Nekromanti Scifi rises

Max Raven

T12-kultist
Det är en del SF på sistone.

Oblivion, Elysium, Ender's Game, Gravity.

Och nästa år kommer det ännu mer.

Jag tycker det känns som det är mer stordbudget-SF än det varit på ett tag.

Vad tror ni det beror på?

Några möjliga förklaringar som jag tänkt på är att specialeffekter blivit billigare (typ) och att SF är en bred genre där nördpublik (som nu är mainstream) finns.

SF som genre erbjuder en annan form av eskapism än fantasy, samtidigt som det bekvämt erbjuder möjlighet till samhällskritik. Själv föredrar jag SF över fantasy, men vet att det inte varit så vanligt i min generation.

PAX

Jordisk Äventyrare
Troligen en annan publik nu för tiden, som faktiskt gillar sci-fi och fantasy. Samma fenomen inom TV-serier.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är den bra då, är frågan?

Oblivion och Elysium fick rätt ljumma recensioner. Framför allt fick jag av recensionerna intrycket att ingen av dem var speciellt genomtänkt. Tyvärr verkar den generella uppfattningen bland filmmakare i Hollywood vara att en science fiction-film inte behöver ha någon form av inre konsekvens eller logik -- den behöver bara ha bra specialeffekter och design. Prometheus är den enda science fiction-film jag sett nyligen, och den består i ärlighetens namn bara av en samling slumpmässiga scener vars enda gemensamma nämnare är att samma skådespelare dyker upp i flera av dem.

Gravity verkar bra, och den vill jag se, men jag vet inte om den verkligen är science fiction. Är den inte bara en thriller/katastroffilm som utspelar sig i nutid, men i rymden?

/tobias

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror att det är lite en illusion att det är mycket just nu, på Fantastisk Film Festival har mängden scifi per år varit relativ konstant de senaste 5-10 åren; man ska komma ihåg att det görs mycket low-concept scifi-film, alltså såna här som utforskar hypotetiska koncept a'la "Flowers for Algernon", men även rymd-scifi med begränsad budget har körts på FFF, tex briljanta 'Cargo' för några år sedan. Rymd/robot-scifi tillhör kanske de mindre vanlliga subgenrerna på tv/film, sure, men det brukar det alltid göras åtminstone några enstaka i världen per år, och även om kanske Hollywood sprutar ur sig många just nu så sprängde Entirhan alla biosalonger i Indien cirka 2010. Så det är alltid någon scifi på g, liksom, och jag tror det ska till fler än en handfull exempel för att verkligen säga att scifi är inne just nu.

Men även om du har rätt, så kan förklaringen vara så tråkig att filmproduktioner inspirerar varandra. För många år sedan, när Alexander, Troy, 300 etc kom i tätt följd sade alla att antiken blivit trendig, men jag tror snarare det var en trend i Hollywood som inte hade någon direkt koppling till strömningar i världen i stort. Om det är något jag tror du kommit åt så är det snarare att high-concept-film i allmänhet är extremt stort just nu, kanske större än någonsin, eller iallafall sen rullar som Ben Hur och Ten Commandments way back when. -Superhjältar-, där har du en extremt tydlig filmtrend som sprutat ur sig en uppsjö filmer de senaste åren, medan innan dess gjordes knappt en superhjältefilm på ett årtionde. Och detta är bara toppen (eller botten?) på isberget av hela high concept-film-trenden, som kanske och kanske inte har kommit för att stanna. Själv hoppas jag på typ "Tålamodets sten 3D" och "Blå är den varmaste färgen 4D Exxxtreme" som nästa stora trend... :gremsmirk:

Arfert

Facit
Oblivion och Elysium var snygga men "sådär" annars. Rätt platta. Typ en ganska stark 4:a för det visuella och en ganska svag 2:a för innehållet, på en 1-5 skala.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir said:
-Superhjältar-, där har du en extremt tydlig filmtrend som sprutat ur sig en uppsjö filmer de senaste åren, medan innan dess gjordes knappt en superhjältefilm på ett årtionde.
Man har ju också influenser från andra brancher. Kanske är serietidningsbranchen i behov av att boosta intresset eller kanske bara att lyfta fram sina egna hjältar framför alla andra en stark orsak till att det blivit många superhjältefilmer nu. De försöker aktivt ragga filmmakare.

slanfan

Hero
Hela "trenden" tangerar väl remake-trenden ganska hårt? Hollywood och Amerikansk kabelTV har fått för sig att det finns pengar att tjäna och kommer mjölka detta så hårt det går...
De billiga effekterna har garanterat med saken att göra. YA litteraturen har nog med saken att göra. Den romantiska fantasylitteraturen har nog med saken att göra.

Det är bara att tacka och ta... :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Oblivion och Elysium var snygga men "sådär" annars. Rätt platta. Typ en ganska stark 4:a för det visuella och en ganska svag 2:a för innehållet, på en 1-5 skala.
Ja, det är lite av en grej med moderna Hollywood att de inte har manusförfattare värda vatten. Och/eller att manusen redigeras hårt och sabbas rejält innan de släpps vidare.

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh said:
Framför allt fick jag av recensionerna intrycket att ingen av dem var speciellt genomtänkt. Tyvärr verkar den generella uppfattningen bland filmmakare i Hollywood vara att en science fiction-film inte behöver ha någon form av inre konsekvens eller logik -- den behöver bara ha bra specialeffekter och design.
Inget nytt under solen.

Det var precis samma sak med fantasy: fantasy var en B-genre där man inte "behövde" någon kvalitet. Av någon mystisk anledning uteblev sedan framgångarna...

LOTR och Game of Thrones har väl nu visat att fantasy kan ge enorm framgång OM OCH ENDAST OM man behandlar genren med respekt, dvs inte behandlar filmen som en genrefilm utan en "riktig" film (som förtjänar mer än bara specialeffekter: kvalitetsskådisar, genomtänkt manus etc).

Iallafall hoppas jag det är så.

Sci fi har inte kommit alls lika långt längs denna väg. Ännu.

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh said:
Gravity verkar bra, och den vill jag se, men jag vet inte om den verkligen är science fiction. Är den inte bara en thriller/katastroffilm som utspelar sig i nutid, men i rymden?
Jovisst är det så. Jag rekommenderar dig starkt att hitta en stor 3D-biograf att titta på filmen på! :gremsmile:

(Wikipedia listar förvisso filmen som science fiction, men det är ju bara för att källorna, dvs artiklar om filmen, lite lätt bekvämt klassar filmen som sci fi)

Cybot

Mest spelbar
Men science fiction har ju varit en genre som även i hollywood byggde mycket mer på story (och även inre konsekvens och logik) än specialeffekter.

Science fiction som sinnesslö specialeffektsexplosion är ju snarare en utveckling som har skett under 2000-talet eller sent 90-tal.

CapnZapp

Myrmidon
Ymir said:
Jag tror att det är lite en illusion att det är mycket just nu, på Fantastisk Film Festival har mängden scifi per år varit relativ konstant de senaste 5-10 åren; man ska komma ihåg att det görs mycket low-concept scifi-film
De flesta känner inte ens till festivalscenen.

Det är definitivt ingen illusion att andelen högkoncept sci fi (läs "hollywood") är högre nu än på länge.

Att det alltid gjorts sci fi spelar liksom ingen roll när det bara är lågbudgetproduktioner "ingen" hör talas om...

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh said:
Prometheus är den enda science fiction-film jag sett nyligen, och den består i ärlighetens namn bara av en samling slumpmässiga scener vars enda gemensamma nämnare är att samma skådespelare dyker upp i flera av dem.
Jag har bara ett ord att ge dig:

Lost.

:gremsick:

Ymir

Liten kantbaron
De flesta känner inte ens till festivalscenen.
they should, de missar väldigt mycket bra grejer...

Det är definitivt ingen illusion att andelen högkoncept sci fi (läs "hollywood") är högre nu än på länge.

Att det alltid gjorts sci fi spelar liksom ingen roll när det bara är lågbudgetproduktioner "ingen" hör talas om...
Varför spelar det ingen roll? Hollywood har inte ensamrätt på att definiera normer och sätta trender; genrer kan frodas även om de gör det utanför den stora massmediala/eurocentriska linsen.