Nekromanti Schysst videokonverterare? (.MOV-issue)

solvebring

Superhero
Tjo!
Jag har fått en del filer som min gamla mor filmat med sin digitalkamera. Jag tänkte pyssla lite med dem, men problemet är att det är .MOV-filer och att programmet jag tänkt använda inte tar dem. Jag behöver konvertera filerna till format vanliga för Windows.

Jag har testat ett par program men det ena funkade inte alls – kunde inte öppna filerna – och det andra mosade upp en satans vattenmärkning över hela klabbet.

Det jag vill ha är alltså en gratis, schysst konverterare utan vattenmärkningstrams, som kan konvertera .MOV till vanligare format som är kompatibla med t.ex. Premiere.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Oj! Jag är inte proffs men jag har arbetat en del med videoredigering. Jag tror du är in for a 24 hour race beroende på hur snabb datorn är också. Du måste ha koll på massa codecar och konverteringstyper och yuck.

Mitt förslag är att googla dig fram och prova om det inte dyker upp ett bra svar här. Ska du ha in dem i Movie maker så är det ju inte alla filformat som funkar där heller. Men du snackar om Premniere - det kan ju lite mer men vips så är ett ljudspår borta.

Om jag vore hemma kunde jag kollat vad jag hade på min burk. Förlåt att det här inte alls var vad du ville höra men jag ville bara förbereda dig på att ordet "pyssla" lite inte är kompatibelt med denna typ av arbetsuyppgifter men kommer nån med ett bra program så är ingen gladare än jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Först: Premiere är bra på jättemycket men inte på att vara kompatibelt med någonting alls. Det är oerhört kinkigt på filformat.

Sedan: VLC kan användas för att konvertera filer från och till nästan vadsomhelst. Kan du spela filerna i VLC så kan du också få programmet att skonvertera/spara dem. Om du inte har VLC Media Player, tanka ner omedelbums. Sedan är det Media->Convert/Save i menyn. Lägg till filen du vill konvertera. Sedan Convert/save.

Det finns ett gäng färdiga profiler att välja mellan vad gäller output, annars kan man skapa egna. Testa lite, se om det funkar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
+1

VLC! Det hade jag på förra datorn. Ja ladda ner bums! Du behöver inget annat i stort sett.

solvebring

Superhero
Re: +1

Niklas73 said:
VLC! Det hade jag på förra datorn. Ja ladda ner bums! Du behöver inget annat i stort sett.
VLC ska man alltid ha på datorn. :gremwink:

/solvebring som inte använt så mycket annat för videouppspelning sedan VLC kom.

solvebring

Superhero
knark said:
Först: Premiere är bra på jättemycket men inte på att vara kompatibelt med någonting alls. Det är oerhört kinkigt på filformat.

Sedan: VLC kan användas för att konvertera filer från och till nästan vadsomhelst. Kan du spela filerna i VLC så kan du också få programmet att skonvertera/spara dem. Om du inte har VLC Media Player, tanka ner omedelbums. Sedan är det Media->Convert/Save i menyn. Lägg till filen du vill konvertera. Sedan Convert/save.

Det finns ett gäng färdiga profiler att välja mellan vad gäller output, annars kan man skapa egna. Testa lite, se om det funkar.
Öhm, jag tror inte jag förstår mig på det här. Vad jag än väljer för format konverteras allt till någon .ps-fil?

Edit: Eller så funkar det kanske om jag själv skriver in filändelse. Testar... :gremtongue:

krank

solvebring said:
Edit: Eller så funkar det kanske om jag själv skriver in filändelse. Testar... :gremtongue:
Det måste man göra, ja.

solvebring

Superhero
knark said:
solvebring said:
Det måste man göra, ja.
Mjaej. Funkar inte så bra. Har testat några nu, men det blir grumligt, helt galna färger etc. Synd, för VLC hade varit enkelt, säkert och bra. Men men... :gremtongue:

krank

Om det hade varit riktiga MOV-filer så hade de funkat rakt av i Premiere. Nu är det tyvärr så att de flesta filkameror jag testat har nåt slags eget idiotformat...

Är någon av filerna liten nog för att mailas? Jag skulle kunna experimentera lite och kanske hjälpa till, om du mailar till mig eller skickar via t.ex. skickafilen.se (och skickar länken via PM).

Jarl

Hero
Bara lite sidospår: tänk på att .MOV är ett s.k. container-format, dvs en "behållare" för ljud och bild. Vilket format bilden resp. ljudet är i kan variera och har egentligen inte med containern att göra. .AVI är likadant, det kan innehålla massa olika saker (bild: wmv, h.264, mpeg-2 etc. Ljud: wma, mp3, wav etc.).

krank

Niklas73 said:
Varför är det så?
Historiska skäl.

Dels finns det anledning att kunna variera videocodec och audiocodec - ibland kanske man bara behöver mp3-kvalitet, andra gånger behöver man full AC3-surround. Ibland behöver man okomprimerad film, ibland räcker det med ful-mpeg.

Och att då ha olika filformat för varje tänkbar kombination känns ganska överflödigt, framför allt med tanke på att nya smarta sätt att omvandla film till ettor och nollor uppfinns hela tiden.

AVI och MOV etc är behållare på samma sätt som en CD-skiva eller en DVD är behållare. Man måste inte hitta på ett nytt skivformat bara för att man hittat på nya sätt att spara saker på dem.

Därför är det så. Ganska förenklat, dock.