Wilmer
Hero
Fick just en liten inspirationsgnista som jag tänkte skriva ner innan den försvinner när jag glömmer bort hur häftigt det är.
Det är framtiden någonstans. Du och dina vänner är flygaräss för små stridsflygplan/rymdskepp och slåss mot svåra odds. Det finns en hel del taktik men eftersom ni är flygaräss är det viktigaste att flyga på känsla så spelmekaniken är pokeraktig, ibland måste man göra något som statistiskt är dåligt för att kunna kamma hem vinsten. Rollpersonerna kanske är viktiga, kanske inte, spelarens investering i sin rollperson avgör hur mycket rollpersonen bryr sig om sitt eget liv. Man kan givetvis lämna kroppen hemma och flyga trådlöst men på grund av radiovågens fördröjning så får man ett litet minus på sina skills då. Plus att man slås ut om fienden lyckas störa signalen.
Hursomhelst så handlar spelets actiondelar mest om att flyga i farlig terräng med massor av fiender. Tar ni vägen genom ravinen för att undvika att deras radar märker er? Ett enda misslyckat slag gör att ni kraschar och dör. Vilket uppdrag är viktigast, att spränga deras hårt försvarade missillager eller att skydda civilstäderna mot ankommande bombare? Uppdragen ska kännas annorlunda så ingen 3:16-skit med threat tokens och stuff. Fientliga jaktplan har mycket i dodge och initiativ och sånt men dör på en träff. Fientliga AA kanoner kräver missiler för att döda och gömmer sig. Lagom med pill att välja sitt plan/skepp och att bestycka det.
Btw så är liv den viktigaste resursen eftersom den tar tid att skapa, därför kärnbombar man inte heeela tiden.
Finns det här spelet redan? Kristers Blå Himmel har ju dogfights eller bara fights men jag har fått intrycket att det handlar om ett mysigt småputtrande gentlemannakrig istället för ett hektiskt R-type laserdiskokrig (som är gentlemannamässigt ibland).
Lite cases:
En rollperson flyger genom en jungel av enorma träd, fyra fientliga jaktplan på sin stjärt. Han kan själv välja hur riskabelt han ska flyga och då måste fienden matcha risken för att inte sacka efter. Hans manöverskill är 6 men flygplanets är bara 5 nu eftersom det bär en skittung atombomb. Slår han för att göra svåra manövrer är det 50% risk att han dör, släpper han lasten (utan att armera den såklart) faller bomben i fiendens händer men han har 60% chans att klara manövern. Utlöser han bomben kommer han, hans förföljare och hela skogen garanterat stryka med.
Det är framtiden någonstans. Du och dina vänner är flygaräss för små stridsflygplan/rymdskepp och slåss mot svåra odds. Det finns en hel del taktik men eftersom ni är flygaräss är det viktigaste att flyga på känsla så spelmekaniken är pokeraktig, ibland måste man göra något som statistiskt är dåligt för att kunna kamma hem vinsten. Rollpersonerna kanske är viktiga, kanske inte, spelarens investering i sin rollperson avgör hur mycket rollpersonen bryr sig om sitt eget liv. Man kan givetvis lämna kroppen hemma och flyga trådlöst men på grund av radiovågens fördröjning så får man ett litet minus på sina skills då. Plus att man slås ut om fienden lyckas störa signalen.
Hursomhelst så handlar spelets actiondelar mest om att flyga i farlig terräng med massor av fiender. Tar ni vägen genom ravinen för att undvika att deras radar märker er? Ett enda misslyckat slag gör att ni kraschar och dör. Vilket uppdrag är viktigast, att spränga deras hårt försvarade missillager eller att skydda civilstäderna mot ankommande bombare? Uppdragen ska kännas annorlunda så ingen 3:16-skit med threat tokens och stuff. Fientliga jaktplan har mycket i dodge och initiativ och sånt men dör på en träff. Fientliga AA kanoner kräver missiler för att döda och gömmer sig. Lagom med pill att välja sitt plan/skepp och att bestycka det.
Btw så är liv den viktigaste resursen eftersom den tar tid att skapa, därför kärnbombar man inte heeela tiden.
Finns det här spelet redan? Kristers Blå Himmel har ju dogfights eller bara fights men jag har fått intrycket att det handlar om ett mysigt småputtrande gentlemannakrig istället för ett hektiskt R-type laserdiskokrig (som är gentlemannamässigt ibland).
Lite cases:
En rollperson flyger genom en jungel av enorma träd, fyra fientliga jaktplan på sin stjärt. Han kan själv välja hur riskabelt han ska flyga och då måste fienden matcha risken för att inte sacka efter. Hans manöverskill är 6 men flygplanets är bara 5 nu eftersom det bär en skittung atombomb. Slår han för att göra svåra manövrer är det 50% risk att han dör, släpper han lasten (utan att armera den såklart) faller bomben i fiendens händer men han har 60% chans att klara manövern. Utlöser han bomben kommer han, hans förföljare och hela skogen garanterat stryka med.