Arfert said:
...sen gillar jag SF som är som ett omslag till Amazing Stories
Av någon anledning så tänkte jag mig Sci-Fi! som en variant av Blixt Gordon och Buck Rogers.
Män och kvinnor i spandex, med ovala rymdskepp och gott om utomjordingar som är misstänkt lika människor.
Vi snackar utforskning, sword & sorcery-handlingar fast på andra/konstiga planeter.
Fast då spelar man människor, rymdstrid skulle kanske inte behövas* och handlingarna skulle vara varianter av utomjordingsmöten, ofta med utomjordingar som har väldigt människolika motiveringar och planer - och därmed handlingar som påminner om dessa (frihetskrig, ond "trollkarl" som drömmer om världsherravälde, vacker drottning som fäster sig vid Flash, etc). Fördelen är då att man kan dra med handlingar där man utforskar på riktigt främmande planeter, med rymddräkt, farliga miljöer och underliga varelser. Något Blixt Gordon gjorde, vad jag minns.
I ett rollspel blir man då människor som är utskickat med ett klart mål från någon organisation eller person på Jorden (stoppa invasionen, utforska månen Eta-Balam, rädda kolonister). När uppdraget tar slut återkommer man till Jorden (oftast) och får nya uppdrag. Vissa uppdrag kan ta längre tid. Ibland (sällan) så är någon RP en utomjording som slagit följe.
Vitala ändringar skulle vara: Regler för att göra
utomjordingar (de som inte är människolika då), regler för att skapa
riken/platser (äventyrslandskaps-generator, med faktioner) och
vapen som sträcker sig från primitiva (finns redan i F!) till strålgevär, med rymdskepp som sin egen kategori (som inte påverkas av svagare vapen).
Magi är superavancerad teknologi, och använder sig av magireglerna. RP har ingen magi och spelar människor (i regel iaf).
Men det är vad jag tänkte på när "fula rymddräkter" nämndes.
*jag skulle föreslå rymdskeppsstrid som en variant av vanlig strid, fast utan dedikerade färdigheter, t ex, för att undvika att man har en pilot som bara sitter av tiden, och med rymdskepp som "byggnader" resten av tiden - inte en chans att en snubbe med strålpistol förstör en raketmotor liksom.