Science fantasy är svårt att göra rollspel av, i alla fall om du vill ha med svärdsfighter. Om det bara är magi och skjutvapen så är det ju dock lite lättare.
Vad gäller magi-teknologi-begränsningar:
Ett alternativ är att när magi utövas utstrålar utövaren elektromagnetiska vågor, eller ett elektromagnetiskt fält, som har oberäkneliga effekter på teknologiska apparater, vilket gör att det inte är helt säkert att bära teknologi på kroppen.
Om du vill lägga tonvikten mer på 'fantasy' och mindre på 'science' så kan du lägga in en mystisk förklaring att magi skyr teknologi och tvärtom och att en viss balans måste uppräthållas i kroppen. Magiker manipulerar den balansen genom att öka den magiska sidan, med den bieffekten att teknologiska grunkor vägrar fungera för honom/henne. Människokroppen är ju på sätt och vis en maskin, så att manipulera den naturliga balansen åt detta håll leder till att kroppen försvagas, medan sinnet och själen förstärks. När man lägger en besvärjelse (eller manipulerar manaströmmar eller nåt, beroende på hur ditt system fungerar), försvagas kroppen tillfälligt. På det långa loppet försvagas den också mer permanent (typ Raistlin i Dragonlance). En person som väger över balansen åt den teknologiska sidan ligger också farligt till, eftersom en människas själ är en magisk företeelse. Att manipulera balansen åt detta håll medför att själen motverkas och att personen i fråga blir allt mer 'datorlik'. Känslor och hämningar försvinner allt eftersom personen använder mer teknologi (opererar in den i kroppen och så).
Hmmm, det där kom jag på medan jag skrev, men det var ju rätt coolt. Om du vill använda det, eller en modifierad version av det, så varsågod. Om inte, så gör jag ett eget rollspel av det /images/icons/smile.gif.
"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"