Nekromanti sciFi yrken...

glittersnus

Veteran
hej. jag skrive ett sciFi rollspel och har fassnat på yrkena. det ända yrker som jag kommit på är spion. å alla kan ju inte va spioner /images/icons/wink.gif. ni här har kanske lite bättre fantasi vad gäller yrken... här får ni lite info om rollspelet.

år: 2087
världen är: "hifi new yourk" stora städer met hööööga glänsande hus. tekniken har gått en bit men inte så långt till ailien å lazerpickor eller teleportering å sånt "skit". vapnen är ungefär desamma. det är ungefär som neotech. (har spelat d en gång,,, ja gillade d!!!)

snälla hjälp mig/images/icons/sad.gif

Krille

Super Moderator
"hej. jag skrive ett sciFi rollspel och har fassnat på yrkena. det ända yrker som jag kommit på är spion. å alla kan ju inte va spioner"

Varför inte skippa yrken över huvud taget? Låt spelarna pussla ihop sina egna rollpersoner utefter deras bakgrund istället för att ta ett yrke. Vill de göra en kock som är en jävel på alla vapen, slåss som en gud och har minspel som en vägg, låt dem göra det - förutsatt att de kan motivera varför en kock ska ha femtielva skjutvapenfärdigheter och sjutton stridskonster.

Vill du ändå hjälpa spelarna, så sätt ihop ett antal arketyper. Med arketyper menas inte yrken ("den här personen jobbar med X och kan därför färdigheterna Y") utan en personlighetstyp ("det här är en streetsmart småfixare som är fräck i mun och som kan få tag på allt, och för den rollen bör han ha de här färdigheterna").

"det är ungefär som neotech. (har spelat d en gång,,, ja gillade d!!!)"

Om det är ungefär som Neotech, varför inte spela Neotech?

Jag brukar gång efter annan upprepa en enkel fras: om rollspelet som man jobbar med bara är en modifikation av ett annat ("Det är ungefär som neotech, fast 2087" eller "Det är som Drakar&Demoner fast utan ankor") så är det enklare för alla inblandade att helt enkelt göra den lilla ändringen i originalet istället för att skapa ett helt nytt rollspel.

seinet

Swashbuckler
Samhällsserviceyrken:
Polis
Ambulanspersonal
Läkare
Sjukskötare/Sjuksköteska
Brandman
Stadsplaneringsingenjör
etc...

Listan kan göras hur lång som helst på bara samhällsserviceyrken, lägg till arbetaryrken, affärsyrken, transportserviceyrken o.s.v.

/Seinet Wintermute - Blev bestulen på 12 Judas Priest-skivor i fredags (2002-05-10), den som ger tillbaks dem till mig får 500 kronor.

G

Guest

Guest
Re: Skivor [NT]

Går det bra i Mp3 format??? :)

Mvh
Lexx - May his Shadow fall upon you

seinet

Swashbuckler
Re: Skivor [NT]

Har dom redan som mp3:or, jag konverterar alla mina skivor till mp3 så fort jag har dem, detta för att jag inte har en bra CD-spelare i samma rum som jag har datorn i :C(

Men det blir väl bara att punga ut 900 kronor för 12 nya skivor antar jag

/Seinet Wintermute - Saknar sina skivor