inga gemensamma regler alls.

Krille

Super Moderator
Kommer det öht att finnas social interaktion, och på vilket sätt kommer den vara schmuppig?
Klart att det kommer att finnas, men för närvarande så koncentrerar jag mig på reglerna. En noggrann analys av hur man rollspelar schmuppigt tar jag sen.

Just nu är utgångspunkten att rollgestaltande är rollgestaltande. Det kommer säkert funka, men jag får titta på det schmuppiga i rollgestaltandet sen. Tills vidare så kommer det vanliga rollgestaltandet att åtminstone funka. Däremot så funkar vanliga existerande rollspelsregler eller nuvarande regelkonventioner inte för schmup-genren.

Jag har alltså en bit som funkar hyfsat och en bit som inte funkar alls. Då tar jag itu med den bit som inte funkar alls först.

Salamitaktiken: bit för bit vettu.

PAX

Jordisk Äventyrare
Om du inte tänker använda samma regler för hur Bös träffas och träffar så påminner det om hur vi har underlättat vårt regelsystem för SL. Dvs att rollpersonerna följer en regelmekanik som är lite mer detaljerad och innehållsrik. Medans oviktiga SLPs i flock använder en annan regelmekanik.

Dessa regler tillkom då vi genom många äventyr har haft en tendens att låta RPna stångas mot kompanier av motstånd. En slags Rambo-effekt eller vad man nu vill kalla det.

Så vi ligger troligen nära det du beskriver - om vi bara ser till hur regler för Bös, Bus och Hjältar fungerar (i strid).

Duddmannen

Hero
Och dessutom... [Lite OT]

Underskatta aldrig rollspelares förmåga att rollspela. Jag minns fortfarande med glädje den session på LinCon (1999 eller kanske 2000) av brädspelet Black Death då vi antog våra respektive sjukdomars olika karaktärsdrag under spelets gång.

Det var visserligen sent på kvällen konventets tredje dag, men i alla fall...

Rising

Vila i frid
Det där får mig att tänka på en annan sak, nämligen rollpersoner. En kompis gav ett förslag i gårkväll, nämligen att norpa olika arketyper från MMORPG: en arketyp som är till för att absorbera hur mycket stryk som helst, en arketyp som är till för att göra hur mycket skada som helst, en arketyp som är till för att läka egna sidan och en arketyp som är till för att minska fiendens förmåga.
Jag tycker inte det är något problem i att det skulle framstå som o-schmuppigt. Däremot så tycker jag fixerade roller är tråkiga. Jag skrev något om det på det här forumet för ett tag sedan; att man kunde spåra de här rollerna (såsom Tank och Distansblästrare) till gamla strategispel; och att det visserligen är omväxlande att vara general och styra alla dessa olika enheter, men att det lätt blir spelmässigt trist när man hoppar in i en enskild sådan roll och då har en ensidig och enformig uppgift att fylla.

Det går att bryta upp mot detta.

För att illustrera detta kan jag nämna ett mycket enkelt exempel: Säg att vi har tre skepp; A, B och C.

A är den primära tanken, med en stark energisköld och ett medelstarkt frontvapen (typ Nemesis Ultra; inte lika bra som Lasern).
B är röjaren, med en Options, Double och Missile så sprutar han ur sig massor med småskott som rensar upp bland böset, men han har inga goda möjligheter att koncentrera sin eldkraft mot enskilda mål.
C är en snabb liten rackare utan egentlig tålighet; men med en skrämmande dubbellaser som är perfekt för koncentrerad eldgivning.

Dessa tre roller leder (som jag beskrivit dem) till ganska enformigt spel; där spelarna ofta kommer få ta en och samma beslut om och om igen, och där dessa beslut ofta kommer vara rätt självklara. Hur kan vi göra det intressantare?

Tja, säg att A har tre stycken instanser av en Clear som raderar allt bös på skärmen? Helt plötsligt kan han åta sig B's roll - men på ett helt annat sätt än B. Man måste alltså avväga om B klarar att sköta jobbet eller om man måste bränna A's begränsade resurser för att göra B's jobb.

Och om B har möjligheten att ladda sina strålvapen som en R-Type? Då har B möjligheten att ta sig an C's roll (fast återigen, på ett helt annat sätt än när C gör det; för B måste planera i förtid för att ladda upp sin kanon).

Osv. Då blir det inte så att en spelare per automatik parkerar sig framför bossens svaga punkt och skjuter på denna; utan man kan komma att rotera runt och variera rollerna och uppgifterna på ett mycket mer dynamiskt och omväxlande sätt.

Nightowl

Champion
Re: Och dessutom... [Lite OT]

Underskatta aldrig rollspelares förmåga att rollspela. Jag minns fortfarande med glädje den session på LinCon (1999 eller kanske 2000) av brädspelet Black Death då vi antog våra respektive sjukdomars olika karaktärsdrag under spelets gång.
När vi spelade figursslagsspelet WarZone hörde det till att man pratade som en karikatyr på den kultur ens armé kom ifrån. Således var det min förbannade plikt som Cybertronic-spelare att låta som en robot i en dålig italiensk SF-film.

Erik, nature finds a way, som dom säger i Jurassic Park

Jarre

Swordsman
Vi har tur...

Någon har tänkt tanken och skrivit spelet redan, Doom: Semper Fidelis.

Asymmetriskt så det heter duga, men passar verkligen detta spel i definitionen av ett rollspel? Jag är verkligen tveksam. <font size="1">Roll</font size><font size="3">spel</font size>. Kanske.

Rising

Vila i frid
n00b

Doom är ju ett FPS; inte en SHMUP. Shmuppar är ju spel som Gradius, R-type, Ikaruga och 1945.

Nå, principen är nog densamma när de portas till rollspelsmediet.

Jag håller dock med dig om att det här snarare kvalificerar som brädspel (eller som patience-spel) än brädspel. Det är väl något med givandet och tagandet som jag tycker saknas i det här spelet. Jag orkade dock inte provspela det. Är det kul?

Jarre

Swordsman
tr00

Ah, dags att uppdatera ordlistan, upptäcker jag. Har nog alltid likställt shoot'em-up med FPS, men tji fick jag! Jag skyller på otydliga pc-tidningsskribenter från mitten av 90-talet. :gremcrazy: Inte konstigt att jag inte riktigt förstod hur Krille tänkte med Bös och Bossar och vidare att man mejade ner grupper, när jag försökte få detta att stämma in till nostalgivibbarna av när man som knatte lirade Doom första gången.

Jag orkade inte heller prova det, utan läste bara igenom det utan att riktigt förstå vitsen med de olika valen, eller varför man kunde övertala monstren att få joina dem. Jag måste ha missat den knappen på datorversionen.

Nu ska jag vara lite meningsfull och rulla T6or tills jag får en 6:a så att jag får dricka te. Det verkar ungefär lika stimulerande som D:SF. :tekopp: