Nekromanti Scouter?

DODswe4

Hero
Nu har jag undrat sen i morse hur många Scouter det finns här. jag såg på en Scout sida bilder fårn LinCon nämligen. Så hur många är Scouter här, kom igen inte vara blyga

Wictor

Warrior
Jag är scout, det är ganska vanligt med lajv och rollspel inom scouterna faktiskt. Det var så jag kom i kontakt med det hela från första början.

Jag är SSF-scout i Vällingby scoutkår i Stockholms scoutdistrikt om någon är intresserad av lite mer detaljerad information.

DODswe4

Hero
nej man måste inte vra "frälst" men man måste nog vara lite sinnessjuk.

njä men du kan inte vara med på typ minior aktiviteter utan att vara ledare (miniorer är små)

DODswe4

Hero
jag vet jag är en av dom som har lajvat och spelar rollspel.

Vällingby? känner du Hanna å Niklas?

Wictor

Warrior
- Är alla scoutkårer kyrkliga?
Nej, Det finns fem olika förbund. SSF (Svenska Scoutförbundet) är det största och även ickekyrkligt Nykterhetsrörelsen har också ett scoutförbund, det är dock väldigt litet. Sedan finns tre med religiös bakgrund som varierar i storlek från små till halvstora: Frälsningsarmén, KFUK-KFUM, samt Missionskyrkans ungdomsförbunds scouter. Sen finns det också en muslimsk scoutrörelse i Sverige som jag har för mig var en del av KFUM-KFUK.

- Finns det åldersbegränsningar för att vara scout?
Man kan ju alltid bli scoutledare någonstans, det är alltid välkommet. Men är man över 18 år så brukar scoutingen övergå till att man antingen blir ledare, drar iväg och gör saker med jämngamla ibland eller är engagerad någon annanstans i rörelsen, det är få som börjar efter denna ålder, de flesta är såna som varit med ett tag. Det är ju trots allt en ungdomsrörelse.

seinet

Swashbuckler
På tal om sådant, var det inte snack någon gång om ett flerdagars, frilufts-spelkonvent eller var det bara en flerdagars frilufts-forumträff?

/Seinet Wintermute - Det lär väl ske snart, det verkar ju roligt :gremsmile:

Wictor

Warrior
Re: Scouter? OT privatbabbel

Jo, om vi talar om samma personer så gör jag nog det. Världen är ju trots allt ganska liten.

DODswe4

Hero
Re: Scouter? OT privatbabbel

Troligtviss. Hanna brukar vara på Vässarö en "pip" massa med sin morsa tror ajg det är

Wictor

Warrior
Re: Scouter? Spela utomhus

Man har ju försökt sig på en och annan utomhussession av rollspel, brädspel eller kort. Det kan bli riktigt lyckat och ganska trevligt faktiskt, men sen har man ju alltid problemet med vädret. Vind och regn är ganska jobbigt om man sitter utomhus, saker blir blöta och blåser bort. Så det gäller att planera rätt.

Men att sticka ut i tält och sitta i dem istället för mörklagda rum och källarlokaler och spela spel kanske inte är helt misslyckat. Då har man ju möjlighet att vara både ute och inne, hittar man ett lämpligt fält och så skulle det nog bli riktigt trevligt.
Problemet skulle väl vara de flesta rollspelares kroniska allergi mot frisk luft. :gremtongue:

seinet

Swashbuckler
Re: Scouter? Spela utomhus (varning kort)

Dessutom finns det väl scoutgårdar med fullt av vindskydd i terrängen i närheten man kan hyra, ni scouter har väl bättre koll på det än jag antar jag.

/Seinet Wintermute - Sitter och dundrar på med lite Misfits

Wictor

Warrior
Re: Scouter? Spela utomhus o.dyl.

Jodå, scoutstugor brukar vara öppna för de flesta att hyra bara man vet var man ska leta, det finns exempelvis en matrikel med förteckning över alla scoutstugor i Stockholmstrakten. Att det finns fasta vindskydd i närheten kan dock vara mer sällsynt.

Men i vindskydd blåser det ju fortfarande, de är ju bara skyddade från tre av fyra håll, vanligtvis står de med öppningen åt det blåsigaste hållet också. :gremfrown:
Då finns det ju bättre alternativ.

DODswe4

Hero

Men sätt up vindskyddet rätt kanske. Föresten så är det kul å spela kortspel när motståndarens hand vissas hela tiden :gremgrin:

seinet

Swashbuckler

Ett förslag kan ju tänkas vara att man går ihop en del personer och köper en jävla massa småtält (kostar runt 400,- för ett två-tremanstält) och hittar ett snyggt ställe i en allmän skog eller hyr en scoutgård eller så, men som alltid är ju frågan VAR det hela skall hålla hus. Om jag inte minns fel så hade Fogge någon idé på något liknande på hans sommarställe eller hur det nu var.

/Seinet Wintermute - är trött och skall sova nu/snart

Foggmock

Myrmidon

Stugcon!

...och man behöver bara ta med sig tält om man tror att man inte får plats annorstädes. Min stuga är kanske inte så stor, men där får plats massiva mängder sovande människor.

Fogge - har inte frågat om lov för att låna stugan en vecka / helg men det borde gå att fixa på tämligen kort varsel om nu inte troberg fixar obygdscon själv. För då tänker fan inte jag ställa upp!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Scouter? och latinska fraser

Tack för ett klart svar på frågan. Det uppskattas högeligen

Nu undrar jag över den latinska frasen i alla fall. Jag blir tokig över alla dessa latinska fraser. De används oerhört ofta och Visst jag känner igen dem... men vad står de för?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Nästa års LadyCon III eller LadyCon IV, V, VI

Kommer eventuellt gå av stapeln härhemma hos mig. Risken finns att färre indimper men... jag har lite idéer.

Platsen är ute i skogen...

Kravet är att man inte är allergisk mot Katt, Utomhus, Pollen... etc

Men som sagt, det hela ligger på Idéestadiet och kräver noggrann planering....

Troberg

Sinister eater
Re: Nästa års LadyCon III eller LadyCon IV, V, VI

Kravet är att man inte är allergisk mot Katt, Utomhus, Pollen... etc
Sånt kan man medicinera. Det gör jag i alla fall.