Jag vill slå ett slag för
Diaspora. Tycker det lyckas både vara en riktigt bra FATE-klon och göra hård SciFi utan att bli allt för drygt att ta till sig. Annars tycker jag folk klagar för mycket på
Traveller i den här tråden!
Traveller är ett lysande ramverk för hårdare SciFi och det finns ett ypperligt starter kit att plocka upp i tryck i denna stund. Det är ett spel som låter dig skapa
känslan av en lite mer realistisk galax utan att för den delen bli mardrömskomplicerat.
Coriolis har en fantastiskt mysig värld — enligt mig bland de bästa spelvärldar som skrivits på svenska, kanske
den bästa — men är tyvärr ganska trasigt som spel utan omfattande errata och/eller husregler. Världen är också såpass annorlunda från det som de flesta känner till att det kan ta ett tag att komma in i den.
Och
Star Wars d6 har ju kommit i en jubileumsutgåva nyligen, som är nytryck av 1st edition, och (i alla fall enligt mig) kanske historiens bästa regelsystem. Framförallt för rymdoperamatiné.
Mothership kan jag varmt rekommendera om du bara vill komma igång snabbt och göra något lite skräckigare OSR:igare av din scifi.