Nekromanti Schysst ritprogram... naturliga media

Arfert

Facit
För er som gillar ritprogram som är bra på att härma oljefärger och liknade, men känner att ni inte vill lägga tusenlappar på at köpa Corel Painter eller Alias Sketchbook Pro (för att inte tala om sjukt dyra Photoshop) kan jag rekommendera ArtRage2:

http://www.ambientdesign.com/artrage.html

kostar under 20 dollar, och finns även i en GRATISVERSION (med vissa funktioner, som lager, avstängda) .. och både för Mac och PC. Spöar faktiskt de dyrare programmen när det gäller resultatet för just "olja"...

Det kan inte mycket mer än teckning/målning, men gör det mycket bra.

Quan'talis

Swashbuckler
Aha, det har kommit en ny version. Förra versionen av programmet kom inte överens med mitt ritbräde, men nu verkar det funka som det ska.

Ett riktigt bra program – det enda det direkt saknar vid jämförelse med Painter Essentials (som alltså är en nedbantad version av Painter och verkar följa med på köpet till de flesta wacom-modellerna. Kostar antagligen betydligt mer än 20 dollar om man köper det separat) är vattenfärger. Förutom lager då, men det finns som sagt i betalversionen. Det såg dessutom ut att finnas något slags airbrush-redskap bland de inaktiva verktygen, och det är ju möjligt att man kan ställa in den så att den fyller samma funktion som digital watercolour i Painter.

Jag har inte prövat oljefärgsfunktionen än, men programmet visade sig vara mycket bra på teckning.

Quadrante

Grisbonde
föresten

jag har en gammal ADB-ritbräda till mac, så nu funderar jag om någon vet ett sätt att få den att fungera under MacOSx3.9 ... (vilken adb --> usb adapter funkar bäst?, vilken programvara?)

Quan'talis

Swashbuckler
Oljefärgerna var mycket riktigt väldigt bra. Speciellt gillade jag att "penseln" svängde på sig automatiskt medan jag använde den så att det faktiskt var någon poäng med att den var oval i stället för rund. I Painter (eller åtminstone Essentials med ett ritbräde från billigare änden av skalan) måste man rotera på "duken" i stället. Inte så värst naturligt... Den gjorde det på ett väldigt intuitivt sätt också – jag var rädd att det skulle vara mer irriterande än användbart men det fungerade så naturligt att jag knappt märkte att det var en automatisk funktion och nästan bärjade inbilla mig att min wacom-bräda plötsligt blivit rotationskänslig.

Däremom gjorde programmet ingenting åt min ovana börja mitt på bildytan och planera så dåligt att hela bilden inte rymms på duken. Jag vill ha pengarna tillbaka!