Det där får mig att tänka på en annan sak, nämligen rollpersoner. En kompis gav ett förslag i gårkväll, nämligen att norpa olika arketyper från MMORPG: en arketyp som är till för att absorbera hur mycket stryk som helst, en arketyp som är till för att göra hur mycket skada som helst, en arketyp som är till för att läka egna sidan och en arketyp som är till för att minska fiendens förmåga.
Jag tycker inte det är något problem i att det skulle framstå som o-schmuppigt. Däremot så tycker jag fixerade roller är tråkiga. Jag skrev något om det på det här forumet för ett tag sedan; att man kunde spåra de här rollerna (såsom Tank och Distansblästrare) till gamla strategispel; och att det visserligen är omväxlande att vara general och styra alla dessa olika enheter, men att det lätt blir spelmässigt trist när man hoppar in i en enskild sådan roll och då har en ensidig och enformig uppgift att fylla.
Det går att bryta upp mot detta.
För att illustrera detta kan jag nämna ett mycket enkelt exempel: Säg att vi har tre skepp; A, B och C.
A är den primära tanken, med en stark energisköld och ett medelstarkt frontvapen (typ Nemesis Ultra; inte lika bra som Lasern).
B är röjaren, med en Options, Double och Missile så sprutar han ur sig massor med småskott som rensar upp bland böset, men han har inga goda möjligheter att koncentrera sin eldkraft mot enskilda mål.
C är en snabb liten rackare utan egentlig tålighet; men med en skrämmande dubbellaser som är perfekt för koncentrerad eldgivning.
Dessa tre roller leder (som jag beskrivit dem) till ganska enformigt spel; där spelarna ofta kommer få ta en och samma beslut om och om igen, och där dessa beslut ofta kommer vara rätt självklara. Hur kan vi göra det intressantare?
Tja, säg att A har tre stycken instanser av en Clear som raderar allt bös på skärmen? Helt plötsligt kan han åta sig B's roll -
men på ett helt annat sätt än B. Man måste alltså avväga om B klarar att sköta jobbet eller om man måste bränna A's begränsade resurser för att göra B's jobb.
Och om B har möjligheten att ladda sina strålvapen som en R-Type? Då har B möjligheten att ta sig an C's roll (fast återigen, på ett helt annat sätt än när C gör det; för B måste planera i förtid för att ladda upp sin kanon).
Osv. Då blir det inte så att en spelare per automatik parkerar sig framför bossens svaga punkt och skjuter på denna; utan man kan komma att rotera runt och variera rollerna och uppgifterna på ett mycket mer dynamiskt och omväxlande sätt.