Nekromanti Sci-Fi som rekommenderas?

solvebring

Superhero
Nog för att ekonomin alltid trilskas, men jag gillar att ha lite att se fram emot, (om), i alla fall. Jag brukar därför spana lite och göra en plan "Det rollspelet borde jag köpa nästa gång jag får råd".
Jag har nu kommit att tänka på att jag gillar ju Sci-Fi mycket, till en viss grad.
Inte det där joxet nu med en massa aliens, splasch-kladd, blod och strunt... Nej, jag gillar ju Star Wars (dock är väl inte det direkt ett billigt spel), Lexx och sådant där. Mer "ödemarks-Sci-Fi"...

"Jaha, vad tusan menar tokstollen med det då?" kanske ni frågar er.
Låt mig försöka beskriva det:
Mycket resa, upptäcka nytt, vandra, hamna i nödställda problemsituationer med lite kluriga lösningar osv.
- Kanske får motorstopp på en öde planet, där man sedan finner en gammal uråldig bebyggelse som ändå visar att här en gång funnits en civilisation, osv.
Man kan nästan säga Tintin-artad Sci-Fi. :gremwink:

Vad jag har förstått av det lilla jag vet om Traveller skall det vara lite så?
Nå, men Traveller är ju gammalt och svårt att få tag i, och säkert dyrt om någon väl säljer det (dock är jag ju fascinerad av gamla rollspel och skulle gärna vilja ha det).

Men vad rekommenderar ni?

solvebring

Superhero
Okej, tackar så mycket.
Då får man hoppas att Traveller dyker upp i Sverige också då.
Om jag inte missförstod något skall det ju släppas i Mars i år. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Jepp, mars i år. Det var tänkt att det redan skulle kommit, men de lade på en vecka eller tre extra för mer speltest. Så det är alltid något. Speltestfilerna finns dock fortfarande uppe, längst ner på sidan jag länkade till. Ifall du vill spana in systemet.

Storuggla, 777777

solvebring

Superhero
Ifall du vill spana in systemet.
Jo, har redan börjat lite med det. Och det verkar ju både ganska enkelt och lovande tycker jag. Rulla T6 för det mesta är alltid välkommet enkelt.

Kunde inte undgå att lägga märke till att det faktiskt står Traveller på favoritspel på din presentation. Antar dock att det är äldre versionen då?
Vad kan du säga om det stämnings/upplevelsemässigt sett?

solvebring

Superhero
Ahhh! :gremsmile:
Vad schysst av dig.
Kollar typ bara Gamers Vault och Game Maniacs vad det kommer till att köpa spel faktiskt, även om jag vet om SF-bok så glömmer jag det jämt. Lagom pris, brukar ju vara omöjligt att få coreböcker under 300 SEK idag ändå så.

claes

Swordsman
Adlibris har ett ganska stort rollspelssortiment och det är heller inte speciellt dyrt att beställa rollspel från England.

claes

Swordsman
Magic Frontiers: ett komplett spel för 150 spänn (hos adlibris.se) :gremsmile: Huruvida det är ett bra spel eller ej kan jag inte svara på även om jag äger boken. Det har gamla hederliga regler och mycket regler som täcker in det mesta...

Sedan för bara några veckor sedan släpptes ju även det bästa rollspelet som någonsin skapats: Warhammer 40,000: Dark Heresy. Bättre än så kan det inte bli :gremsmile: Dock passar det väl inte in i din beskrivning men det är helt klart värt att införskaffa.

Annars låter det som om du skulle gilla Star Trek. Dock är böckerna till spelet ganska svåra att få tag på. Och om de finns att få tag på är de riktigt dyra.

Feuflux

omjonasson.se
Serenity?

Har du sett tv-serien Firefly och den påföljande filmen Serenity? (Om inte så ta och gör det på stört!)

Serenity finns som rollspel och det finns t.o.m. recensioner om det.

Jag äger spelet men har inte kommit mig för att fixa spelgrupp att lira det med, men jag gillar spelet i alla fall.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Serenity? [OT]

Nepp... Never heard, ingen aning... Men det låter som något jag skall försöka ta mig en titt på.
Åh, lyckliga människa. Jag önskar att jag fick chansen att se Firefly för första gången igen. Det är alltså en smutsig western-scifi-serie skapad av Joss Whedon, snubben som gjorde Buffy the Vampire Slayer. Och Joss Whedon är ett geni när det gäller dramatik, så det kan ju inte bli annat än bra. Och det är det, också.

Storuggla

Champion
"Kunde inte undgå att lägga märke till att det faktiskt står Traveller på favoritspel på din presentation. Antar dock att det är äldre versionen då?"

Mja, den fjärde klarar jag mig utan. Egentligen borde jag specifiera det där närmre, Traveller 1248 är ett av mina favoritspel (och det är bara settingen!). Anyways.

"Vad kan du säga om det stämnings/upplevelsemässigt sett?"

Okej, en grundtanke som är viktigt i Traveller är attt det tar en vecka att åka mellan stjärnsystemen, oavsett avstånd. En Jump-1 motor tar dig ett parsec på en vecka, en jump-6 tar dig upp till sex parsecs på en vecka (men vill du bara åka en parsec tar det ändå en vecka). Det finns ingen FTL-kommunikation, alltså har de flesta stater som består av någon större yta har rutter längst med vilka de skickar budbärarskepp (tänk ponnyexpressen i rymden). Faktum är att i Travelleruniversat så har ett krig brytit ut, utkämpats och avslutats innan huvudstadsplaneten fick veta att det var krig.
Varför är detta viktigt då? Jo, säg att du är medlem i en organisation (flottan, scouterna, ett handelshus etc etc) och du får ett erbjudande. Du kan inte bolla tillbaka frågan till dina chefer, de sitter ju flera parsec bort, det kommer ta för lång tid att få svar. Alltså, du förhandlar å dina chefers vägnar. Sen kommer du hem (om inte något verkligen gick fel!) och meddelar vad resultatet blev. Allt ansvar vilar på dina axlar. Det är mycket bra ur en rollspelssynpunkt då spelarna inte kan luta sig tillbaka och rådfråga sina chefer stup i kvarten.

Nåväl, vad minns jag från Traveller? Oftast spelade vi free traders - vi var ett litet gäng som ägde ett fraktskepp som vi kuskade runt i, köpte varor billigt och sålde dyrt. Längst med färden fick vi smuggla saker, agera barnvakter åt slummande ädlingar, ha skumma passagerare, bli jagade av tullkorvetter, lurades att ta ett jobb åt kejserliga flottans underrättelsetjänst, överlevde en kasse småkrig och sjuttioelva tokiga diktatorer.

All in all, det är en stooor spelvärld. Med gamla ruiner, massor av världar, fascistiska terraner (vi är svin i framtiden) och balla saker :gremsmile:
Det känns som ett slags vildavästern-ageofsail-scifi. Ballt, helt enkelt. Jag är säker på att Mekanurg, Magnus Seter och han som har en travellerkod i sin signatur har vettigare saker att säga än mig.

Storuggla, i aint making sense, i'm making sausages

solvebring

Superhero

Låter intressant, Buffy har man kollat på en del faktiskt. :gremsmile:
Så du föreslår att jag skall försöka få tag i serien och klämma den före filmen?

solvebring

Superhero
Kan bara säga att det helt enkelt låter helt jävla super!
Det låter helt som ett spel i min smak, det har alla dessa häftiga inslag samtidigt som det just bjuder på denna nödsituationsaction, och inte krig och slakt-action som inom kort blir ganska boooring.

Om man läser på Wikipedia så finns inte Traveller 1248 med, är New Era detsamma, eller finns det två New Era-versioner?
Tycker att Travellerfaktan på Wikipedia är ganska oklar och luddig.

Hoppas att det nya, om det nu blir det jag slutligen skaffar, vilket det verkar som, håller samma sköna känsla då. Annars skall jag tmejfan göra ett eget rymdaction-spel. :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
New Era är nått helt annat. Det är postapokalyptisk rymd.

En elektrisk viruspest har dragit genom galaxen och spelet börjar samtidigt som den har bedarrat och människorna vågar sticka upp sina huvuden ur hålorna igen.

Storuggla

Champion
"Om man läser på Wikipedia så finns inte Traveller 1248 med, är New Era detsamma, eller finns det två New Era-versioner?"

Nja, Traveller 1248 är väl inte "riktigt" så att säga. Det är en setting som utspelar sig efter New Era, efter allt kaos och elände. Har inga regler och ses väl mest som en tilläggsbok antar jag.
Jag vet inte, jag använde classicreglerna när jag spelade. Enkla, ibland luddiga men snabba och kul.
Angående stämingen, GURPS Traveller återanvände ett av de bästa omslagen som fanns till Traveller:

Det bara rinner över av feeling :gremlaugh:

Storuggla, tramp steamers in space

Brior

Swordsman

Det finns överhuvud taget inget att tveka om Sölvebring. Firefly är enligt min mening den bästa TV-serien, punkt, men se den definitivt före filmen Serenity. Med din beskrivning av spelet du letar efter så blir det ännu mer klockrent.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Angående stämingen, GURPS Traveller återanvände ett av de bästa omslagen som fanns till Traveller:
Jag öh... rös när jag läste det där. Jag skyller på Monoke Hime-musiken så jag slipper beställa en till bok samma dag som näst senaste beställningen dök upp. :gremshocked:

(Va? Vilket spår? Ja, The Demon God III, spår 26.)