Nej, Det finns fem olika förbund. SSF (Svenska Scoutförbundet) är det största och även ickekyrkligt Nykterhetsrörelsen har också ett scoutförbund, det är dock väldigt litet. Sedan finns tre med religiös bakgrund som varierar i storlek från små till halvstora: Frälsningsarmén, KFUK-KFUM, samt Missionskyrkans ungdomsförbunds scouter. Sen finns det också en muslimsk scoutrörelse i Sverige som jag har för mig var en del av KFUM-KFUK.- Är alla scoutkårer kyrkliga?
Man kan ju alltid bli scoutledare någonstans, det är alltid välkommet. Men är man över 18 år så brukar scoutingen övergå till att man antingen blir ledare, drar iväg och gör saker med jämngamla ibland eller är engagerad någon annanstans i rörelsen, det är få som börjar efter denna ålder, de flesta är såna som varit med ett tag. Det är ju trots allt en ungdomsrörelse.- Finns det åldersbegränsningar för att vara scout?
Sånt kan man medicinera. Det gör jag i alla fall.Kravet är att man inte är allergisk mot Katt, Utomhus, Pollen... etc