Nekromanti Science Fantasy

Riddaren

Swashbuckler
Håller på med ett koncept som med tiden skall mynna ut i (förhoppningsvis) ett science fantasy rollspel med namnet Galaxy Tales (arbetsnamn just nu, men också ett namn jag gillar).

Problemet är att jag vill på något sätt kunna kombinera magi med high tech.

Är medveten om att det måste införas någon typ av begränsning inom de olika, framförallt magin. Någon som har några tips på hur det kan lösas?

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

König

Hero
Du kan prova en lösning liknande den i Shadowrun, eller så kan du snegla lite på Fading Suns, som låter som det spel du är ute efter att skapa, av din beskrivning.

"When the DM laughs it is already to late"

Genesis

Ni dés ni maître
Science fantasy är svårt att göra rollspel av, i alla fall om du vill ha med svärdsfighter. Om det bara är magi och skjutvapen så är det ju dock lite lättare.

Vad gäller magi-teknologi-begränsningar:

Ett alternativ är att när magi utövas utstrålar utövaren elektromagnetiska vågor, eller ett elektromagnetiskt fält, som har oberäkneliga effekter på teknologiska apparater, vilket gör att det inte är helt säkert att bära teknologi på kroppen.

Om du vill lägga tonvikten mer på 'fantasy' och mindre på 'science' så kan du lägga in en mystisk förklaring att magi skyr teknologi och tvärtom och att en viss balans måste uppräthållas i kroppen. Magiker manipulerar den balansen genom att öka den magiska sidan, med den bieffekten att teknologiska grunkor vägrar fungera för honom/henne. Människokroppen är ju på sätt och vis en maskin, så att manipulera den naturliga balansen åt detta håll leder till att kroppen försvagas, medan sinnet och själen förstärks. När man lägger en besvärjelse (eller manipulerar manaströmmar eller nåt, beroende på hur ditt system fungerar), försvagas kroppen tillfälligt. På det långa loppet försvagas den också mer permanent (typ Raistlin i Dragonlance). En person som väger över balansen åt den teknologiska sidan ligger också farligt till, eftersom en människas själ är en magisk företeelse. Att manipulera balansen åt detta håll medför att själen motverkas och att personen i fråga blir allt mer 'datorlik'. Känslor och hämningar försvinner allt eftersom personen använder mer teknologi (opererar in den i kroppen och så).

Hmmm, det där kom jag på medan jag skrev, men det var ju rätt coolt. Om du vill använda det, eller en modifierad version av det, så varsågod. Om inte, så gör jag ett eget rollspel av det /images/icons/smile.gif.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"

Sodivra

Champion
Ett litet tillägg:

Jag hade tänkt säga något liknande, att magi funkar på levande saker, inte teknologiska, och att dom "stöts bort" från varandra.

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Krille

Super Moderator
"Är medveten om att det måste införas någon typ av begränsning inom de olika, framförallt magin. Någon som har några tips på hur det kan lösas?"

"Varje form av teknologi som är tillräckligt avancerad kan inte skiljas från magi." - Arthur C Clarke
"Varje form av teknologi som kan skiljas från magi är inte tillräckligt avancerad." - Gregory Benford

Till skillnad från de två andra som svarat nedan så skulle man kunna göra tvärtom: magin är den verkligt avancerade teknologin, och man kan därmed framställa de som använder och bygger den mest avancerade tekniken som magiker. Normal teknik kan vem som helst göra och använda. Det är sånt man har ingenjörer och tekniker till. Att göra mer än så kräver en viss sorts välsignade galningar, som har insett att det mänskliga psyket normalt inte kan greppa de hemligheter som han förstår. Själva förstår de vad denna högre form av teknologi innebär, och följer den dit den pekar med en närmast religiös nit och mystisistisk inställning. Så i syfte att skydda sina hemligheter har de helt enkelt utvecklat en slags arkan "image", så att de kan lämnas ifred att söka Gud i teknologin.

"Vi studerar holografins mysterier, kristaller, ekvationer och invokationer. Vi lär oss materiens hemligheter och universums struktur, och närmar oss hela tiden Guds medvetande."
"Det låter ju trevligt, men Gud hade ingen fusionsreaktor när han skapade världen."
"Kanske det, och återigen, kanske inte. Det är i den tvetydigheten som vi finns och verkar."

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Ryng Silverkorp

Veteran
Näpp det går fin-fint

Jag och en polare knåpade ihop ett himla trevligt Science-Fantasy RPG, med ett klart manga och final-fantasy inspirerat tema. Och jag kan bara säga att vi fick till närstridsreglerna något så grymt bra. Bland närstridsreglerna fanns regler för bla avslut, och extrema avslut.

Avslut kan liknas vid dom låga "finish-arna" (hmm) i FF7.
Och de extrema avsluten dom högre "finisharna".
Okej vi tog inte in drakar som kom ner och spruta eld eller så, utan det är tuffa kombinationer av obeväpnade/beväpnade och avståndsattacker.

Och nej vi tänker inte låna ut reglerna för än spelet är uppspikat på vår hemsida, Som vi för övrigt kommer att bli klara med någon gång innan nästa milleniumskifte .... hoppas jag ....

Nightowl

Champion
Definiera "high tech" i det här sammanhanget.
Definiera "magi" i det här sammanhanget.

Exempel: I den obskyra SFa-klassikern Star Winds har man i en mycket avlägsen framtid kommit på att det där med periodiska systemet och atomvikter och så är bara bjäfs; det är en moddad gammal alkemisk teori som är Sanningen; allt består av de klassiska fyra elementen + etern. Jorden har blivit ett bakvatten som resten av den koloniserade galaxen glömt bort och medan enorma rymdskepp seglar mellan stjärnorna med sina segel av etersilke i överljushastighet kan vi jordbor bara få upp gamla skorvar i atmosfären.

Boken handlar om den första rymdexpeditionen på flera sekel, till Mars för att hitta en alkemisk kodex. Dess "hypervetenskap" är baserad på något vi betraktar som magi, och enkelt folk i boken betraktar det också som hokus-pokus, medan de andligt inriktade alkemisterna ser det som Vägen Till Upplysning - precis som med historisk alkemi.

Så, är Star Winds' alkemi magi eller high tech?

Överljusfart som det framställs i mycken science fiction är mig veterligt mer eller mindre omöjligt, så på ett sätt är det "magi" fast med specialeffekten "teknik vi inte känner till - än".

Så vad menar du med magi och high tech?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Riddaren

Swashbuckler
"Definiera 'high tech' i det här sammanhanget."

Hög teknologi som finns idag, eller som skulle kunnat finnas idag.

"Definiera 'magi' i det här sammanhanget."

Det som är typiskt för fantasyn, besvärjelser, alkemi, familiariis etc...
Trollkarlarna viftar med armar och händer och rabblar en massa konstigheter och vips så händer något. (i Star Wars är ju Kraften en typ av magi, men det är inte sådan jag är ute efter, utan mer den typiska, t.ex. Eon, DoD), men kanske inte just den typen av formler.

Riddaren

Dale Carnegie

Nightowl

Champion
"Definiera 'high tech' i det här sammanhanget."

Hög teknologi som finns idag, eller som skulle kunnat finnas idag.

Så det finns inte standardgrejer som överljusfart, strålvapen, reaktionsfri stötdrift, kraftfält, etc (alla tämligen ovetenskapliga)? Utomjordingar ser inte det minsta ut som människor (=inihelvete osannolikt mtp chanserna för parallell evolution)?

"Definiera 'magi' i det här sammanhanget."

Det som är typiskt för fantasyn, besvärjelser, alkemi, familiariis etc...
Trollkarlarna viftar med armar och händer och rabblar en massa konstigheter och vips så händer något. (i Star Wars är ju Kraften en typ av magi, men det är inte sådan jag är ute efter, utan mer den typiska, t.ex. Eon, DoD), men kanske inte just den typen av formler.

Okej.

(tro mig, jag ÄR på väg någonstans...)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Riddaren

Swashbuckler
"Så det finns inte standardgrejer som överljusfart, strålvapen, reaktionsfri stötdrift, kraftfält, etc (alla tämligen ovetenskapliga)? Utomjordingar ser inte det minsta ut som människor (=inihelvete osannolikt mtp chanserna för parallell evolution)?"

Inte om det inte finns något vetenskapligt sätt för det, så vida det inte åtminstone låter teknologisk genomförbart. Ett annat alternativ är att man kan göra som Krille nämnde...Ta t.ex. strålvapen (om det nu skall finnas), så kanske det krävs magi för att det skall fungera, och således är magin högre stående än hög teknologi (spånar lite)

Riddaren

Dale Carnegie

kefka

Hero
Ett enkelt sätt att låta utomjordingarna likna människorna och samtidigt behålla lita av realismen är att skapa en gemensam bakgrund. De är till exempel ättlingar till ett gammalt rymdimperium som bröt samman. De olika kolonierna har sen fått klara sig själva och tappat kunskapen om teknologi och sin bakgrund (fått börja om från början alltså) och sedan utvecklats olika beroende på deras världs förutsättningar. En annan är att de alla är skapade av en uråldrig mäktig ras och utplacerade på de olika världarna/planeterna. I så fall kan man säkert hitta legender om detta i gamla babyloniska kilskrifter etc. Men du har väl inte sagt att det ska utspela sig på jorden ?

/Per

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by kefka on 2001-08-15 11:41.</EM></FONT></P>

Morgoth

Swashbuckler
På tal om "Science Fantasy"

Byter visst samtalsämne totalt nu:
Min 'vän' holy warrior har dragit in mig i ett projekt på Aldis bok "Drivhuset". Vi söker just nu några bra illustratörer och kanske några speltestare. Ett mindre projekt som förmodligen kommer att publiceras på internet.

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."

Man Mountainman

Storsvagåret
Hurrah!

Brian Aldiss! Den gubben gillade jag. Kan nog inte bidra med några illustrationer, åtminstone inga *bra* sådana, men ska med intresse följa projektet och ladda ned spelet när det är färdigt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Morgoth

Swashbuckler
Förresten...

Jag flyttar tråden till den som heter Brian Aldis Drivhus...
Vill ju inte plåga riddaren...:)= (smiley med pipskägg, snyggare i edit string mode)

-"Det här måste vara den sjukaste
signaturen hitils."